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Perceptual Influences by the Revision of the Motion Captured Data of Dancing

Research Project

Project/Area Number 16K13185
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Art at large
Research InstitutionKyoto City University of Arts

Principal Investigator

Tsuzaki Minoru  京都市立芸術大学, 音楽学部, 教授 (60155356)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川上 央  日本大学, 芸術学部, 教授 (20307888)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsコンピュータ・グラフィックス / バイオロジカルモーション / fMRI / 知覚評価 / ダンス / 脳活動 / バイオロジカル・モーション / 3次元CG / 3DCG / ダンス動画 / ミラーニューロン / 視聴覚融合 / 眼球運動 / 視覚運動協応 / 3DCG / 視覚運動供応 / アニメーション / CGM
Outline of Final Research Achievements

When adding a human-like motion to a human body model in three-dimensional computer graphics by using a motion capture system, it is often necessary to make post-processing corrections for measurement errors. In this research, as a means of error correction of captured dance motions, the ground contact state of the toes based on an auxiliary visual image was used. The effect of this correction was investigated by a forced-choice method in a paired comparison task using biological motion stimuli. We also measured brain activity using fMRI. As a result, while there are certain changes due to the correction, and some evaluators judged the corrected version to be better than the original, we obtained results that suggest that the corrected version is less dynamic than the original version.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,コンピュータ・ゲームや映画の映像制作では人間の動作を取り込んでコンピュータ・グラフィックス上の人物モデルの動作データに活用することが増えてきている。しかし現状では誰もが簡単に使える状態ではなく,手作業の言わば職人芸が自然で現実感のある動作の作成には必要である。この研究成果は,そのような手作業の自動化につながる要素技術へのヒントとなる。その一方で視聴者の知覚的評価には多様性が存在し,動作の滑らかさと躍動感の間には相殺関係があることも見いだした。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] モーションキャプチャーシステムで取得したダンス動作に対する補正の知覚的影響 -バイオロジカルモーションによる検討2020

    • Author(s)
      津崎実, 佐藤直哉, 川上央, 青木敬士
    • Journal Title

      日本音響学会聴覚研究会資料

      Volume: 50 Pages: 11-16

    • NAID

      40022189151

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparison of Expressed on Chinese Pipa Performance Motion2018

    • Author(s)
      TIAN CONG, YUKI MITO, YUKITAKA SHINODA, MASANOBU MIURA, HIROSHI KAWAKAMI
    • Organizer
      15th International Conference on Music Perception and Cognition
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] チェンバロの演奏動作の基礎的分析2018

    • Author(s)
      三戸勇気,川上央,三浦雅展,幸田優志,篠田 之孝
    • Organizer
      日本音響学会2018秋季研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 映像作品における音の要素の違いによる視線追従の変化について2018

    • Author(s)
      余宮魁登,三戸勇気,川上央
    • Organizer
      日本音響学会2018秋季研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] リタルダンドにおける時間遅延量の形状とその印象の関係2018

    • Author(s)
      桶本まどか,三浦雅展,三戸勇気,川上央
    • Organizer
      日本音響学会2019春季研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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