• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Home stay; Admitting International Students to local families in cooperation with Academic Institutions and Programs

Research Project

Project/Area Number 16K13547
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Kondo Sachihiko  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (70335397)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西口 光一  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (50263330)
Research Collaborator Kumai Tomomi  
Kumagai Keiji  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsホームステイ / 留学生宿舎 / 留学生教育 / 語学教育 / 異文化理解 / 学習成果 / 一般住宅宿泊 / 教育効果 / 社会スキル / コンピテンシー
Outline of Final Research Achievements

In this study, highly expected positive effects of homestay accommodation is examined, from the view point of the learning outcomes. The research was conducted based upon the summer intensive Japanese program. As a result, significant homestay advantage on learning outcome was not confirmed, but those who seek deep understanding on host culture tend to choose homestays. Also they in fact acquired deep understanding on Japanese culture and real Japanese everyday lives. We, therefore, need more comprehensive approach to the homestays, including the multicultural understandings of host families、for further researches on this topic.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

異文化イマージョン環境によって言語学習習得などが促進されるのではないか、と一般に期待されているホームステイであるが、先行研究では必ずしも習を統制できる環境とは言えないなかで、明確な「教科教育効果」特に「言語習得の伸び」ついては、個人差が大きく、明確なアドバンテージを見出すことは出来なかった。同時にその教育効果については、先行研究等が示唆するように、ホストファミリーを含めたゲスト・ホスト双方の異文化理解促進などについて今後の研究の焦点を広げる必要がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report

Research Products

(4 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 現代のホームステイのあり方に関する一考察;宿舎は留学生の学習・異文化理解を担えるか2017

    • Author(s)
      近藤佐知彦
    • Journal Title

      ウェブマガジン『留学交流』

      Volume: 9 Pages: 12-32

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Study on Contemporary-Style Homestay; Learning Outcomes and Inter-cultural Understandings2018

    • Author(s)
      Kumai Tomomi,Kondo Sachihiko
    • Organizer
      National Association of Foreign Student Advisors (NAFSA 2018 Annual Conference)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習がはかどる留学生宿舎としてのホームステイの分析2016

    • Author(s)
      熊井知美・近藤佐知彦
    • Organizer
      第4回グローバル人材育成教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学銀杏会館
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習がはかどる留学生宿舎としてのホームステイの機能分析2016

    • Author(s)
      熊井知美・近藤佐知彦・熊谷圭司
    • Organizer
      第21回留学生教育学会年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学中之島センター
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi