On Dialogism of the 60s Japanese Documentary: A Study for "Dialogic Mode" of the Film Representation
Project/Area Number |
16K13182
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Art at large
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Dogase Masato 名古屋大学, 人文学研究科, 博士研究員 (10774317)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | ドキュメンタリー / メディア史 / 放送文化 / 安保闘争 / 水俣病 / 学生運動 / 映像表現 / テレビ / 映像文化 / 日本のドキュメンタリー / 映画史 / テレヴィジョン / 民主主義 / 芸術諸学 / メディア論 / 映画論 / 戦後民主主義 |
Outline of Final Research Achievements |
Defining a film expression seen in the 60s Japanese documentaries as "Dialogic Mode," which dialogically displays people's diverse voices and behaviors, I delved its actual configuration and meanings like these. 1)The plural media specificities' hybridization among cinema, television, and radio generated this mode. 2)This mode can not compel the spectators to the producer's political opinion but foster their political awareness through its methodology that a revealed contradiction between the producer's view and the filmed subject triggers the spectators' consideration of the issues. 3)The usage of this mode is in concert with the contemporary social problem in which the political conflict is more complicating.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的には、多メディアを横断する映像文化の関係性を「対話的様式」という視点で浮き彫りにした点に意義がある。一方、この様式が、原発、沖縄問題、戦争責任等、意見の割れる複雑な問題が再び表面化し始めた現代の事象をドキュメンタリーで表現するための指針になるという点には一層の社会的意義がある。撮影対象に対する人々の声と姿を、否定的なもの含め多様性ある対話として表現し、多くの人々の政治意識を涵養するこの様式の可能性は、多様な人々がそれぞれに意見をもち、合意を形成してゆくことで成り立つ民主社会の維持に必要なものだろう。
|
Report
(5 results)
Research Products
(17 results)