• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Vocabulary Study of Senior Level Japanese Learners: From Chinese Speaker Perspective

Research Project

Project/Area Number 16K02818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSaitama University (2017-2018)
Tokyo Metropolitan University (2016)

Principal Investigator

LIU Zhiwei  埼玉大学, 人文社会科学研究科, 准教授 (00605173)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords語彙学習 / ニア・ネイティブレベル / 学習経験者 / 砂川データ / 語彙シラバス / 教師側の視点 / 学習者側の視点 / 学習メモ / 中国語話者 / 劉データ / ニア・ネイティブ / 学習者経験者 / 語彙
Outline of Final Research Achievements

This study aims to make clear what vocabulary is necessary to aim at 'near native' level fluency from the standpoint of an experienced learner of the Japanese Language. It focuses on the below two points.1. A partial vocabulary syllabus based on vocabulary notebooks that the experienced leaner recorded over a 12 year period. 2. An analysis of what the learner sees as omissions through comparison with vocabulary lists produced by native teachers.Further, recognising that differentiation in Japanese Language education is required to respond to the mother tongue of the learner, the study considers appropriate vocabulary for speakers of Chinese. It is planned to offer the conclusions of this work to native teachers. Through further joint research and discussion with native teachers, it is hoped that this study will contribute to Japanese Language Education by enabling construction of vocabulary syllabi that reflect the perspectives of both learners and teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

母語の違いに応じた日本語教育が必要である立場から、本研究は中国語話者のための語彙を研究対象としている。本研究で得られた成果は、今後ネイティブ教師側に提供する予定である。ネイティブ教師側と共同研究で議論を重ね、将来的にはネイティブ教師側と学習者の両方の視点を反映した語彙シラバスを構築することにより日本語教育に寄与したい。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 新しい日本語教育のアクセント学習において必要なもの―中国人日本語学習者の〈学習メモ〉の分析から―2017

    • Author(s)
      劉志偉
    • Journal Title

      言語の研究

      Volume: 3 Pages: 31-43

    • NAID

      120006715126

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語文法の史的研究と日本語教育との接点―関西方言のウ音便と話し言葉におけるイ形容詞のエ段長音を例に―2017

    • Author(s)
      劉志偉
    • Journal Title

      『武蔵野大学日本文学研究所紀要』

      Volume: 4 Pages: 65-74

    • NAID

      120006313335

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習経験者の視点から見た立体的な語彙学習について―中国語話者の個人学習メモを手がかりに―2017

    • Author(s)
      劉志偉
    • Journal Title

      『人文学報』

      Volume: 513-7 Pages: 1-17

    • NAID

      40021393833

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニア・ネイティブレベルを目指すためのカタカナ語学習に関する一考察―中国語話者のケーススタディーを通して―2017

    • Author(s)
      劉志偉
    • Journal Title

      『高橋弥守彦先生古稀記念論文集』

      Volume: なし

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 第5章 日本語学習者から見た語彙シラバス2016

    • Author(s)
      劉志偉
    • Journal Title

      『ニーズを踏まえた語彙シラバス』

      Volume: なし Pages: 95-114

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 撥音便の周辺的形式を如何に捉えるか-ナ行音とマ行音に由来する表現形式を中心に-2017

    • Author(s)
      劉志偉
    • Organizer
      第9回漢日対比語言学(協作)会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 撥音便の周辺形式について-ラ行音の撥音化に注目して-2017

    • Author(s)
      劉志偉
    • Organizer
      第11回OPI国際大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] バラエティー番組のテロップに見られるラ行音の音縮形について2017

    • Author(s)
      劉志偉
    • Organizer
      類型学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習経験者の視点から見た立体的な語彙学習について―学習メモにおけるアクセントの箇所に焦点をあてて―2016

    • Author(s)
      劉志偉
    • Organizer
      外国語発音習得研究会第6回研究集会(ポスター発表)
    • Place of Presentation
      広島修道大学(日本広島)
    • Year and Date
      2016-12-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 中国語話者のための日本語教育文法を求めて2017

    • Author(s)
      庵功雄・杉村泰・建石始・中俣尚己・劉志偉編
    • Publisher
      日中言語文化出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi