• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Process of Appointment of Principal by Physical Education Teachers and Formation of Management Competence

Research Project

Project/Area Number 16K16538
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sports science
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Asakura Masashi  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 講師(任期付) (50758117)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords保健体育教師 / 校長 / 教科 / 体育教師 / 教育委員会 / 教科研究 / 教員ネットワーク / 役割認識 / 部活動 / 生徒指導 / 教科教育学 / 教員育成指標 / 校長の専門職基準 / 校長職 / 資質能力 / 教職員人事行政 / 学習指導者 / リーダーシップ / 力量形成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this project was to clarify the process of appointment of school principal and formation process of their competences. The main findings were summarized below. First, it was suggested that the actual situation of appointment is not only determined by the system for appointment and selection of principals, but that cultural and political dynamics may also work.Second, Educational administration experience is an important trigger for appointment as a principal. Third, physical education teachers become principal not only through experience at school but also through interaction with teachers at other schools through subject research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

公立中学校長の多くが保健体育科を担当していたことについては、学校現場でも経験的に知られているが、その理由として生徒指導や部活動指導、体育的行事を通じた経験がスクールリーダーとしての役割意識や役割期待を形成することがあげられている。本研究では、教育行政における経験や勤務する学校から離れた教科の研究組織・集団における経験が影響していることについて、新しい解釈を示すことができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] A Study of How Teachers' Beliefs Affect the Experiences and Professional Development of Physical Education Teachers: Composition and Function of Their Image of What a Teacher is and Vocational Beliefs*2018

    • Author(s)
      Asakura, M. and Shimizu, N.
    • Journal Title

      International Journal of Sport and Health Science

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: A37-A61

    • DOI

      10.5432/ijshs.13030

    • NAID

      130007485851

    • ISSN
      1348-1509, 1880-4012
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 不確実な実践に挑む「しなやかな信念」を持った教師を目指して2018

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 3 Pages: 28-32

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の信念研究2017

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 5 Pages: 70-72

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 多様化する運動部活動と地域との関係性2017

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Journal Title

      みんなのスポーツ

      Volume: 11 Pages: 15-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育教師の学びと研修環境に関する調査研究―学校種と研修観の違いに着目して―2017

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Journal Title

      体育・スポーツ経営学研究

      Volume: 30 Pages: 43-63

    • NAID

      130007704292

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 教師の専門的能力と「学び」から教職を問い直す ―先行研究と概念の検討を中心に(課題研究Ⅰ教師教育の成果と課題の検討(2))2019

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師教育の実践と研究(3)教科固有の教師の力量形成を共有する:体育科の立場から2018

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育の実践と研究(2):教科の視点から教師の力量形成を考える(指定討論者)2018

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 体育教師の信念に関する研究の意義と課題2016

    • Author(s)
      朝倉雅史
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi