• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Making the Cultivation of Ao-ganpi (Wikstroemia Retusa) in School into a Teaching Material

Research Project

Project/Area Number 16K17455
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

OKAMOTO MAKIKO  琉球大学, 教育学部, 准教授 (00432906)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教科教育 / 技術教育 / 生物育成 / 和紙原料栽培 / 教材開発 / アオガンピ / 栽培 / 教材化 / 和紙 / 和紙製作 / 中学校技術科 / 原料栽培 / 栽培管理 / アオガンピ栽培 / 技術科教育 / 科学教育 / 環境技術
Outline of Final Research Achievements

In this research, to enable procurement of Japanese paper raw materials at school, we propose cultivation methods, costs, learning guidance plans, etc. of Ao-ganpi (Wikstroemia Retusa) so that it can be handled as a learning material in Technology of nurturing living things of junior high school technical education. The final goal to making the original Japanese paper manufacturing technology of Okinawa Prefecture into a teaching material. In the first year of the project, although the seeds of Ao-ganpi were successfully collected, they did not lead to germination. But the seed treatment method was examined and the germination rate could be increased to about 80%. Moreover, besides studying the planting place for cultivating Ao-ganpi as a Japanese paper raw material, we were able to fabricate an automatic watering system using programming teaching materials for the soil moisture management after nursery period and after the transfer to open ground cultivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校現場で行えるアオガンピ栽培方法をまとめたことにより、中学校技術科教員はもちろん他教科や小学校の教員でも栽培が可能となり、教科横断的な学習活動や特別活動等において、沖縄独自のアオガンピを使った和紙製作を行える基礎資料を提供することができた。また栽培管理を行う方法として、プログラミング教材を利用した自動灌水装置の製作を行なったことにより、中学校技術科の生物育成領域と情報分野を融合した、学習効果・効率の高い教材テーマとして扱えるようになった。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report

Research Products

(5 results)

All 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 小学校のクラブ活動におけるドリトルプログラミングとBBC micro:bit連携で教員免許講習2019

    • Author(s)
      日熊隆則、岡本牧子
    • Journal Title

      学習情報研究 ( 公益財団法人学習情報研究センター )

      Volume: 7 Pages: 12-13

    • NAID

      120006859983

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育教材を利用した土壌水分管理の教材開発2019

    • Author(s)
      新里友也、岡本牧子、福田英昭
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第32回九州支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教材BBCmicro:bitを利用したエネルギー 変換教材の開発-教員養成における科学教室ブース運営を通した協働学習-2019

    • Author(s)
      岡本牧子、清水洋一
    • Organizer
      日本エネルギー 環境教育学会 第14回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドリトルとBBCmicro:bitを用いたプログラミングの授業についての考察2018

    • Author(s)
      岡本牧子、日熊隆則、大村基将、兼宗進
    • Organizer
      情報処理学会147回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 琉球大学教育学部 技術教育専修 岡本研究室

    • URL

      https://www.facebook.com/Univ.Ryukyus.technialeducation.okamoto/?ref=aymt_homepage_panel

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi