• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on carrier support programs for college students with Autism Spectrum Disorder

Research Project

Project/Area Number 16K21220
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Social welfare and social work studies
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Omodaka Yusaku  九州大学, キャンパスライフ・健康支援センター, 助教 (80749474)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 就労支援 / 大学 / セルフアドボカシー / 自己理解 / ピアサポーター / ICF / 発達障害学生 / キャリア支援 / 発達障害 / 高等教育 / インターンシップ / 高等教育機関
Outline of Final Research Achievements

Students with Autism Spectrum Disorder are increasing at a university. however, a study of the carrier support is insufficient now.Therefore we studied the carrier support for the developmentally disabled students who took a viewpoint of ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health).
As a result, it was suggested that, (1) Learning based on an experience of the internship leads to deepening of the self-understanding. (2) Peer support activity raises self-understanding and self-Advocacy skill.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、障害が個人にあると考えるいわゆる「医療モデル」ではなく、個人要因と環境要因、機能障害の相互性の結果、活動制限や参加制約が生じるといった生活機能の視点に立った「統合モデル」から発達障害のある大学生の就労支援を検討した。自閉スペクトラム症者の中核的な障害と関連する、柔軟な思考の持ちづらさや見通しの立てづらさに顕著な変化は見られなかったものの、就職に向けた自己効力感やセルフアドボカシーが向上した。今回の研究より、心身の機能障害のみを治療やリハビリテーション、トレーニングなどのターゲットとするのではなく、環境要因を調整することで能力の発揮や社会参加が可能になることが示唆された。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 基幹教育における障害学生の現状と課題2018

    • Author(s)
      面高有作・横田晋務・甲斐更紗・田中真理
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 4 Pages: 123-135

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アクセシビリティ支援を担うピア・サポーター学生の学びのプロセス -知的理解の観点からみた「障害」の意識変容-2018

    • Author(s)
      甲斐更紗・面高有作・田中真理
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 4 Pages: 23-41

    • NAID

      120006454409

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症のある成人に対する社会生活適応にむけた精神科デイケアの実践2017

    • Author(s)
      面高有作・遠矢浩一
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 54(5) Pages: 317-326

    • NAID

      130007589585

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 精神科医療における就労希望者の認知機能と就労支援のあり方に関する考察2017

    • Author(s)
      面高有作・遠矢浩一
    • Journal Title

      九州大学総合臨床心理研究

      Volume: 8 Pages: 107-118

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域インクルージョン研究所(米国・ボストン)での研修から本邦の障害学生支援について考える―「セルフ・アドボカシー」と「修学のためのユニバーサル・デザイン」に注目して―2016

    • Author(s)
      小田真二・面高有作
    • Journal Title

      九州大学キャンパスライフ健康支援センター 学生相談室紀要

      Volume: 3 Pages: 47-54

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 自己評価の観点からみた情報アクセシビリティ支援を担うピア・サポーター学生育成2018

    • Author(s)
      甲斐更紗・面高有作・横田晋務・田中真理
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第4回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における発達障害学生へのキャリア支援 ー自己理解の深化とセルフアドボカシースキルの獲得に向けた支援の実施報告からー2018

    • Author(s)
      面高有作・舩越高樹・桶谷文哲・西村優紀美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害のある学生を対象とした就労支援プログラムの実践2017

    • Author(s)
      面高有作・田島晶子・田中真理
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第3回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 九州大学のUniversal Accessの実現に向けて-Moodleのユニバーサルデザイン化の実践から-2017

    • Author(s)
      面高有作・小田真二
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第3回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生支援への学生サポーター導入の可能性と限界-学生サポーターによる修学支援における身体障害と発達障害の共通性と差異性について-2017

    • Author(s)
      面高有作
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症のある学生への就労支援プログラム-自己理解を含む社会移行の準備性に焦点を当てた取り組み-2017

    • Author(s)
      面高有作・田中真理
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 障害学生支援を担うピア・サポーター学生の「障害」意識変容―知的理解の観点から―2016

    • Author(s)
      面高有作・甲斐更紗・田中真理
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生支援における学生サポーター育成,自主シンポジウム(企画者)2016

    • Author(s)
      面高有作・横田晋務・田中真理・平嶋沙也花・松崎泰・甲斐更紗・西館有沙・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 障害者支援を担う支援学生の育成-九州大学における実践と課題-2016

    • Author(s)
      甲斐更紗・面高有作・田中真理
    • Organizer
      第12回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Place of Presentation
      筑波技術大学天久保キャンパス、ノバホール、つくばイノベーションプラザ
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「連携」からみた大学における障害者支援-九州大学における実践と課題-2016

    • Author(s)
      面高有作・甲斐更紗・田中真理
    • Organizer
      九州地区大学研究協議会,障害学生支援部会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2016-09-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi