A research of advanced driver-assist systems for automobiles and motorcycles using smartphones
Project/Area Number |
16K01266
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
|
Research Institution | Kanto Gakuin University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 車両間通信 / 車両測位 / 二輪車 / 安全運転支援 / スマートフォン / 路面性状 / セルラ通信 / 車両認識 / 測位 / センサ情報 / カメラ映像 / GNSS / 車線検出 / GPS / 高度交通システム / 安全運転支援システム / 高度道路交通システム / 衛星測位 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, advanced driver-assist systems for automobiles and motorcycles using smartphones are presented. This study consists of vehicular localization and communication using smartphones. In vehicular localization, a new technique based on road surface information and a combined technique based on image processing and sensor information using smartphones are studied. Next, vehicle to vehicle communications using smartphones via cellular communication are considered, and the authors show the performance enough to be safety for vehicles on the road. In addition, a blind spot information system for motorcycles are studied. For combination of all, more safe environment for automobiles are carried out.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,四輪車に対して研究開発が進んでいない二輪車を含めた安全運転支援の検討が行われている.特に車両測位や通信手法について,スマートフォンを用いた手法が検討されている.測位方式としては路面の凹凸で生じる車両の振動を用いた独自の手法に加え,カメラやセンサを用いた測位手法の検討が行われ,測位精度の向上が可能であることが示されている.また,車両内に設置したスマートフォン間によるセルラ通信による情報交換についても検討が行われており,十分な通信性能が期待できることが示されている.更に二輪車の死角確認システムの構築が行われており,これらの成果を組み合わせることで道路交通の安全性を高めることが出来る.
|
Report
(5 results)
Research Products
(11 results)