• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Demonstration of the Effectiveness of the Learning Scheme "SUKETORE: Scale Training" Utilizing Virtual Reality

Research Project

Project/Area Number 16K16332
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionOkayama University of Science (2017-2019)
Kushiro National College of Technology (2016)

Principal Investigator

MABUCHI Daiu  岡山理科大学, 工学部, 講師 (50757458)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsVR / スケール感 / 設計教育 / 建築 / デザイン / 被験者実験 / ヘッドマウントディスプレイ / 寸法感 / 没入型仮想環境 / 仮想環境 / 教育 / 建築教育 / 建築計画 / 建築設計
Outline of Final Research Achievements

In this study, I developed a VR-based scale learning scheme "SUKETORE: Scale Training" as two types of schemes, "Quantity" and "Quality".
The former is a method of learning in which visitors guess the size of space while experiencing 20 life-size spaces (10 indoor spaces and 10 outdoor spaces) in VR. The latter is a method of learning in which visitors learn about three-dimensional feelings while experiencing them on a life-size scale about the masterpiece of modern architecture, Villa Savoye, which is reproduced in VR.
Also, a comparison of the learners' perceptions of SUKETORE before and after the implementation of SUKETORE revealed that SUKETORE improved the accuracy of eye measurement in real space and the sense of three-dimensional composition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

設計教育において、スケール感の習得は重要とされてきた。しかしながら、その教育環境には、これまで大きな変革はなかった。一方で、一部の設計教育では、VRを導入する動きが見られる。しかしながら、これまでにスケール感教育を目的としてVRが導入されたことはなかった。
本研究では、検証実験により一定の効果が認められた、これまでにないスケール感学習スキームを開発することに成功した。この成果は、既成の設計教育に一石を投じる可能性がある。特に、図面や模型によるスケール感教育の限界を、VRにより突破できている点の意義は大きい。本研究には、より正確な空間認識ができる設計者やデザイナーの育成への寄与が期待される。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Presentation (9 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] VRを用いた建築設計の教育と実務2019

    • Author(s)
      馬淵大宇
    • Organizer
      釧路工業高等専門学校第9回若手理・工学セミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] VRを用いた建築設計の実践と教育2019

    • Author(s)
      馬淵大宇
    • Organizer
      OUSフォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] VRを活用した寸法学習ツール「スケトレ」の開発と効果の検証2018

    • Author(s)
      馬淵大宇,吉岡陽介,遠田敦,藤井皓介,佐野友紀
    • Organizer
      日本建築学会大会学術講演
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] VRを活用した寸法感学習スキーム「スケトレ量編」の開発とその効果の実証2018

    • Author(s)
      馬淵大宇
    • Organizer
      OUSフォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] VR を活用した寸法感学習ツール「スケトレ」の開発とその効果2018

    • Author(s)
      馬淵大宇
    • Organizer
      釧路工業高等専門学校第8回若手理・工学セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] VRを用いた建築設計手法に関する基礎的研究 模型を用いた建築設計手法との比較2017

    • Author(s)
      馬淵大宇
    • Organizer
      日本建築学会大会学術講演会
    • Place of Presentation
      広島工業大学
    • Year and Date
      2017-08-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] VRを用いた建築設計手法に関する基礎的研究2017

    • Author(s)
      馬淵大宇
    • Organizer
      釧路工業高等専門学校第7回若手理・工学セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] VRやストレス指標を用いたコ・クリエーション(共同創作)への挑戦2017

    • Author(s)
      馬淵大宇
    • Organizer
      広島建設技術フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] VRやストレス指標を用いたコ・クリエーション(共同創作)への挑戦2017

    • Author(s)
      馬淵大宇
    • Organizer
      OUSフォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 馬淵大宇研究室 RESEARCH & LIST

    • URL

      https://www.mabuchidaiu.com/research

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi