Museum Education Practice and Research: Combining Conversation with Hands-On Materials
Project/Area Number |
16K16345
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Cultural assets study and museology
|
Research Institution | Kyoto National Museum |
Principal Investigator |
MIZUTANI Aki 独立行政法人国立文化財機構京都国立博物館, 学芸部教育室, 主任研究員 (20565296)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 文化財 / ハンズ・オン / 対話 / 鑑賞 / ボランティア / 美術 / 教育普及 / 博物館教育 / 感染症対策 |
Outline of Final Research Achievements |
We practiced and researched museum education combining conversation and Hands-On activities for the ”Museum Cart” conducted by “Kyohaku Navigators(volunteers)” at Kyoto National Museum. We documented and publicized specific methods we implemented that were effective in eliciting visitors’ subjective interests. Visitor surveys and activity records were also analyzed to clarify the effects of this activity and published as a paper.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、これまで古美術や文化財とあまり関連付けてこられなかった「ハンズ・オン」や「対話」を、教育プログラムに積極的に導入し、その活動を分析することで、他の教育プログラムにも援用可能な原則や手法を明らかにした。 新型コロナウイルスの感染拡大を受け、利用者数を主とした評価の見直しが迫られる時勢において、本研究で明らかになった「博物館が利用者に与える影響」の事例は、今後の博物館教育の展開だけでなく、博物館そのものの在り方を考察するための一助になるものと考えている。
|
Report
(7 results)
Research Products
(5 results)