Project/Area Number |
16K02309
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
|
Research Institution | Shiga University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 書ハ美術ナラズ / 日下部鳴鶴 / 楊守敬 / 内藤湖南 / 平安書道会 / 美術制度 / 龍眠会 / 書壇形成 / 近代日本書道史 / 美術制度構築 / 岡倉覚三 / フェノロサ / 長尾雨山 / 小山正太郎 / 六朝書道 / 中村不折 / 日本近代書道史 / 書と美術制度 / 書と言文一致表記 |
Outline of Final Research Achievements |
This project is comprehensive research about modern Japanese calligraphy history.Most importantly, this research describes the history of calligraphic movements alongside with the development of Japanese art system construction since the Meiji era, which finally excluded calligraphy out of the system. It aims to understand the perspective of public side people, who propelled modernization and art system design. The project achieved an overall description of the calligraphic trends transition from the Yang-Kusakabe exchange at the beginning of the Meiji era to the activity of Ryumin-Kai in the Taisho era. It is also proved that the new expressions in this period, which pretended to be Chinese style on the surface, actually have storong Japanese aesthetic characteristics and there is little continuity between the calligraphic style of Qing dynasty. The research aiso shows that modern value born in Meiji still affect system configuration of the contemporary Japanese calligraphic world.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来の近代日本書道史研究では、明治期の書は幕末からの旧弊が排されて、中国からの新知識を踏まえながら、表現が一新されたかのように考えられてきた。これは書を書の世界からのみとらえた視野の狭い思考によるもので、明治期以降の政治体制、行政機構の変革に応じて、文化・芸術がどのような制度に組み込まれ、書が激変の時代にどのように制度的に扱われたかという観点を欠いていた。本研究では、明治期からの美術制度の構築を概観しながら、書がそのこととどのように対峙してきたかを明らかにした。また書が制度的に排除されるなかで、書家はどのような志向性を持って行動し、近代書の確立を目指したか、その内実を記述した。
|