• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on Parental Participation Systems in School Administration: Exploring the Global Standard

Research Project

Project/Area Number 16K17388
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

KASAI Kosuke  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (00769010)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校教育参加の思想・学説 / 親の教育権 / 学校運営協議会 / イギリスの学校理事会 / ドイツの学校会議 / PTA / 社会民主主義 / 市民的公共性 / 学校運営への父母参加の学説史 / 学校教育参加の思想 / 福祉国家 / 学校への父母参加の学説史 / 学校理事会 / 学校会議 / 市民社会論 / 父母参加論 / アカデミー政策 / 教育学 / イギリス / ドイツ
Outline of Final Research Achievements

Through dividing into 3 periods, from 1945 until the middle of 1950s, from the middle of 1950s until the middle of 1980s, and from the middle of 1980s until the present, the study clarifies the development of theories in Japan on parental participation in school administration, which have been dealt in the academic fields such as Education Law, Education Administration, Constitutional Law. This research especially explores the principle of parental participation from the perspective of parental responsibility (parental authority). By employing 5 different concepts on the Public Sphere, going back to educational and political thoughts related to the theories, this study classifies and gives a significance to typical theories and advocates or researchers. This study also discusses the distinction among Japan, England, Germany of the parental responsibility on education of their child, which is based on parental participation system in school administration in each country.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、政策的・学術的に1980年代以降特に関心が払われつつも、原理的・学説史的・国際比較的検討という点でまとまった研究がなかった学校運営への父母参加という研究領域について、大きな研究上の空白を埋めた点にある。
また、本研究の社会的意義は、親の教育権という公教育原理・父母参加原理に立ち返りつつ検討された学校運営への父母参加のあり方に関するまとまった学術的知見の提示によって、近年その設置が努力義務化された学校運営協議会(コミュニティ・スクール)や、社会的に論争的であるPTAについての理解の仕方、ひいては公教育と親との関係を考える原理的な知見を提示した点にある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 学校自治とチーム学校――教職の専門性、学校の地域及び家庭との連携をめぐって2018

    • Author(s)
      葛西耕介
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 47

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 父母の学校教育参加制度を支える思想――1980年代半ば以降の≪市民的公共性≫の再興に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      葛西耕介
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 連立政権以降のイギリスの教育政策とその研究動向2017

    • Author(s)
      葛西耕介
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 24

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Parental Participation System in School Administration in Japan: Comparison with England and Germany2017

    • Author(s)
      Kosuke KASAI
    • Organizer
      World Education Research Association (WERA) Focal Meeting
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校自治とチーム学校2017

    • Author(s)
      葛西耕介
    • Organizer
      日本教育法学会
    • Place of Presentation
      中央大学後楽園キャンパス(東京都文京区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 小学校教育実践の基礎と展開―実践指導力を高めるハンドブック2017

    • Author(s)
      葛西耕介
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      愛知県立大学教育福祉学部教育発達学科
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育の思想2017

    • Author(s)
      田中孝彦、田中昌弥、杉浦正幸、堀尾輝久、寺崎弘昭、白水浩信、横畑知己、斎藤利彦、児見川孝一郎、汐見稔幸、横湯園子、亀谷和史、高津みさき、西平直、佐貫浩、世取山洋介、佐藤一子、柴沼真、乾彰夫、葛西耕介
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi