Project/Area Number |
16K04568
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
SEKI Naoki 東洋大学, 文学部, 教授 (50405106)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 学習支援体制の構築 / 地域人材の組織化 / interwar metropolises / 比較教育史 / 吏員・嘱託員の登用 / 音楽・体育の指導者 / panels of instructors / evening institutes / 学習支援体制 / 講師の質向上 / 職員の発掘・活用 / Idea Store Canary Wharf / 音楽の民衆化 / 市民音楽 / 外山國彦 / municipality of Tokyo / comparative history / 成人・コミュニティ教育 / urban residents / London County Council / 三橋義雄 / 三橋喜久雄 / 三橋体育研究所 / 夜間体育実行会 / 市民体育 / 教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
The present study discussed the selection of local capable people for the creation of learning support system related to the field of social and adult education focusing on the municipality of Tokyo and the London County Council during the interwar period. Based on the historical documents, I clarified principally the organization of instructors responsible for the Music Education for Citizens and the Evening Meeting for Physical Education in the municipality of Tokyo, and the panels of instructors system of the evening institutes which became the setting for adult education activities in the London County Council.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
東京市とロンドン・カウンティ・カウンシルのアプローチは異なるものの、大都市の多様な専門家の組織化による学習支援体制の構築を、社会教育・成人教育活動の成立・発展に関わる極めて重要な課題と捉えていたことを実証的に解明した。今日、生涯学習が量的に普及する中で、この研究成果は、学習支援の仕組みや担い手のあり方を探究し、学びの質向上を実現する基礎的研究としての意義を持つ、と考える。
|