• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Advocating a Curriculum Role Model of Image Media Field in Art Education in Japan through the survey of MediaArts Education in the United States.

Research Project

Project/Area Number 16K17450
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

SAHARA Osamu  徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(社会総合科学域), 准教授 (80445957)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords美術教育 / 映像メディア / V-TISK / 米国 / カリキュラム / Media Arts / 映像的触覚知 / 映像 / メディアアート / 触覚 / 21世紀型スキル / デザイン / Media art / NCCAS / 芸術教育 / アメリカ合衆国 / メディア教育 / 教育学 / 教科教育
Outline of Final Research Achievements

This research advocated a curriculum role model of the image media field of Japnese art education through the survey of media arts education in the United States. In particular, it is very important to give an opportunity to have a physical interaction with visual images on the early stage of teaching to cultivate tactile sense and reality to the visual images. Also, the researcher defined this process as V-TISK (Visually triggered ideated somatic knowledge ), as a characteristic matter of the image media. It is clear that V-TISK gives high reality to visual images and that tend to raise students' extreme interest and creative mindset through ideated somatic knowledge. Hence, based on the U.S curriculum rational pedagogical design, this research advocated an asset of the curriculum structure of image-media field for Japanese art education scene.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義や社会的意義は以下のようにまとめられる。
1米国が2014年に芸術科の1つとしてナショナル・スタンダードに取り入れたメディアアート(MediaArts)の全容と関連する教育的背景を通時的にまとめたこと。2カリフォルニア州の実践例から現状でどのようにメディアアート教育が普通教育の中で機能しているのか質的な調査を行なったこと。3また、それらの省察的な観点から、日本国の美術教育における映像メディア表現およびその領域のカリキュラム構造の柱を示したこと。4そうした映像教育理論に基づいて実践方法論と実際の手法を提案し、教育効果を明らかにしたこと。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Connecting an Art Class with Social Contexts through Image Media: Effectiveness of Photograph Colorization for Oral History Archiving2020

    • Author(s)
      SAHARA Osamu, IKEGAWA Takayuki, Il Hinako
    • Journal Title

      InSEA Asia Regional Congress, 2018, Hong Kong & 7th World Chinese Arts Education Symposium: Proceedings

      Volume: 1 Pages: 105-113

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 米国のメディアアートカリキュラムに学ぶ映像メディア領域の方向性 -プレザント・ヴァレイ高校の実践より-2018

    • Author(s)
      佐原 理
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 50 Pages: 201-208

    • NAID

      130007621066

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 写真のカラー化で世界を捉える映像メディア -対象を読み解き整理するための映像-2018

    • Author(s)
      佐原 理
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 39 Pages: 153-164

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Tactile Experience in Image Media with the Field of Art Education for Our 21st Century Digital Society,2017

    • Author(s)
      Osamu Sahara
    • Journal Title

      InSEA 2107 35th World Congress of the Int'l Society for Education through Art Proceedings

      Volume: 35 Pages: 504-509

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 米国のメディアアートカリキュラムに学ぶ映像メディア領域の方向性 ―NCCASが示すメディアアートカリキュラムで育む能力―2017

    • Author(s)
      佐原理
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 49 Pages: 185-192

    • NAID

      130006594880

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] CONNECTING A CLASS WITH SOCIAL CONTEXTS IN ART EDUCATION THROUGH THE TECHNOLOGY OF IMAGE MEDIA,2018

    • Author(s)
      Osamu Sahara
    • Organizer
      InSEA Asia Regional Congress, Hong Kong 2018 and The 7th World Chinese Art Education Symposium
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Film Cycle Project2018

    • Author(s)
      Takayuki Ikegawa, Osamu Sahara and Atsushi Matsumoto
    • Organizer
      Cumulus Paris 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Emphasizing tactile experience in image media within the field of art education for 21st century digital society.,2017

    • Author(s)
      Osamu Sahara
    • Organizer
      InSEA 2017 Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 写真のカラー化で世界を捉える映像メディア,2017

    • Author(s)
      佐原 理
    • Organizer
      大学美術教育学会 広島大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地域コミュニティにおいてパーソナルメディアが担う新たな公共性 プロジェクト「Film Cycle(フィルムサイクル)」を例として2017

    • Author(s)
      池側 隆之, 佐原 理, 松本 篤
    • Organizer
      第64回春季研究発表大会 日本デザイン学会 デザイン学研究
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Learning About the World Through Colorizing Photos2016

    • Author(s)
      Osamu Sahara, KAISER Meagan
    • Organizer
      JALT International Conference Nagoya
    • Place of Presentation
      Aichi Industry & Labor Center -WINC Aichi (愛知県・名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 美術教育ハンドブック2018

    • Author(s)
      神林 恒道, ふじえ みつる(監修)中村 和世, 竹中 悠美, 小野 康男, 大橋 功, 佐藤 哲夫, 馬場 千晶, 島谷 あゆみ, 森實 祐里, 水島 尚喜, 赤木 里香子, 相田 隆司, 鷹木 朗, 金子 一夫, 竹井 史, 新関 伸也, 佐藤 賢司, 直江 俊雄, 神野 真吾, 佐原 理, 他
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      三元社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 図画工作・基礎造形-美術教育の内容-2016

    • Author(s)
      辻泰秀, 有田洋子、池永真義、井坂健一郎、磯部錦司、江村和彦、大泉義一、緒方信行、加藤克俊、栗原慶、小島雅生、齋藤亜矢、佐々木誠浩、佐善圭、佐原理、渋谷寿、白井嘉尚、永江智尚、名達英詔、西岡仁也、他
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      建帛社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi