• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Training Mechanisms of New Types of Specialists in University

Research Project

Project/Area Number 16K04619
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

NINOMIYA YU  群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 准教授 (20511968)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小島 佐恵子  玉川大学, 教育学部, 准教授 (40434196)
濱嶋 幸司 (浜島幸司)  同志社大学, 学習支援・教育開発センター, 准教授 (50459278)
小山 治  京都産業大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50621562)
児島 功和  山梨学院大学, 経営学部, 准教授 (80574409)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords大学経営 / 専門職 / 大学職員 / 大学教員 / 大学教育 / 大学教授職 / 第3の領域 / 高等教育政策 / 教育学 / 社会学 / 高等教育
Outline of Final Research Achievements

The policy of university reform in Japan needed for new types of specialists. It introduced those specialists to universities in Japan, modeled primarily on higher education in the United States.
We conducted some interview surveys and a questionnaire survey for faculty developers, career counselors, institutional research analysts, University research administrators and professionals for industry.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学改革は大学教員、大学事務職員だけではなく、「新しい専門職」と呼ばれる人びとによっても担われている。しかしながら、「新しい専門職」として働く人びとの、キャリアパス、待遇、職務を遂行するために必要な知識・技術の内容については不明なことが多い。そこで、本研究は聞き取り調査、質問紙調査を実施して結果を分析することによって、「新しい専門職」に関する政策に対して新たな学術的知見を提供した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「新しい専門職」として大学で働き続けたいのは誰か―任期の有無と仕事満足度に着目して2019

    • Author(s)
      二宮祐・小山治・浜島幸司・児島功和
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(1) Pages: 117-126

    • NAID

      40021966524

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学における新しい専門職のキャリアと働き方―聞き取り調査の結果から―2019

    • Author(s)
      二宮祐・小島佐恵子・児島功和・小山治・浜島幸司
    • Journal Title

      大学評価・学位研究

      Volume: 20 Pages: 1-25

    • NAID

      130007822352

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「第三の領域」における教職員についての一考察―学生支援、男女共同参画、地域貢献に関する職種を事例として2019

    • Author(s)
      二宮祐・濱嶋幸司・小山治・児島功和・小島佐恵子
    • Journal Title

      経営情報学論集

      Volume: 25 Pages: 59-70

    • NAID

      120006628131

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生の変化と学生支援2018

    • Author(s)
      武内清・浜島幸司
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 4 Pages: 3-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育機関における新しい「専門職」―政策・市場・職能の観点から2017

    • Author(s)
      二宮祐・小島佐恵子・児島功和・小山治・濱嶋幸司
    • Journal Title

      大学教育研究ジャーナル

      Volume: 14 Pages: 1-20

    • NAID

      120006367183

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 働くことの不安定化とキャリア教育実践2017

    • Author(s)
      児島功和
    • Journal Title

      経営情報学論集

      Volume: 23 Pages: 71-87

    • NAID

      120006243370

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] COC、COC+事業地域における住民の大学に対する意識―地域差に着目した分析2017

    • Author(s)
      杉谷祐美子・小島佐恵子・白川優二
    • Journal Title

      青山学院大学 教育人間科学部紀要

      Volume: 8 Pages: 59-78

    • NAID

      120006212273

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学習支援者の現状と今後:実践者および研究対象の視点から2018

    • Author(s)
      浜島幸司
    • Organizer
      情報メディア学会第17回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 第三の領域における教職員:そのキャリアと働き方2018

    • Author(s)
      二宮祐・浜島幸司・小島佐恵子
    • Organizer
      日本高等教育学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 第三の領域に属する教職員養成の政策実施過程―分野を横断しての事例分析2017

    • Author(s)
      二宮祐・小島佐恵子・浜島幸司・児島功和
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「第三の領域」における教職員のキャリア形成2017

    • Author(s)
      二宮祐・浜島幸司・小島佐恵子
    • Organizer
      大学教育学会(課題研究集会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における低学年次学生の学外学習参加動2016

    • Author(s)
      西條秀俊・高澤陽二郎・浜島幸司
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Place of Presentation
      札幌大谷大学
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次生におけるインターンシップ参加2016

    • Author(s)
      高澤陽二郎・浜島幸司・西條秀俊
    • Organizer
      日本キャリアデザイン学会関西支部第7回研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 大学における新しい専門職に関する研究

    • URL

      https://sites.google.com/view/thirdspace/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi