• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of teacher learning in establishing and creating elementary and junior high school

Research Project

Project/Area Number 16K04537
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Fujie Yasuhiko  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (90359696)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords小中一貫教育 / 教師の学習 / 学校づくり / 学校と地域との連携 / コミュニティスクール / 小中一貫校 / 義務教育学校 / コンサルテーション / 学校組織 / コミュニティ・スクール / カリキュラム・マネジメント
Outline of Final Research Achievements

In this study, it was clarified by interviews and participation observation that the learning opportunities for teachers were founded by the establishment of the elementary and junior high school and the participation in the practice after the establishment. The teachers had a high motivation to prepare for the opening of the school, and had a clear verbalization of their thoughts and visions for the school. In the background, the “installation preparatory committee” functions as a so-called pseudo-operational organization of a school that has no substance yet, and the school, home, community, and government shared the image of integrated education in elementary and junior high schools. Nevertheless, there was a conflict between these actors between realizing their will and working collaboratively to set up schools. By crossing the boundaries created at that time, new knowledge about school education itself was created. It can be said that this process is learning for teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、個人と制度とをつなぐメゾシステムとして学校を位置づけそのシステムにおいて、教育改革のもとでの教師の実践行為を、それに関与する諸アクターとの間の文化的差異や目標の差異に基づく葛藤に対処しながらも,それらを対象化し協働して進めていく省察的で開かれたものにするための理論と方法を明らかにしようとした点である。社会的意義は、従来、子どもの学校適応や地方教育行政の点からのみとらえられてきた小中一貫教育を、その準備過程に参与した教師の経験としてとらえようとしている点である。新たな教育制度は実践者である教師にとってどのような意味があるかによってもその成否が評価されなくてはならない。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 小中一貫校づくりにおける教師の学習:「越境」としての準備過程2019

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫校における乗り入れ授業の教師にとっての意味:中学校教師の語りの中心に2018

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校と地域による小中一貫教育像の協働的生成:開校に向けた語りの分析2017

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中一貫校の学校づくりにおける教師の学習:開校準備に携わる教師の語りに着目して2017

    • Author(s)
      藤江康彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] グローバル化時代の教育改革2019

    • Author(s)
      東京大学教育学部教育ガバナンス研究会
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513463
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小中一貫教育をデザインする2019

    • Author(s)
      藤江 康彦
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491039442
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi