Acquisition of Japanese Pronunciation by Russian Native Speakers: for Constructing the Second Language Acquisition Theory
Project/Area Number |
16K02797
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Oguma Rie 東京大学, 大学院総合文化研究科, 学術研究員 (00448838)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 第二言語習得 / 日本語教育 / ロシア語母語話者 / 発音の不自然さ / 縦断研究 / モスクワの大学 / 自然発話スタイル / 学習過程 / 音声 / 質的研究 / 外国語としての日本語学習環境(JFL) / 音声学 / 日本語能力測定 / 言語学 |
Outline of Final Research Achievements |
A longitudinal study was conducted on acquisition of Japanese pronunciation by Russian native speakers. The analysis revealed the features and tendency of pronunciation unnaturalness in each level of learner's Japanese ability. The unnaturalness of Japanese pronunciation was categorized into seven groups, which are “rhythm”, “sound quality”, “intonation”, “stress”, “vowel devoicing”, “pause” and “others”. In addition, the longitudinal study indicated that it is difficult for Russian learners to acquire Japanese speech rhythm and sound quality.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
外国人労働者の受け入れ拡大を決めた日本において、日本語教育学の研究は重要である。そのもととなる第二言語習得の理論構築に寄与するため、ロシア人による日本語の音声習得過程の一部を明らかにした。本研究の結果は、日本語でのコミュニケーションに必要な音声教育および音声教材の開発に役立つと考えられる。また、データ収集の困難なモスクワにおいて、同一被験者について長期にわたり収集された発話データ自体が希少であり学術的に価値が高い。
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Report
(4 results)
Research Products
(8 results)