A Study of Homosexual Culture as Pop Culture, as Seen in Interwar- and Nazi-Era Schlager Music
Project/Area Number |
16K02575
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
European literature
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
Aihara Ken 明治大学, 法学部, 兼任講師 (30726469)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | シュラーガー / 同性愛文化 / ポップ・カルチャー / 娯楽音楽 / レコード産業 / クィア・カルチャー / 戦間期 / 強制収容所 / 抒情詩 / 娯楽映画 / ユダヤ人問題 / 独文学 / 比較文学 |
Outline of Final Research Achievements |
This study primarily analyzes Schlager (popular songs) from the interwar period and Nazi era and aims to investigate homosexual culture from the perspective of pop culture research. The examination covers a range of fields, including homosexual culture research, Schlager analysis, and media analysis, and links the study to each. Singer Paul O’Montis and lyricist Bruno Balz, who formed a focal point in the overlap between these fields, are analyzed with particular emphasis.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
レコード産業勃興期のシュラーガー(流行歌)の分析を通して、文学研究と歴史研究をポップ・カルチャー研究およびアクチュアルなクィア研究と接続させる試みである。マイノリティのサブ・カルチャーと規定されがちな戦間期及びナチ時代の同性愛文化をメイン・カルチャーへ移行しつつある動態として捉え、戦間期の同性愛解放運動の広がりと、その過程で表出するホモフォビア(同性愛嫌悪)について複合的な領域から考察を行った。
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Report
(5 results)
Research Products
(4 results)