• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Curriculum and Assessment in Active Learning

Research Project

Project/Area Number 16K04469
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionBukkyo University (2017-2019)
Kyoto University (2016)

Principal Investigator

Tanaka Koji  佛教大学, 教育学部, 教授 (10135494)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西岡 加名恵  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20322266)
石井 英真  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアクティブラーニング / カリキュラム開発 / 教育評価 / パフォーマンス評価 / 評価基準 / スタンダード / 資質能力ベース / アクティブ・ラーニング / 資質・能力 / 評価規準 / コンピテンシー / カリキュラム / 教育方法 / 海外研究
Outline of Final Research Achievements

We have investigated the trend of Active Learning originated by USA.
And We have analysed the advanced practices implemented by Junior High school attached to Kumamoto University.Moreover We published "Competency based Curricilum Management" cooperated with Takakura elemetary school in Kyoto.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「主体的・対話的で深い学び」としてのアクティブラーニング論が教育現場において実現するためには、それを具体的に駆動させるカリキュラムの開発とさらには教育評価のあり方を明示しなくてはならない。本研究では、アクティブラーニング論の本質的理解を図るべく、その発祥地である米国の研究動向を分析するとともに、日本の先進校にフィールドワークを試みることによって、確かな理論的実践的提言を行うことができた。その成果は、研究メンバーに多産的に出版された書籍で公開されている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 3 results) Book (17 results)

  • [Journal Article] 戦後日本の教育方法論史の課題と展望2019

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      日本教育史研究

      Volume: 38 Pages: 74-88

    • NAID

      40022027200

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高大接続における入試のあり方2019

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 18 Pages: 19-24

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力を支える見方・考え方2018

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1208 Pages: 14-21

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ‘Restropective and Prospective on the Educational Assessment in Post-war Japan’,2018

    • Author(s)
      Tanaka Koji
    • Journal Title

      Cristina Alarcorn&/Martin Lawn’, Assessment Cultures,

      Volume: 25 Pages: 313-332

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントで何が求められているのか2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 32号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 『資質・能力』を支える『見方・考え方』の指導を2018

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: No.1208 Pages: 14-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Restropective and Prospective on the Educational Assessment in Post-war Japan2018

    • Author(s)
      Cristina Alarcón/Martin Lawn (Tanaka Koji)
    • Journal Title

      Assessment Cultures

      Volume: - Pages: 313-332

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 日米におけるアクティブ・ラーニング論の成立と展開2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第84巻第3号 Pages: 311-319

    • NAID

      130006727949

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングとパフォーマンス評価2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      学習研究(奈良女子大学附属小学校学習研究会)

      Volume: No.483 Pages: 16-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「主体的・対話的で深い学び」の評価をどうする?2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      月刊教職研修

      Volume: 第543号 Pages: 34-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育課程編成の工夫―教科内容の精選と構造化の工夫2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 7月号 Pages: 93-96

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科横断的な視点からの資質・能力の育成2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 30号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 資質・能力の3つの柱と評価のあり方2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 31号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 資質・能力ベースのカリキュラム改革をめぐる理論的諸問題―教育的価値を追求するカリキュラムと授業の構想に向けて―2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要

      Volume: 第146集 Pages: 109-121

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人間発達研究の創出と展開-田中昌人・田中杉恵の仕事をとおして歴史をつなぐ-2017

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 第30号 Pages: 104-108

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教育評価論からみたアクティブ・ラーニング」2016

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      教育方法45

      Volume: 45 Pages: 113-124

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 今、求められるアクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      特別支援教育の実践情報

      Volume: No.173 Pages: 4-5

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング導入にあたっての評価の在り方2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 65 Pages: 20-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 資質・能力ベースのカリキュラムの危険性と可能性2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 25 Pages: 83-89

    • NAID

      130005805540

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」の実現とパフォーマンス評価2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      第14回日本協同教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] パフォーマンス評価の考え方と進め方2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      獲得型教育研究会第112回例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 新学習指導要領と国語教育の課題2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラムと評価の改革の世界的標準化をめぐって―教育学としての「比較」研究による対抗軸の模索―2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] エビデンスに基づく教育を飼い慣らす視座―教育目標と評価の新しい形の構想へ―2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシー・ベースのカリキュラムをどう捉えるか-知の総合化と統合的な学びの追求へ-」2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] カリキュラム論からの環境教育への期待――コンピテンシー・ベースの教育課程と 教科教育の課題2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 学びを変える新しい学習評価全5巻2020

    • Author(s)
      田中耕治全巻編集
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教科の深い学びを実現するパフォ―マンス評価2019

    • Author(s)
      西岡加名恵、石井英真
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新しい時代の教育課程 第4版2018

    • Author(s)
      田中耕治・水原克敏・三石初雄・西岡加 名恵
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641221079
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びを 拓く2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 主体的・対話的d深い学びを拓く2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] よくわかる教育課程 第2版2018

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新しい教職教育講座 教職教育編6 教育課程・教育評価2018

    • Author(s)
      細尾萌子・田中耕治 共編著
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新しい時代の教育課程 第4版2018

    • Author(s)
      田中耕治・水原克敏・三石初雄・西岡加名恵
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育をよみとく―教育学的探究のすすめ2017

    • Author(s)
      田中耕治・石井英真・八田幸恵・本所恵・西岡加名恵
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 資質・能力を育てる カリキュラム・マネジメント―読解力を基盤とする教科の学習とパフォーマンス評価の実践2017

    • Author(s)
      田中耕治・岸田蘭子監修(西岡加名恵・石井英真)
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学習指導要領の改訂に関する教育方法学的検討2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育評価研究の回顧と展望2017

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教職教養講座第6巻 道徳教育2017

    • Author(s)
      田中耕治
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教職教養講座第1巻 教職教育論2017

    • Author(s)
      高見茂・田中耕治・矢野智司 共編著
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 戦後日本教育方法論史 上2017

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 戦後日本教育方法論史 下2017

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Curriculum,Instruction and Assessment in Japan―Beyond lesson study2016

    • Author(s)
      Koji Tanaka,Kanae Nishioka and Terumasa Ishii
    • Total Pages
      153
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi