• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconsideration on the significance of situated learning theory in modern times

Research Project

Project/Area Number 16K17389
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Yoshitsugu Hirata  岡山大学, 教育学研究科, 講師 (50582227)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords状況的学習論 / ウィトゲンシュタイン / 再組織化 / 越境 / 世界像 / 権威 / 規則 / 権力 / 活動理論 / 状況論 / 拡張的学習 / 転移 / 教育学 / 思想史 / 哲学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to reexamine situated learning theories. The study discussed thoroughly how some boundaries of situation could be crossed in terms of Engestrom activity theory and Wittgenstein linguistic philosophy. The result of the study is that teachers’ ex cathedra work on children could cause the boundary crossing based on sharing the proto-faith in language.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、状況的学習論の思想的背景を精査し、分析哲学の側面からその意義と課題を析出することを試みた。その結果、言語への原初的信頼を足場として、教師の権威に基づく働きかけが状況の越境を促すことを明らかにした。従来、再組織化という鍵概念によって指摘されるにとどまっていた状況の越境の理路を、言語と権威という視座から解明することに貢献したと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] エンゲストロームの拡張的学習における言語的基盤2017

    • Author(s)
      平田仁胤
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 164 Pages: 19-29

    • NAID

      120005997433

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] How Wittgenstein’s Philosophy has impact on educational research in Japan2018

    • Author(s)
      Yasushi Maruyama, Yoshitsugu Hirata, Takahiro Sugita, Shinichiro Yamaguchi and Fukutaro Watanabe
    • Organizer
      British Wittgenstein Society Conference, Wittgenstein and Education, 10th Annual Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育学としてのウィトゲンシュタイン研究――現在の到達点と今後の展開――2018

    • Author(s)
      司会者:丸山恭司、報告者:杉田浩崇・平田仁胤・山岸賢一郎・渡邊福太郎
    • Organizer
      教育思想史学会第28回大会シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ウィトゲンシュタインの規則遵守論における共同体説は、どのようにして共同体の境界線を引くのか:教育哲学的アプローチを手がかりにして2017

    • Author(s)
      平田仁胤
    • Organizer
      応用哲学会第9回年次研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 状況的学習論における状況とは何か:ウィトゲンシュタイン規則遵守論を手がかりに2017

    • Author(s)
      平田仁胤
    • Organizer
      教育哲学会第60回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「第12章 教育的関係の存立条件に対するルーマン・ウィトゲンシュタイン的アプローチ――教師と子どもたちの関係はどのようにして生まれるのか――」坂越正樹監修、丸山恭司・山名淳編著『教育的関係の解釈学』2019

    • Author(s)
      鈴木篤・平田仁胤・杉田浩崇
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915494
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi