Project/Area Number |
16K06928
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Earth system and resources engineering
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
島田 英樹 九州大学, 工学研究院, 教授 (70253490)
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Research Collaborator |
KUBOTA shiro
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Project Period (FY) |
2016-10-21 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | 起砕メカニズム / 数値シミュレーション / 起砕効果 / 飛石抑制 / 起砕物最大初速度予測式 / 起爆秒時差 / 起爆方向 / 岩盤評価 / 現場試験 / 起砕物初速度 / 起砕物飛翔方向 / 岩盤内節理 / 岩盤状態評価 / き裂の発生・進展メカニズム / ひずみ速度 / 岩石強度 / 発破振動 / ひずみ計測法 / DIC法 / 亀裂の発生・進展メカニズム / 岩盤状態 / 発破規格 / 環境低負荷 / 発破の安全・効率化 / CO2排出削減 / 人命救助 / 災害復旧 |
Outline of Final Research Achievements |
Rock blasting is the rock excavation and fragmentation technique widely adopted in the various fields of the mining and civil engineering because of its economic efficiency. On the other hand, the blasting operation may have an impact on the surrounding environment, such as ground vibration, flyrock, noise, etc. in case the blasting standard is not appropriate. The new guidelines have to be developed in terms of safe and economical in order to apply blasting technology more effective and widely. From these points of view, at first, the mechanism of rock fragmentation by blasting were discussed and made clear by means of small scale blasting tests and numerical simulation. Then, the effects of blasting standard and rock mass conditions on the rock fragmentation and flight characteristics of fragmented rocks based on a series of field blasting tests. Finally, the new guide lines for blasting design were proposed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で提案した「環境低負荷型コンパクトブラスティングシステム」を活用することで、これまで発破作業の適用が困難とされていた地山や住宅近隣地域においても、発破工法の適用が可能となり、作業効率の向上だけでなく重機の稼動に伴うCO2排出の削減も可能となる。さらに、構造物の解体や人命救出のためのアクセス通路の構築等、救助作業にも適用が可能で、人命救助・災害・復旧への適用も期待できる。以上のことから、本システムは、鉱山および土木における発破工法の安全・効率化から、災害時の人命救助および災害復旧に至るまで、発破工法の適用領域の拡大を可能とするシステムとして、日本が世界に貢献できる技術の一つになると考える。
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