• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

高等学校におけるシステム思考力の育成と形成的アセスメントの可視化

Research Project

Project/Area Number 17H00200
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 教科教育学Ⅱ(理科系)B
Research Institution秋田県教育庁高校教育課

Principal Investigator

能美 佳央  秋田県教育庁高校教育課, 指導主事

Project Period (FY) 2017
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥440,000 (Direct Cost: ¥440,000)
Fiscal Year 2017: ¥440,000 (Direct Cost: ¥440,000)
Keywords形成的アセスメント / フィードバック / 因果関係ルーブ図CLD
Outline of Annual Research Achievements

本研究の主目的は, システム思考力の育成である。生徒の学習過程と成果について, 形成的アセスメント視点もって評価を行った。今年度を, 平成27年度から29年度の3カ年研究の最終年次と位置付けた。対象教科科目は高等学校「生物」および「総合的な学習の時間」で, 単元は「生態系と生物の多様性」である。総合的な学習の時間の内容と連動させ, 教科横断的な教材となるようにした。システム思考力の育成を図るアセスメントツールとして, 因果ループ図(CLD)を取り入れた。個人による活動, グループによるピア・アセスメント, さらにグループによるCLDの作成活動がアセスメントサイクルである。
学習過程における自己・相互評価は学習意欲の向上に大きく影響を及ぼしていることが事後の質問紙調査, インタビューの内容から確認された。CLDを学習に取り入れることで, 現在学校現場に求められている「深い学び」に繋がる可能性があると考える。今後も他教科でも活用できるような汎用性の高い本質的な問いの設定及びCLDの活用方法の改善に取り組んでいく必要がある。

Report

(1 results)
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] PRACTICE OF CURRICULUM DESIGN FOR NURTURING GLOBAL COMPETENCY : ACASE STUDY ON COLLABORATION WITH TEACHERS AND PROFESSIONAL EXTERNAL LECTURER2018

    • Author(s)
      Yoshihisa Nomi
    • Journal Title

      International Journal of Research in Engineering and Technology eISSN 2319-1163

      Volume: 1 Issue: 02 Pages: 10-14

    • DOI

      10.15623/ijret.2018.0702002

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Visualization of Formative Assessment in Classrooms : Three Feedback Questions in Instructional Processes for Enhance Independence to be a Proactive Learner2018

    • Author(s)
      Yoshihisa Nomi
    • Journal Title

      Proceedings of IAC 2018 in Budapest.

      Pages: 70-77

    • ISBN
      9788088203056
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2018-12-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi