• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multimodal Analysis for Plurilingual Language Users at Science Universities

Research Project

Project/Area Number 16K02802
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Agriculture and Technology

Principal Investigator

HONGO TOMOKO  東京農工大学, グローバル教育院, 准教授 (60401452)

Research Collaborator Yamazaki Mayumi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsマルチモダリティ / 相互行為 / コミュニケーション / 言語行動 / 非言語行動 / 複数言語使用 / 理系大学コミュニティ / 多様性 / 理系コミュニティ / 複数言語 / リソース / 活動体験 / マルチモーダル / 会話教育 / 位置取り / マルチモーダル分析 / 接触場面 / 日本語教育 / 異文化理解・異文化コミュニケーション / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This research analyzed a series of social interactions in a science lab by a multimodal method in order to investigate better Japanese language support for science students in the global environment. As a result, it was found that the participants of the lab were engaged in the meaning-making interaction leveraging a multiplicity of modes, including languages, nonverbal behaviors such as body movements and gazes, visual information such as figures and pictures, tools and spaces.
Based on these analysis results, the author developed a pilot Japanese-language support website, ACTION TUAT https://tuataction.com/ for science students with an emphasis on multimodality. The aim of the website development is for the students to expand their experiences in Japan through better interaction with people in a variety of situations in science universities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の社会的意義は、留学生のみならず日本人を含めた理系大学コミュニティの成員全てを複数言語話者と捉え、多様なモードによるコミュニケーションの教育の在り方を探った点にある。日本語教育の現場では、対象言語である日本語を他言語とは切り離した状況で教育を行う傾向にある。しかし、理系留学生は、日本語だけを駆使してコミュニケーションを行う必要は少なく、実場面では複数言語使用者として、その場その場で可能な限りのリソースにアクセスし、他者とコミュニケーションを行っている。本研究の成果は、この現状を踏まえた日本語教育の在り方のひとつとして社会に貢献すると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] マルチモーダルなコミュニケーションに重きを置いた日本語支援Webサイトの開発2019

    • Author(s)
      本郷智子・山崎真弓・上原真知子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 25(2) Pages: 36-37

    • NAID

      130007674676

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「マルチモダリティ」という視点 から考える日本語 授業 -理系大学院生を対象としたプレゼンテーション活動を事例に-2018

    • Author(s)
      本郷智子
    • Journal Title

      多摩留学生教育研究論集

      Volume: 11号 Pages: 31-36

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] マルチモダリティを生かした理系大学における日本語授業2017

    • Author(s)
      本郷智子
    • Journal Title

      第11回協働実践研究会・第13回外国語授業実践フォーラム予稿集

      Volume: なし Pages: 36-36

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 東京農工大学国際センターでの国際教育-理系グローバル人材育成のための複数言語によるアプローチ-2016

    • Author(s)
      本郷智子,馬場眞知子,御園生康子,伴野崇生
    • Journal Title

      多摩留学生教育研究論集

      Volume: 10 Pages: 11-16

    • NAID

      40020822365

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 図・絵ですすめる農学系プレゼンテーション活動2016

    • Author(s)
      上原真知子,小熊貞子,広田妙子,山崎真弓,本郷智子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 23-1 Pages: 10-11

    • NAID

      130005252930

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] マルチモーダルなコミュニケーションに重きを置いた日本語支援Webサイトの開発2019

    • Author(s)
      本郷智子・山崎真弓・上原真知子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者・教師の多様性を活かした学習環境のデザインー「協働」をテーマとした言語教育の環境整備を考える2017

    • Author(s)
      山下誠・野澤督・本郷智子・金孝卿
    • Organizer
      協働実践研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 図・絵ですすめる農学系プレゼンテーション活動2016

    • Author(s)
      上原真知子,小熊貞子,広田妙子,山崎真弓,本郷智子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      日本学生支援機構東京日本語教育センター(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] ACTION TUAT!

    • URL

      https://tuataction.com/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi