• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiry on How the Roles of "Teacher Educators" Are Perceived in Japan and the Roles They Play in Regards to Teaching the Ethics of Teaching

Research Project

Project/Area Number 16K17381
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTsuru University (2017-2019)
The University of Tokyo (2016)

Principal Investigator

YAMABE Eriko  都留文科大学, 文学部, 講師 (60612322)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教師教育 / 教育の倫理 / 研修開発 / 教材開発 / リフレクション / ケースメソッド / 哲学対話 / 教師教育者 / 倫理 / 修復的正義 / 国際比較 / オランダ / ヒアリング / 文献レビュー / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The study investigated on how university-based teacher educators can contribute to fostering senses of ethics in prospective educators through classes and workshops. After reviewing international discussions and trends related to this topic, the focus was set mainly on three methodologies: reflection, case method, and CoI (Community of Inquiry). Combining the three approaches, original workshops and teaching materials were designed to encourage university students (and in-service teachers) to critically reflect on current educational practices, systems, and cultures from the perspective of ethics and justice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の大学の教員養成課程には教育に対する批判的なものの見方を養成する科目は必ずしも含まれておらず、各教職科目を担当する大学教員の裁量に任されている。従って、教育活動がつくり出す不均衡な力関係や公教育におけるマイノリティーの抑圧の問題など、教育が持つ様々な倫理的な問題について深く思考する機会がないままに卒業して教職に就く学生も存在する。教員養成を担う大学教員の「教師教育者」としての役割の一つに、こうした倫理的な問題について学生たちが深く考え、対話する機会を設けることが含まれるのではないかという提言のもと、具体的な研修・教材を開発した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] Globalization in Japanese education: T-SAP as a catalyst in preparing “ignorant” teachers that can be accelerators rather than obstacles for learning2018

    • Author(s)
      Eriko YAMABE
    • Journal Title

      Global Educator: Annual Report of the Department of Global Education at Tsuru University

      Volume: 1 Pages: 14-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 研究状況報告 ケースメソッドと教育哲学2018

    • Author(s)
      丸橋静香、村松灯、田中智輝、渡邉優子、町支大祐、山辺恵理子、竹内伸一、丸山恭司
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 117 Pages: 105-111

    • NAID

      40021663249

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] スクールリーダー養成をめぐる今日的課題とケースメソッド2018

    • Author(s)
      村松灯、田中智輝、渡邉優子、町支大祐、山辺恵理子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 117

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Missing Pieces in the Japanese Argument of "Zero Tolerance Policies in Schools: Framework and Attempt to Connect the Arguments of Teachers and Researchers2017

    • Author(s)
      Eriko Yamabe
    • Journal Title

      Teacher Education Research: Journal of the Center for Teacher Education Research

      Volume: 3 Pages: 1-14

    • NAID

      40022074491

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Rethinking the Ethical Validity of Restorative Justice in Education2019

    • Author(s)
      Eriko Yamabe
    • Organizer
      World Educational Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スクールリーダー養成をめぐる今日的課題とケースメソッド2017

    • Author(s)
      村松灯、田中智輝、渡邉優子、町支大祐、山辺恵理子
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『道徳教育はこうすれば〈もっと〉おもしろい:未来を拓く教育学と心理学のコラボレーション』2019

    • Author(s)
      荒木寿友・藤本文 編著 荒木紀幸・西野真由美・藤原孝章・山岡雅博・山辺恵理子・武藤世良・小田 亮・川本哲也・林創・岡田有司・藤井基貴・上田仁紀・久保田笑理・堀田泰永・竹内和雄・木原一彰・幸 田隆・藤原由香里・星美由紀・鈴木憲・鈴木賢一・松尾廣文・高野阿草・六車加代
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] リフレクション入門2019

    • Author(s)
      一般社団法人学び続ける教育者のための協会(REFLECT)、坂田 哲人、中田 正弘、村井 尚子、矢野 博之、山辺 恵理子
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028496
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 授業づくりネットワークNo.31 リフレクション大全2019

    • Author(s)
      ネットワーク編集委員会(編)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 専門職としての教師教育者:教師を育てるひとの役割、行動と成長2017

    • Author(s)
      ミーケ・ルーネンベルク、ユリエン・デンヘリンク、フレット・A・J・コルトハーヘン(著)、武田信子、山辺恵理子(監訳)、入澤充、森山賢一(訳)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405433
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ひとはもともとアクティブ・ラーナー!:未来を育てる高校の授業づくり2017

    • Author(s)
      山辺恵理子、木村充、中原淳
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] インタラクティブ・ティーチング:アクティブ・ラーニングを促す授業づくり2017

    • Author(s)
      栗田佳代子、日本教育研究イノベーションセンター、市川桂、小原優貴、川瀬 和也、佐藤浩章、中村長史、成田秀夫、山辺恵理子、吉田塁
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      河合出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 人材開発研究大全2017

    • Author(s)
      中原淳、服部泰宏、今城志保、舘野泰一、溝上慎一、中澤明子、見舘好隆、高崎美佐、尾形真実哉、松尾睦、関根雅泰、保田江美、齊藤光弘、福山佑樹、高橋 興史、高尾義明、島田徳子、国保祥子、浜屋祐子、辻和洋、田中聡、町支大祐、脇本 健弘、山辺恵理子、吉村春美、孫大輔、伊勢坊綾
    • Total Pages
      900
    • Publisher
      東京大学出版社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi