• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Class Lesson Model based on Learning through Discussion

Research Project

Project/Area Number 16K04332
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKurume University

Principal Investigator

Yasunaga Satoru  久留米大学, 文学部, 教授 (60182341)

Research Collaborator Hirakami Kumiko  
Nakamura Keiitirou  
Komatsu Nobukaszu  
Masui Sanae  
Okada Noriko  
Ota Keisuke  
Ishimaru Fumitoshi  
Ishiyama Nobuyuki  
Sudo Fumi  
Shikanai Nobuyoshi  
Osada Keigo  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsアクティブラーニング / 協同学習 / LTD話し合い学習法 / LTD授業モデル / 教師教育 / 授業づくり / PBL / 反転授業 / LTD基盤型授業モデル / LTD based PBL / 協同認識尺度 / 異校種接続 / 高大接続 / 教授学習法 / 協同教育 / 異校種接続教育
Outline of Final Research Achievements

The main purposes of this research were the following three points. The first, I formulated “the LTD based Approach for Enhancing Active Learning”, which could be applied to classes from primary to higher education. The second, I created a training program for teachers based on the approach, and confirmed the effectiveness of the program. And the third, I developed a scale that would enable the measurement of the belief in cooperation, and to substantiate the reliability and validity of the scale.
I almost achieved the three main purposes during the last three-year research period. Throughout of this research, I confirmed that the theory and the techniques of the newly developed approach were effective for designing classes with active student engagement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、初等教育から高等教育まで、アクティブラーニング(AL)型授業の実践が推奨Dされている。本研究はAL型授業の質を担保するために、協同学習に基づくLTD話し合い学習法を中核に据えた授業モデル(LTD授業モデル)を開発し、その有効性を小・中・高・大・専門学校で検討した。またLTD授業モデルに沿った授業づくりができる教師の育成に向けた講演や研修を繰り返し実施してきた。
その結果、LTD授業モデルに沿った訓練をうけた教師は、本来のAL型授業に求められている活動性の高い授業づくりに貢献できることが明らかになった。この成果は、今後のAL型授業に関する実践・研究に貢献できる成果と判断している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (14 results) Presentation (19 results) (of which Invited: 1 results) Book (6 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] LTD話し合い学習法・Plan2019

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 4月号 Pages: 62-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] LTD話し合い学習法・Do2019

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 5月 Pages: 60-62

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] LTD話し合い学習法・Check/Action2019

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 6月号 Pages: 58-60

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協同による活動性の高い授業づくり:協同学習の考え方2019

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      プラス

      Volume: 2 Pages: 2-5

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高大接続とアクティブラーニング: 協同学習の視点から2018

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      名城大学教育年報

      Volume: 平成29年度 Pages: 35-43

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] LTDを活用した「道徳指導法」の実践:「考え、議論する道徳」を目指して2018

    • Author(s)
      須藤文・安永悟
    • Journal Title

      久留米大学教職課程年報

      Volume: 2 Pages: 59-69

    • NAID

      120006879269

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学教育におけるLTD話し合い学習法の展開 - 特集の企画にあたって -2018

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 14 Pages: 81-82

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] LTDを活用した「道徳指導法」の実践:「考え、議論する道徳」を目指して.2018

    • Author(s)
      須藤文・安永悟
    • Journal Title

      久留米大学教職課程年報

      Volume: 第2号 Pages: 59-69

    • NAID

      120006879269

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 協同実践力を育てる教師教育:LTD基盤型授業を通して2018

    • Author(s)
      安永悟・須藤文
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 第31号 Pages: 61-70

    • NAID

      40021733647

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 協同学習による授業の活性化:輝翔館中等学校の取組2018

    • Author(s)
      安永 悟
    • Journal Title

      福岡県立学校「新たな学びプロジェクト」報告書

      Volume: 平成29年度報告書 Pages: 146-147

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 高大接続とアクティブラーニング: 協同学習の視点から.2018

    • Author(s)
      安永 悟
    • Journal Title

      名城大学教育年報, 平成29年度, 特別寄稿

      Volume: 12号 Pages: 35-43

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 協同による活動性の高い授業づくり2017

    • Author(s)
      安永 悟
    • Journal Title

      産業と教育

      Volume: No. 778 Pages: 2-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 効果が上がるスタッフ教育2017

    • Author(s)
      安永 悟
    • Journal Title

      Nursing Business

      Volume: 11 Pages: 16-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 活動性を高める授業づくり:LTD基盤型授業モデルの提案2017

    • Author(s)
      安永 悟
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 58 Pages: 34-40

    • NAID

      40021046041

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーナーを育てるPBLテューターの留意点:協同学習の視点から2018

    • Author(s)
      小松誠和・中村桂一郎・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会 第15回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 看図を導入したLBP (LTD based PBL) の効果2018

    • Author(s)
      長田敬五・安永悟・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会 第15回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新設看護専門学校におけるLTD基盤型授業導入の効果2018

    • Author(s)
      平上久美子・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会 第15回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自発的な組織学実習を目指した「協同学習」の導入とその効果2018

    • Author(s)
      太田啓介・平嶋伸悟・力丸由起子・安永悟・中村桂一郎
    • Organizer
      日本解剖学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 活動性の高い授業づくりー協同学習のすすめー2018

    • Author(s)
      安永悟
    • Organizer
      第47回 大分県私学教育研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習の取り組みー効果的な学びを引き出す授業づくりー2018

    • Author(s)
      安永悟
    • Organizer
      全国福祉高等学校長会 第24回総会・研究協議会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] LTD based PBL:LTD基盤型PBLテュートリアルの実践.2017

    • Author(s)
      長田敬五・安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] LTD based PBLの効果2017

    • Author(s)
      長田敬五・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] LTD based PBL:効果的なPBLテュートリアル2017

    • Author(s)
      長田敬五・熊倉雅彦・桑島治博・両角祐子・安永悟
    • Organizer
      日本歯科医学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 医学部組織学実習へのLTD基盤型授業を意識した協同学習の導入とその効果2017

    • Author(s)
      太田啓介・金澤知之進・力丸由起子・平嶋伸悟・安永悟・中村桂一郎
    • Organizer
      日本医学教育学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 不安を軽減し自ら学ぶ実感を高める協同学習の工夫:知的障害児,広汎性発達障害児を対象とした小学校算数科への適用.2017

    • Author(s)
      石丸文敏・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] LTD基盤型授業「初年次セミナー」における文章作成:LTDステップとマインドマップの結合.2017

    • Author(s)
      須藤文・安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] LTD基盤型授業モデルによる初年次教育:協同実践力の育成を意図して2017

    • Author(s)
      安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] LTDを活用したライティング指導の実際 ―看護学生を対象としたエッセイ作成―2016

    • Author(s)
      須藤文・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 協同認識尺度の開発2016

    • Author(s)
      増井沙奈江・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習で伸びる生徒の特徴 - 高校数学の質問紙調査から -2016

    • Author(s)
      石山信幸・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教養科目授業を大学生とともに創る意味 ‐学生の振り返りに焦点をあてて‐2016

    • Author(s)
      平上久美子・安永悟・鈴木啓子・鬼頭和子
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] LTDを重層的に活用した授業「論理的思考」の展開 ―エッセイ作成を意図した関連づけの活性化2016

    • Author(s)
      須藤文・安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      四国大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 協同認識(仮)尺度の開発 ― 協同作業認識尺度を手がかりに―2016

    • Author(s)
      増井沙奈江・安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      四国大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 日本における協同学習の展開(仮題)2019

    • Author(s)
      安永悟・他
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] LTDによる授業の活性化2019

    • Author(s)
      安永悟
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      医学書院
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 進化する初年次教育2018

    • Author(s)
      安永悟・他
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      世界思想社
    • ISBN
      9784790717225
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びによる高大接続:LTD基盤型授業モデルの提案. 初年次教育学会(編)進化する初年次教育.2018

    • Author(s)
      安永 悟
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Class Design Based on High Student Engagement Through Cooperation: Toward Classes that Bring About Profound Development. In Kayo Matsushita (Ed.) “Deep Active Learning: Toward Greater Depth in University Education. 111-136.2017

    • Author(s)
      Yasunaga, Satoru
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      Singapore: Springer.
    • ISBN
      9789811056598
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「LTD話し合い学習法の実践」 杉江修治(編著)「協同学習がつくるアクティブ・ラーニング」2016

    • Author(s)
      安永悟・岡田範子
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 安永悟研究室

    • URL

      http://yasunaga.me/wiki.cgi

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 協同教育研究所「結風」

    • URL

      http://yuikaji.me/wiki.cgi

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi