• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of learning log DB and learning evaluation system inviting deep active learning

Research Project

Project/Area Number 16K12568
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Learning support system
Research InstitutionKyushu Kyoritsu University (2017-2018)
Kyushu Women's Junior College (2016)

Principal Investigator

Kimura Minako  九州共立大学, 公私立大学の部局等, 講師 (90572264)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 二摩 修司  近畿大学九州短期大学, 生活福祉情報科, 教授 (00259657)
安永 悟  久留米大学, 文学部, 教授 (60182341)
塙 雅典  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (90273036)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords主体性 / 学修履歴 / 学修評価 / 学修プロセス / 確定志向 / 不確定志向 / 学習履歴 / 学習プロセス / 学習評価 / e-learning / ディープアクティブラーニング / 学修支援 / ポートフォリオ
Outline of Final Research Achievements

We tried to build a database of learning behavior as "Manabi log" in LMS-specific learning activities.
In the analysis of students' learning behavior and build-out of the database, it is important to classify students by uncertainty oriented or certainty oriented.
Building an LMS and database server, and using LMS, we classify target students into uncertainty oriented or certainty oriented and we create a database. In order to link the classification to learning behavior patterns in LMS, we are trying to analyse the logs obtained in LMS.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在データの解析途中ではあるが、目指すシステムの構築が完了すれば、学修評価を学修成果で終結させずに次への学びのステップとし、多様化する学修スタイルと学修プロセスの相関を測り、「評価」を重視することで、学修者と教師の両方に教育のPDCA サイクルを循環させることができるディープアクティブラーニングへと誘うことができる発展的な学修評価システムとすることができる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] LMSを用いた授業デザイン~効率の良い学修活動の支援のために~2019

    • Author(s)
      木村美奈子、金子研太、二摩修司
    • Journal Title

      九州共立大学学術研究センター研究紀要

      Volume: Vol2 Pages: 41-50

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協同実践力を育てる教師教育:LTD基盤授業を通して.2018

    • Author(s)
      安永悟、須藤文
    • Journal Title

      教師教育研究,

      Volume: 31 Pages: 61-70

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びによる高大接続:LTD基盤型授業モ デルの提案 進化する初年次教育 第10章2018

    • Author(s)
      安永悟、須藤文
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi