• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical Construction of Political Education as Social Inquiry: An Interpretation of the History and Ideas of Pragmatism

Research Project

Project/Area Number 16K04460
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Izawa Shigeki  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsプラグマティズム / 社会的探究 / デモクラシー / 政治教育 / ジョン・デューイ / シェリル・ミサック / 真理 / 公共性 / 規範 / ラディカル・デモクラシー / 道徳的探究 / 反基礎づけ主義 / リチャード・ローティ / ポスト基礎づけ主義 / 多文化主義 / 多文化教育 / 革新主義 / 社会批判 / 科学的探究 / 構想力・想像力 / 科学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to construct a theory of political education as social inquiry through interpreting the history and ideas of pragmatism from 19th century to 20th century to the present. To achieve this aim, the possibility of the theory and practice of contemporary political education is explored from the viewpoint of the pragmatism that has elaborated the idea of “social inquiry” modeled on “scientific inquiry” or “critical ways of thinking,” and the political and educational issues democratic education has faced are reconsidered. Through such examination, this study identifies theoretical perspectives for developing the new practice of political education to inquire and correlate the understandings of science, morality, and politics.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,社会的探究の意味に着目することで,私たちの社会生活や生活経験において直面する政治的・社会的・道徳的問題を探究し,よりよく解決するために熟議や参加を育むことがなぜ求められるのかを説得的に示す点にある。プラグマティズムの哲学・思想の展開は,この探究が学校教育だけでなく社会生活や生活経験における政治教育の実践として営まれる過程であることを示し,探究が生じる条件を解き明かそうとする試みであった。こうした社会的探究の過程の実現可能性とそこに見られる困難性に着目することで,公共的な熟議に参加し思考する市民を形成する政治教育だけでなく,道徳教育や科学教育のあり方を再吟味することも可能となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (7 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 異質な他者の(不)可能性─多文化主義とカリキュラムの政治学から考える─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 28 Pages: 67-69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「未来」を考慮に入れること─真理と実在をめぐるプラグマティズムの経験論─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 100-110

    • NAID

      130007704223

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ポスト基礎付け主義と規範の行方─政治と教育から問いなおす─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹・室井麗子・玉手慎太郎・田畑真一・市川秀之・山本圭・関根宏朗
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 136-144

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育哲学は〈災害と厄災の記憶〉にいかに向き合うか─『災害と厄災の記憶を伝える』が提起したこと/しえなかったこと─2018

    • Author(s)
      小野文生・山名淳・矢野智司・岡部美香・池田華子・生澤繁樹・平田仁胤
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 117 Pages: 98-104

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員採用試験における教職教養分野の特質と課題─教育思想史分野を中心に─2018

    • Author(s)
      相馬伸一・室井麗子・椋木香子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 58(2) Pages: 117-159

    • NAID

      120006415193

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] The Publicness of the Curriculum and the Ambiguity of the Shift to Participatory Politics: The Intersection of Politics and Education Regarding “Representation”2018

    • Author(s)
      Shigeki Izawa,translated by Nadezhda Murray
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 12 Pages: 135-151

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:平井悠介著『エイミー・ガットマンの教育理論──現代アメリカ教育哲学における平等論の変容』2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85(1) Pages: 90-93

    • NAID

      40021568300

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] プラグマティズムは「教育」をどう問いなおしてきたか?─現代プラグマティズムが切り拓く問いの地平を踏まえながら─2017

    • Author(s)
      松下晴彦・生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 115 Pages: 133-139

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 実践知と政治教育のリアリティ─「構想力」を育む学びに向けて─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 32 Pages: 21-40

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 荒野をさまよう「判断」と「責任」─デューイアン・プラグマティズムの論理と行動によせて─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 116 Pages: 60-81

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評:小玉重夫著『教育政治学を拓く──18歳選挙権の時代を見すえて』2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 26 Pages: 141-146

    • NAID

      40021364099

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 方法論ワークショップ「理論・思想」部会に参加して2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 84(3) Pages: 383-384

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] リーガル・レジリエンスと新しい学校批判のかたち2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2017年10月号 Pages: 88-89

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「よし,クリーニング屋に行こう!」─子どもの学びと生活経験とをつなぐプラグマティズム─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      名大トピックス

      Volume: 294 Pages: 10-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育思想史の「裏面」を問う─「古典」はどう読まれてこなかったのか─2016

    • Author(s)
      相馬伸一・下司晶・室井麗子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 166-172

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 指定討論:次代の義務教育を構想する─「資質・能力」を育む学校教育への転換とどう向き合うか?─2016

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育経営研究

      Volume: 22 Pages: 75-80

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Reconsidering the Intersection of Politics and Education: East Asian Perspectives2018

    • Author(s)
      Shigeki Izawa, Masaki Takamiya, Hektor K. T. Yan, Cheuk-Hang Leung, Ren-Jie Vincent Lin
    • Organizer
      教育哲学会第61回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Creating Inquiry-based Learning: Rereading and Recontextualizing of Dewey’s Educational Thought2018

    • Author(s)
      Shigeki Izawa
    • Organizer
      The 38th Annual International Seminar, International Society for Teacher Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 異質な他者の(不)可能性─多文化主義とカリキュラムの政治学から考える─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回大会課題研究
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ジョン・デューイと社会変革への教育─アメリカ革新主義の一断面─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      第52回アメリカ学会年次大会部会B
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 規範への抵抗としての規範の語り─ポスト基礎付け主義と批判的教育の集合的記憶をめぐって─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コメントと考察─四日市公害の集合的記憶に触れながら─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第60回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] John Dewey’s Pragmatism and the Disputes about “Human Nature”: Rethinking the Philosophy of Politics and Education in Modern Japan2017

    • Author(s)
      Shigeki Izawa
    • Organizer
      PESA Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「教育」を必要とする/呪縛されるデモクラシー─(反)基礎づけ主義を回避するプラグマティズムと規範の行方─2016

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      社会思想史学会第41回大会セッションB
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] プラグマティズムは「教育」をどう問いなおしてきたか?─現代プラグマティズムが切り拓く問いの地平を踏まえながら─2016

    • Author(s)
      松下晴彦・生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第59回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育」と「探究」─デモクラシーとプラグマティズムの躓きの石?─2016

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第59回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 政治において正しいとはどういうことか─ポスト基礎付け主義と規範の行方─2019

    • Author(s)
      田畑真一・玉手慎太郎・山本圭編
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326302772
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 共同体による自己形成─教育と政治のプラグマティズムへ─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Total Pages
      528
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106415
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育思想事典 増補改訂版2017

    • Author(s)
      教育思想史学会編
    • Total Pages
      888
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251223
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育経営論2017

    • Author(s)
      末松裕基編
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762026140
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 批判的教育学事典2017

    • Author(s)
      マイケル・W・アップル,ウェイン・アウ,ルイ・アルマンド・ガンディン編
    • Total Pages
      584
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 現代の学校を読み解く─学校の現在地と教育の未来─2016

    • Author(s)
      末松裕基編
    • Total Pages
      383
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 未来をつかむ学級経営─学級のリアル・ロマン・キボウ─2016

    • Author(s)
      末松裕基・林寛平編
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 名古屋大学教員データベースシステム

    • URL

      http://profs.provost.nagoya-u.ac.jp/view/html/100009081_ja.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] リサーチマップ

    • URL

      https://researchmap.jp/shigekiizawa/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi