Development and evaluation of a prevention program on dating violence introducing the active learning
Project/Area Number |
16K01805
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Applied health science
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Research Institution | Fukuyama University |
Principal Investigator |
Akazawa Junko 福山大学, 人間文化学部, 教授 (90291880)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
井ノ崎 敦子 徳島大学, キャンパスライフ健康支援センター, 講師 (40570099)
下村 淳子 愛知学院大学, 心身科学部, 教授 (60512647)
上野 淳子 四天王寺大学, 人文社会学部, 准教授 (90460930)
松並 知子 同志社大学, 研究開発推進機構, 嘱託研究員 (90534818)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | デートDV予防・防止教育プログラム / アクティブラーニング / 青年期 / チーム学校 / 効果検証 / デートDV予防・介入教育プログラム / 高等学校 / 養護教諭 / デートDV予防・防止プログラム / 高校生 |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted a survey of high school and university students to develop dating violence prevention program by introducing active learning, and found that empathy and conflict resolution strategies effected on the perpetration of dating violence. A program reflecting these results was implemented for high school and university students, and its effectiveness was verified through pre-, post-, and follow-up surveys. The results suggested that the program increased and maintained awareness of violence, but it did not have significant effect on behavioral change, which remains as an issue for the future. In addition, a survey of high school nurse teachers revealed a lack of educational materials on dating violence, so we made a textbook of our program and distributed it to high schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで高校で実施されてきた性教育は生物学的な要素が大きく,かつ,講義形式で行われていることが多かったが,本研究ではアクティブラーニングを導入し,関係性という視点からデートDV予防・防止プログラムを実施することが出来た。また,これまでの国内におけるデートDV予防プログラムは効果検証が行われていなかったが,本研究ではフォローアップ調査も含めて効果の検討を行い,その効果と限界について明らかにすることができた。さらに,高校の教諭がプログラムを実施出来るよう,プログラムの内容や効果検証を含めたテキストを作成・配布したことは,高校におけるデートDV予防・防止教育の一助となったと考えられる。
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Report
(6 results)
Research Products
(42 results)