Research of Music Appreciation Teaching Materials to Development Musical Ears and Musical Thinking: A Suggestion from Music Education of Geneva
Project/Area Number |
16K04775
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
KON Yukari 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (40440838)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 鑑賞 / 小学校 / 幼稚園 / スイス / リトミック / Concert Scholaire / 音楽鑑賞教室 / となりのオーケストラ / 公共ホール / 鑑賞教室 / 音楽科におけるICTの活用 / 鑑賞教材 / 学校コンサート / 音楽授業 / 音楽科教育 / 能動的な鑑賞学習 / スイス・ジュネーヴ州 |
Outline of Final Research Achievements |
Teaching children to listen to music-Devising ways to foster musical appreciation inspired by classes in Geneva. Dalcroze eurhythmics are a vital part of public education in Geneva, since this was the city where Emile Jaques-Dalcroze pioneered his eponymous, music-based pedagogical approach. This approach involves teaching children to appreciate music by exploiting their highly creative nature. Children learn to sense music kinesthetically in training sessions positively geared to creating mental sympathy with a piece of music. The author concludes that this approach from Switzerland is potentially a great source of inspiration for educators in Japan engaged in teaching children to appreciate music.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果の意義として、日本の学校音楽教育が長年抱えてきた受け身的な鑑賞授業解決のための示唆をジュネーヴの取組みから得ることができたことが挙げられる。日本の鑑賞授業では、教師による作品解説から始まり、楽曲を鑑賞、最後に感想を書く、という一連のパターン化された流れの授業が往々にして行われてきた。そのため、子どもたちが何を学べたのか自信を持てないという音楽教師の声を研究代表者は度々耳にしてきた。一方、ジュネーヴでは、鑑賞授業にリトミックを取り入れることによって、自らの身体で音楽を感じとり、子どもたちの楽曲に対するイメージを拡大し、能動的な姿勢で学習が進められていることがわかった。
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Report
(5 results)
Research Products
(13 results)