• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Empirical Study on Competency-oriented Lesson Study in Secondary Schools

Research Project

Project/Area Number 16K04478
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yoshida Nariakira  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (70514313)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsコンピテンシー / 授業研究 / ドイツ / 中等教育学校 / カリキュラム / 授業 / カリキュラム改革 / 資質・能力 / 校内研修 / 高等学校 / 学校づくり / 授業づくり / 学習課題
Outline of Final Research Achievements

The results of this study could be summarized in the following two points. At first, I clarified the trends of "competency-based(Kompetenz-basierte)" Curriculum reform in Germany. In Schools of Germany, children have started practical efforts to enable self-evaluation of their own competencies.The second point is that this study could develop and research competency-based teaching and learning in junior and senior high schools. By developing School own "competencies" independently and dropping it into individual teaching units and classes. The developing praxis showed that the significance of creating classes based on self-evaluation by children themselves.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「コンピテンシー志向」で進められてきているドイツにおけるカリキュラム改革と授業改革を、理論的且つ実践的に明らかにした点に本研究の学術的意義がある。「資質・能力」を明確にしつつ学校教育実践および校内研修と連動した開発的実践に着手した点に、本研究の社会的意義がある。学術的研究活動および社会的実践活動のどちらも、学会での発表あるいは研究論文による公開によって、研究成果を公的に発信することができた点も本研究を遂行することができた重要な意義である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ライプツィヒ大学(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ライプツィヒ大学(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおけるコンピテンシー志向の授業づくりの動向と課題2019

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 64 Pages: 495-500

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 論理的思考と倫理的思考とをつなぐ高等学校カリキュラムの構想と実践―ポートフォリオ評価を活用した学びの価値のフィードバックの取組―2019

    • Author(s)
      吉田成章・佐藤雄一郎・山根万里佳
    • Journal Title

      広島県立庄原格致高等学校編『研究紀要』

      Volume: ―

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「資質・能力」を軸とした高等学校カリキュラムにおける教科と総合との関連―「吉舎できさの子どもを育てる」課題発見・解決学習の取組―2019

    • Author(s)
      吉田成章・佐藤雄一郎・山根万里佳
    • Journal Title

      広島県立日彰館高等学校編『研究紀要』

      Volume: ―

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Analysis and Interpretation of lessons through the Collaboration between University and School: Historical approach to the Lesson Study in Japan and a Case Study for the integrated perspectives2018

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Nami Matsuo, Mitsuru Matsuda, Yuichiro Sato
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域

      Volume: 67 Issue: 67 Pages: 27-36

    • DOI

      10.15027/46804

    • NAID

      120006549374

    • ISSN
      1346-5562
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032299

    • Year and Date
      2018-12-21
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Standardization in Curriculum-Reform and Pedagogical Freedom of School in Germany2018

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 115-122

    • DOI

      10.15027/45465

    • NAID

      120006425939

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018323

    • Year and Date
      2018-03-22
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論理的思考力の育成に向けた高等学校カリキュラムの構造と課題―パフォーマンス課題を軸とした取組における「評価」の問題―2018

    • Author(s)
      吉田成章、佐藤雄一郎、山根万里佳
    • Journal Title

      広島県立庄原格致高等学校編『研究紀要―平成29年度国立教育政策研究所指定【論理的思考】実践報告書―』

      Volume: ― Pages: 105-138

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力・判断力・表現力を育てるカリキュラム構想と授業づくり―「資質・能力」と連動したプロセス集積型ルーブリックの取組に着目して―2018

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      庄原市立総領中学校編『研究紀要―平成29・29年度広島県「学びの変革」パイロット校事業実践指定校 「資質・能力の育成」のための実践報告書』

      Volume: ― Pages: 130-137

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Whole School Approach to Health Education in EU Countries and Canada2017

    • Author(s)
      吉田成章、赤星まゆみ、山本ベバリーアン、高橋洋行
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域

      Volume: 第66号 Issue: 66 Pages: 31-40

    • DOI

      10.15027/44804

    • NAID

      120006394828

    • ISSN
      1346-5562
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032278

    • Year and Date
      2017-12-22
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Types of Active Learning in High School and Junior High School2017

    • Author(s)
      吉田成章、松田充、佐藤雄一郎
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 23 Pages: 57-64

    • DOI

      10.15027/42773

    • NAID

      120006221929

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018296

    • Year and Date
      2017-03-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおける健康教育実践に関する一考察2017

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 62 Pages: 465-470

    • NAID

      40021171349

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後教育学研究における東ドイツ教育学の受容と展開2017

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究ジャーナル』

      Volume: 20 Pages: 71-77

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Kompetenzorientierte Curriculumreform in Deutschland nach PISA2016

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域

      Volume: 65 Issue: 65 Pages: 29-38

    • DOI

      10.15027/41645

    • NAID

      120005954022

    • ISSN
      1346-5562
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032256

    • Year and Date
      2016-12-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Uebersetzungsverhaeltnisse: Praktiken der Individualisierung und Vergemeinschaftung in transkulturellen Perspektivierung2018

    • Author(s)
      Maria Hallitzky, Nariakira Yoshida, Tilman Grammes, Christian Herfter, Johanna Leicht, Tomohiro Hayakawa, Yuichi Miyamoto, Mitsuru Matsuda, Asuka Matsuura, Marika Yamane, Kazuhisa Ando, Gereon Eulitz, Karla Spendrin, Emi Kinoshita
    • Organizer
      Jahrestagung der Kommision Schulforschung und Didaktik der DGfE
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおけるコンピテンシー志向の授業づくりの動向と課題2018

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] “Lesson Study” as Preparing Future Faculty Development for Teacher Educator:A Case Study on the Certificate Program for Preparing Future Faculty in Teacher Education in Hiroshima University2018

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Yasushi Maruyama, Takuya Hisatune, Ting Ban, Shohei Fukami, Tomohiro Hayakawa, Yuichi Miyamoto, Yinan Li, Takahiro Umeda, Maho Yodozawa, Xinhui Zhou, Asuka Matsuura, Sho Ueda, Yu Yamamoto
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teacher Questions in the Context of Individualization and Collectivization in Lessons: Intercultural Dialogue on Methodology of Case Reconstruction between Germany and Japan2018

    • Author(s)
      Maria Hallitzky, Nariakira Yoshida, Tomohiro Hayakawa, Yuichi Miyamoto, Asuka Matsuura, Marika Yamane, Kazuhisa Ando, Emi Kinoshita,Christian Herfter, Stephan Weser, Gereon Eulitz, Johanna Leicht, Karla Spendrin
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現代ドイツのカリキュラム改革―教育の自由はどのように守られているか―2017

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会課題研究Ⅱ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Individualism and Collectivism in Classes. Comparative Analysis of Lessons in Germany and Japan2017

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Maria Hallitzky, Tomohiro Hayakawa, Yuichi Miyamoto, Emi Kinoshita,Christian Herfter, Johanna Leicht, Karla Spendrin
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EU諸国等における学校基盤の包括的健康教育カリキュラムの動向2016

    • Author(s)
      赤星まゆみ、山本ベバリーアン、吉田成章、高橋洋行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第27回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis and Interpretation of lessons with the Collaboration between University and School: Historical approach to the Lesson Study in Japan and a Case Study for the integrated perspectives2016

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Nami Matsuo, Mitsuru Matsuda, Yuichiro Sato
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2016
    • Place of Presentation
      University of Exeter, England
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 戦後教育学研究における東ドイツ教育学の受容と展開2016

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツにおける健康教育実践に関する一考察2016

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 学習集団研究の現在Vol.2 学習集団づくりが描く「学びの地図」2018

    • Author(s)
      深澤広明・吉田成章編
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863274335
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教授学と心理学との対話―これからの授業論入門―2016

    • Author(s)
      ハンナ・キーパー、吉田成章
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi