• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploratory research on non-regular employees with a doctoral degree in universities

Research Project

Project/Area Number 16K13554
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Ohmori Fujio  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (10363540)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉本 和弘  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (30397921)
立石 慎治  国立教育政策研究所, 高等教育研究部, 主任研究官 (00598534)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教育政策 / 高等教育 / 大学院 / 博士 / 非正規雇用 / 大学職員 / 大学教員 / 非正規 / 専門職
Outline of Final Research Achievements

In order to explore the reality of non-regular employees in universities, this research conducted an Internet survey that covers non-regular employees in not only higher education sector but also business, industry or any other sector for a comparative purpose. The survey results have revealed severe conditions surrounding them including their job instability and insecurity, salary or wage lower than regular employees, anxiety for the future, discontent about the lack of esteem for a doctoral degree, dissatisfaction with underemployment not needing their expertise and disparity of treatment between tenured and untenured staff.
On the other hand, overseas study visits to UK universities have brought about the findings about the rise of non-traditional professionals, distinctive from conventional academic staff and administrative staff, which are now career options for doctoral graduates.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インターネット調査結果から窺える日本の現況と海外調査結果とを対比し、総合的に考察すると、我が国における博士課程出身の大学非正規職員の状況は、新専門職の勃興という捉え方よりは、高学歴ワーキングプア問題の一環という捉え方の方が妥当性が高いと考えられる。
本研究の政策に対するインプリケーションとしては、企業等の労働市場における博士の学位の価値を高める政策の必要性と共に、アカデミアにおいても、伝統的な大学教員職や事務職員とは異なる専門職の創出・普及の必要性を検討することであろう。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 7 results)

  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Stanford University/University of Colorado Boulder(米国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University College London(英国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 豪州における高等教育改革の30年―「成功」から「持続的発展」へ2019

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Journal Title

      カレッジマネジメント

      Volume: 214号 Pages: 38-41

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育の無償化に対する疑問(上)2018

    • Author(s)
      大森不二雄
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2733号 Pages: 2-2

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育の無償化に対する疑問(下)2018

    • Author(s)
      大森不二雄
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2734号 Pages: 2-2

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国STEM教育におけるDBER(discipline-based education research)の勃興―日本の大学教育への示唆を求めて―2018

    • Author(s)
      大森不二雄・斉藤準
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 第4号 Pages: 239-246

    • NAID

      120006492892

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] オーストラリアの大学におけるガバナンスと財政2019

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Organizer
      国立大学協会政策研究所第4回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「無償化」論議を機に大学改革の大転換を2018

    • Author(s)
      大森不二雄
    • Organizer
      大学政策フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What do we share as academics? Constructing ‘academicness’ as a new concept to capture shared values, identity and culture among diverse academic professions2018

    • Author(s)
      Machi SATO, Shinji TATEISHI, Masaaki SUGIHARA and Kazuaki MARUYAMA
    • Organizer
      The 6th International Academic Identities Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学教員のアイデンティティに関する探求:写真投影法を用いた探索的検討2018

    • Author(s)
      佐藤万知,杉原真晃,立石慎治,丸山和昭
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 東北大学履修証明プログラム「アカデミック・リーダー育成プログラム(LAD)」の開発・運営と課題2018

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国高等教育における教職員の能力開発と組織開発2017

    • Author(s)
      大森不二雄
    • Organizer
      第1回大学教育イノベーションフォーラム「SD義務化と大学の未来」
    • Place of Presentation
      東京国際交流館メディアホール
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 豪州高等教育における教職員の能力開発と組織開発2017

    • Author(s)
      杉本和弘
    • Organizer
      第1回大学教育イノベーションフォーラム「SD義務化と大学の未来」
    • Place of Presentation
      東京国際交流館メディアホール
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] なぜ日本の高等教育は何十年改革しても変わらないのか2017

    • Author(s)
      大森不二雄
    • Organizer
      日本高等教育学会第20回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Academic Leadership Development in Japanese Universities2017

    • Author(s)
      Sugimoto, Kazuhiro
    • Organizer
      Higher Education Research Workshop, Tohoku-Melbourne Day in Tohoku
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-02-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi