• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of Systematic Prosody Education Method Utilizing OJAD and Japanese Teaching Materials

Research Project

Project/Area Number 16K13237
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Date Hiroko  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 講師 (30759311)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本語教育 / 音声教育 / 教材開発 / web辞書 / アクセント / イントネーション / eラーニング / OJAD / 韻律 / 合成音声 / LMS / 音声教材 / 音声学習 / アクセント・イントネーション
Outline of Final Research Achievements

OJAD(Online Japan Accent Dictionary; http://www.gavo.t.u-tokyo.ac.jp/ojad/) is an e-learning resource that presents the accent and intonation patterns of arbitrary text visually and aurally to assist Japanese speech learning. A team of researchers on this topic began developing OJAD in 2009 and began operating it in its current form in 2012. This research aimed to expand OJAD usage methods, which have mainly involved personal use, and to establish OJAD usage methods for implementing systematic speech education in general educational curricula. It developed speech-teaching resources and put into practice education that made use of OJAD, while publishing and proposing methods for creating the teaching materials and putting the education into practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって、日本語教育への音声教育の導入法および教材作成方法を示したことにより、従来から学習者のニーズが高いものの体系的な音声教育に困難を抱えていた国内外の教育機関にOJADを活用した音声教育の指針を示すことが可能となった。これにより、様々な教育機関に応じた音声教育の実現が容易になり、OJADを活用した教育実践が広がっている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 日本語上級中国人学習者と母語話者の真偽/疑問詞疑問文イントネーションの産出と知覚2020

    • Author(s)
      郭田夫・施礫峰・花薗悟・伊達宏子
    • Journal Title

      日本音響学会2020年春季研究発表会講演論文集

      Pages: 815-816

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Preliminary Research on Pitch Patterns of Yes-No and WH Questions Read Aloud by Japanese 3rd -Grade Elementary School Children and Advanced Chinese Learners of Japanese2019

    • Author(s)
      伊達宏子・花薗悟
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 98 Pages: 1-12

    • DOI

      10.15026/93950

    • NAID

      120006718554

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6690

    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Evaluation of the Prosodic Naturalness of Japanese Learners’ Utterances after Practicing with OJAD Suzuki-kun2019

    • Author(s)
      伊達 宏子、中村 則子、峯松 信明
    • Journal Title

      Journal of the Phonetic Society of Japan

      Volume: 23 Issue: 0 Pages: 6-21

    • DOI

      10.24467/onseikenkyu.23.0_6

    • NAID

      130007639982

    • ISSN
      1342-8675, 2189-5961
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語上級中国人学習者と日本語母語話者教師の真偽疑問文と疑問詞疑問文の産出2019

    • Author(s)
      伊達宏子・花薗悟・郭田夫
    • Journal Title

      日本音響学会2019年秋季研究発表会講演論文集

      Pages: 785-788

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学3年生児童と日本語上級中国人学習者の肯否疑問文と疑問詞疑問文の産出2019

    • Author(s)
      伊達宏子、花薗悟
    • Journal Title

      日本音響学会2019年春季研究発表会講演論文集

      Volume: 2019 Pages: 793-794

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習者の自律学習と相互交流を目的としたLMSの導入と実践2018

    • Author(s)
      伊達宏子、渋谷博子、伊東克洋
    • Journal Title

      東京外国語大学論集 (Area and Culture Studies)

      Volume: 96 Pages: 267-280

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 予備教育における理工系専門科目語彙の音声韻律情報付き補助教材の開発―基礎数学―2018

    • Author(s)
      伊達宏子、伊東克洋、渋谷博子、藤村知子
    • Journal Title

      2018年度日本語教育学会春季大会予稿集

      Volume: 2018 Pages: 231-236

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of Audio-Visual Materials Based on Intermediate Japanese Textbook Using OJAD2018

    • Author(s)
      伊達 宏子、伊東 克洋
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 24 Issue: 2 Pages: 104-105

    • DOI

      10.19022/jlem.24.2_104

    • NAID

      130007436313

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 動画作成ソフトを使った2か国語プレゼンテーション授業の試み2017

    • Author(s)
      岡葉子, 伊達宏子
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 40 Pages: 107-121

    • DOI

      10.21808/kjje.40.07

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本語上級中国人学習者と母語話者の真偽/疑問詞疑問文イントネーションの産出と知覚2020

    • Author(s)
      郭田夫・施礫峰・花薗悟・伊達宏子
    • Organizer
      日本音響学会2020年春季研究発表会 1-P-10
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語上級中国人学習者と日本語母語話者教師の真偽疑問文と疑問詞疑問文の産出2019

    • Author(s)
      伊達宏子・花薗悟・郭田夫
    • Organizer
      日本音響学会2019年秋季研究発表会 2-P-33
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学3年生児童と日本語上級中国人学習者の肯否疑問文と疑問詞疑問文の産出2018

    • Author(s)
      伊達宏子、花薗悟
    • Organizer
      日本音響学会2019年春季研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自己モニター能力向上を意識した母語との比較によるプレゼンテーション授業の試み2018

    • Author(s)
      伊達宏子、岡葉子
    • Organizer
      日本語/日本語教育研究会第10回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自律学習を目的としたLMSによる日本語教材配信の有用性―学習者の視点から―2018

    • Author(s)
      伊東克洋、伊達宏子、渋谷博子
    • Organizer
      日本語/日本語教育研究会第10回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 予備教育における理工系専門科目語彙の音声韻律情報付き補助教材の開発―基礎数学―2018

    • Author(s)
      伊達宏子、伊東克洋、渋谷博子、藤村知子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 『中級日本語』本文の視聴覚的教材化-OJADによるアクセント・イントネーションパターンの描画と合成音声付与-2018

    • Author(s)
      伊達宏子、伊東克洋
    • Organizer
      第50回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 『中級日本語』本文の視聴覚的教材化-OJADによるアクセント・イントネーションパターンの描画と合成音声付与-2018

    • Author(s)
      伊達宏子, 伊東克洋
    • Organizer
      日本語教育研究会誌
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教室外学習用web教材の作成と配信―IT知識・時間がない教師のLMS利用と協働―2017

    • Author(s)
      平野宏子・渋谷博子・清水由貴子・大西昭夫
    • Organizer
      第48回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県青葉山地区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi