Project/Area Number |
16K02514
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Literature in English
|
Research Institution | Sugiyama Jogakuen University |
Principal Investigator |
Fujioka Ayumi 椙山女学園大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (20279722)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | 国立劇場 / 演劇 / 国家 / 国民 / 文化 / 英国演劇 / 近代演劇 / 民衆演劇 / レパートリーシアター / 演劇史 / 日本演劇 / 多文化主義 / 公共性 / 観客 / 国際化 |
Outline of Final Research Achievements |
This research examines the founding process of National Theatre to complement the discussions on the concepts of nation in relation to Harley Granville Barker’s scheme for national theatre. There is broadly shared ‘the people’s culture’ that had urged spirited discussions in the early 20th century toward the backdrop of the idea of national theatre, while cultural diversity is also indispensable factor to stimulate and objectify ‘the people’s culture’. This study clarified the concepts of nation by shedding light on the context of ‘the people’s culture’ that had influenced on Barker’s scheme of national theatre.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果の学術的意義や社会的意義は、バーカーの「国立劇場構想」へ多大な影響を及ぼした「国民が共有する文化」のコンテキストを再検証し「国家」の概念を明らかにすることである。相対化、客体化の視点から「国立劇場構想」すること、また従来の歴史的視点を重視しながらも、空間的視座の導入により、通時的、共時的視座の両方を獲得し、異質な文化の相克と融和によって生まれる複雑な権力作用と多様性を浮き彫りにする。また、本研究は、演劇研究、空間史、都市論の接点に注目することで、演劇研究の方法を用いながらも、総合的な文化史研究となり、英国のみならず日本を含めた他国の国立劇場のあり方についての議論を促すと言える。
|