• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Systematic and comparative studies Information Education based on of scientific understandings of IT

Research Project

Project/Area Number 16K04665
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNippon Institute of Technology (2018)
Gunma University (2016-2017)

Principal Investigator

Motomura Takenori  日本工業大学, 共通教育学群, 教授 (70239581)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
工藤 雄司  茨城大学, 教育学部, 教授 (70635614)
角 和博  佐賀大学, 教育学部, 教授 (80145177)
山本 利一  埼玉大学, 教育学部, 教授 (80334142)
Research Collaborator MURAKAMI AYAKA  
HONGO TAKESHI  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords情報教育 / 体系化 / プログラミング教育 / ブルーム / ペレグリーノ / 比較研究 / 科学的理解 / カリキュラム / 論理的思考力 / 国際比較 / 知識と意識の調査 / 論理回路 / 情報活用能力の3観点 / ICT / 情報の科学的理解 / ブルーム評価 / 認知領域 / 精神運動領域 / 情意領域 / 情報活用能力 / 共通教科情報科
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to propose the teaching materials about Information Technology Education in Japan based on international comparison of students’Information literacy. As a result. In contrast, Japanese junior and senior high school students’motivation were higher than in other countries. However, in Japan, scientific understanding of Information was lower than other two viewpoints. And, all of the average scores about the knowledge of IT in Japan were lower than in junior and senior high schools of other countries.
It is also important to consider the system of IT education in this society. The results of this study can be summarized as follows.1)The teaching materials of logic circuit are beneficial for developing scientific understanding of Information. 2)The research proved that the thinking processes in programming improves the motivation to learn. 3)The research proved that the thinking processes in programming improves pupils’flexibility, and cooperativeness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本と類似の文化圈であるアジア圏(韓国・中国・インドネシア)と異なる文化圈の西洋(オランダ・スロベニア)や米国(ミシガン州・カンザス州)の調査を含めて、体系的情報教育のカリキュラム開発と具体的な教材を提案することを目的とする。
ここに他には無い研究の意義がありこれらを受け、具体的な指導内容,及び指導方法を検討してきた。その事例として、中・高生の論理回路教材提案し学習する指導過程を検討し、国内・国際学会で提案した。その結果、今後は小学校でのプログラミング教育、中学・高校での情報教育の体系化を表現するカリキュラムを構築することができる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 小学校理科における意味ネットワーク・モデルの参照により児童が書いた箇条書きの特徴に関する研究2019

    • Author(s)
      古川美樹、角和博、岩永雅也
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 53-64

    • NAID

      120006990213

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Practice of Energy Education for HCP Standards and Textbook “Island Energy Inquiry" in Hawaii based on STEM program2019

    • Author(s)
      Kazuhiro SUMI, Kimihito TAKENO, Toshikazu YAMAMOTO, Yoichi Shimizu, Yasuyuki IKEGAMI
    • Journal Title

      The 13th International Conference on Technology Education in the Asia Pacific Region,

      Volume: 13 Pages: 112-113

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Consideration of Technology Education Aiming to Build a Sustainable Society2019

    • Author(s)
      Kazuhiro SUMI, Yukiko NISHIYAMA, Akira KIKUCHI
    • Journal Title

      The 13th International Conference on Technology Education in the Asia Pacific Region,

      Volume: 13 Pages: 118-119

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SNSの今後の利用に対する中学生の技術評価と意思決定2018

    • Author(s)
      世良啓太、森山潤
    • Journal Title

      日本教育情報学会誌

      Volume: 34 Pages: 3-12

    • NAID

      130007543600

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] MinecraftとTRYBIT LOGICを活用した論理回路に関する授業2018

    • Author(s)
      中圓尾陸、山本利一
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会技術教育の研究

      Volume: 23 Pages: 9-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 初等教育における特別な教科「道徳」で取り組むプログラミング学習の提案2018

    • Author(s)
      山本利一、山内悠
    • Journal Title

      日本教育情報学会誌

      Volume: 34 Pages: 17-25

    • NAID

      130007491669

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活や社会の問題を「プログラミングによる計測制御」によって解決する授業実践2018

    • Author(s)
      永谷和俊、山本利一
    • Journal Title

      技術教育の研究

      Volume: 23 Pages: 31-37

    • NAID

      40021995765

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報的な見方・考え方を構成する枠組と中心概念の提案2017

    • Author(s)
      本郷 健 , 本村 猛能 , 山本 利一 , 齋藤 実 , 永井 克昇
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 40,1 Pages: 45-58

    • NAID

      130007790795

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Proposal for teaching materials for information technology education based on International comparison of students; information literacy2017

    • Author(s)
      Kudo, Y., Motomura, T., Murakami, A., Moriyama, J., Yamamoto, T. & Sumi, K
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Technology Education (ICTE) in the Asia Pacific Region 2017

      Volume: 2017 Pages: 121-133

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校段階におけるプログラミング教育の実践に向けた教員の課題意識と研修ニーズとの関連性2017

    • Author(s)
      黒田昌克,森山潤
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 41 Pages: 169-172

    • NAID

      130006407885

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 黒田昌克:授業におけるICT活用に対する中学校理科教員の意識とニーズ : 活用状況の違いによる差異に着目して2017

    • Author(s)
      森山潤・長田和浩・阪東哲也・世良啓太・福井昌則・黒田昌克
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 51 Pages: 79-84

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Proposal and Evaluation of Teaching Process to Learn Logic Circuit Using Simulation Software2017

    • Author(s)
      Riku Nakamaruo, Toshikazu Yamamoto,Koji Ogikubo
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Technology Education (ICTE) in the Asia Pacific Region 2017

      Volume: 2017 Pages: 55-58

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初等・中等教育におけるプログラミング教育の教育的意義の考察2016

    • Author(s)
      山本利一,本郷健,本村猛能,永井克昇
    • Journal Title

      日本教育情報学会

      Volume: 32 Pages: 3-11

    • NAID

      130005330402

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A COMPARISON OF STUDENT’S ATTITUDE TOWARDS INFORMATION EDUCATION AMONG JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOLS IN JAPAN, KOREA, CHINA AND SLOVENIA2016

    • Author(s)
      村上綾香,本村猛能,森山潤,角和博,山本利一,工藤雄司
    • Journal Title

      9th Biennial International Conference on Technology

      Volume: 9 Pages: 200-207

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校技術・家庭科「エネルギー変換に関する技術」におけるLEDを活用した教材開発と実践2016

    • Author(s)
      本村猛能,前出光一郎,小熊良一
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究紀要

      Volume: 16 Pages: 56-62

    • NAID

      40021229440

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Proposal of the lesson include programming techniques as an assistance to the guiding on Arithmetic2019

    • Author(s)
      Ayaka Murakami、Toshikazu Yamamoto、Takenori Motomura、Jun Moriyama
    • Organizer
      10th Biennial International Design and Technology Teachers Association Research Conference Research Conference (DTTArc)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A proposal for learning of programming focused on IoT2019

    • Author(s)
      Yuji Kudo、Toshikazu Yamamoto、Takenori Motomura、Jun Moriyama、Seiya Yusima
    • Organizer
      10th Biennial International Design and Technology Teachers Association Research Conference Research Conference (DTTArc)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小中高校情報教育体系化に向けた「科学的理解」の教材提案2018

    • Author(s)
      工藤雄司、本村猛能
    • Organizer
      第30回日本産業技術教育学会・関東支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミングにおける論理回路学習の効果を踏まえた情報教育の体系化を考える2018

    • Author(s)
      工藤雄司、本村猛能
    • Organizer
      第34回日本教育情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報教育の体系化に向けたプログラミングにおける論理回路学習の効果2018

    • Author(s)
      工藤雄司、本村猛能
    • Organizer
      第61回日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アンプラグド体験を伴う情報セキュリティ学習の実践2018

    • Author(s)
      西山 由紀子、角 和博、菊地 章
    • Organizer
      第61回日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピュータの仕組みをシミュレーションを通して学習する授業実践2017

    • Author(s)
      中圓尾陸・山本利一
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会(弘前)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校・高等学校における情報教育の体系化に向けた提案-「情報の科学的な理解」のための論理回路教材の実践-2017

    • Author(s)
      工藤雄司・本村猛能・山本利一・森山潤
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会(弘前)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 情報教育の体系化に向けた「情報の科学的な理解」のための論理回路教材の実践提案2017

    • Author(s)
      工藤雄司・本村猛能・山本利一・本郷健・森山潤
    • Organizer
      日本教育情報科学会第33回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 逆向き設計論を援用した情報的な見方・考え方の授業設計の提案2017

    • Author(s)
      本郷健・本村猛能・山本利一・鹿野利春・永井克昇・齋藤実・春日井優・石井政人
    • Organizer
      日本教育情報科学会第33回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校から中学校への論理的思考力育成の展開を考慮した情報教育授業実践2017

    • Author(s)
      角 和博, 西山由紀子,菊地 章
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会(弘前)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 普通教育の情報教育に対する学習者の意識と知識に関する国際比較研究2016

    • Author(s)
      村上綾香,本村猛能・森山潤・山本利一・角和博・工藤雄司
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「エネルギー変換に関する技術」と「情報に関する技術」の融合教材の開発(Ⅰ)-LED教材を活用した「エネルギー変換に関する技術」の授業実践2016

    • Author(s)
      前出光一郎,本村猛能,横山駿也,小熊良一
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学・高校の情報教育体系化に向けた「情報の科学」に対応する論理回路教材を活用した実践の提案2016

    • Author(s)
      工藤雄司,本村猛能,森山潤,山本利一,角和博
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      福山大学宮地茂記念館
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 初等教育におけるSpheroとTickleを活用したプログラミング学習の提案2016

    • Author(s)
      山本利一,本村猛能,本郷健
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      福山大学宮地茂記念館
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル教育に関する傾向と系統的な指導内容の検討2016

    • Author(s)
      山本利一・本村猛能・本郷健
    • Organizer
      日本産業技術教育学会・関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 情報教育の成立・展開期におけるカリキュラム評価2018

    • Author(s)
      本村猛能、森山 潤
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922455
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 教員紹介 研究者情報データベース

    • URL

      https://www.nit.ac.jp/gakka/subject/kyoin6/k_motomura.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi