Development of teaching materials and teaching methods for developing meta-cognitive abilities based on general-purpose logical thinking skills
Project/Area Number |
16K04798
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Hakodate National College of Technology |
Principal Investigator |
Shimogoori Akio 函館工業高等専門学校, 一般系, 教授 (00636392)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伊藤 恵 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (30303324)
大場 みち子 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (30588223)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 汎用的論理思考 / メタ認知 / 創造性 / 汎用論理的思考 / 集団創造性 / 実践的省察 / 多重知能理論 / Entry Points / プログラミング / 論理的文章 / 論理力 / 言語能力 / トゥールミンモデル / 批判的思考力 / 思考の可視化 / プログラミング的思考 / 汎用的論理的思考力 |
Outline of Final Research Achievements |
It was identified that logical power and general-purpose logical thinking power, which are commonly used in mathematics, Japanese language, and programming, are in information processing operations that connect segmented words by meaning and linkage. In order to develop the process while metacognitive, we examined how to develop creativity beyond constraints by connecting logic and how to visualize it based on general-purpose logical thinking.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
論理的思考を批判的思考を形成する1つの思考とすれば、創造性と批判的思考という力量について共通認識(言語)を構築する契機となるとともに、有効な教育方法的知見を示すことができるかを検討する上で、汎用性をもつ教授法のモデル化を進めることにつながる。その延長上で、段階的力量形成モデルの構築とともに、創造性と批判的思考の形成において鍵となる要素・概念や効果的な教育的介入の方法の整理などが期待できる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(16 results)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Presentation] プログラミング的思考の一考察2017
Author(s)
下郡啓夫,伊藤恵, 大場みち子
Organizer
日本教育メディア学会2016年度第2回研究会
Place of Presentation
信州大学教育学部(長野県長野市)
Year and Date
2017-03-04
Related Report
-
-
-
-
-