• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the ground design of teacher education for teachers and teacher educators in STEM subjects

Research Project

Project/Area Number 17H01980
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Isozaki Tetsuo  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90243534)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 深澤 広明  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (70165249)
中條 和光  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90197632)
竹下 俊治  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90236456)
二宮 裕之  埼玉大学, 教育学部, 教授 (40335881)
大谷 忠  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (80314615)
網本 貴一  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60294873)
木下 博義  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20556469)
吉冨 健一  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (00437576)
高橋 一将  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90734814)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords科学教育 / STEM教育 / 教師教育 / STEM / STEM教育 / 教師知識 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

This research attempted to create the ground design for the systematic and comprehensive teacher education through theoretical and empirical research in order to educate STEM (science, technology, engineering and mathematics) teachers who can engage in continue professional development as a teaching profession. In this research, we considered what STEM is and what the nature of STEM-related subjects is, discussed about the ideal ways of teaching profession for a consistent teacher education system from undergraduate to graduate schools, and newly revised the textbook for the research purpose mentioned above. We also considered the role of lesson study for continuing professional development. Furthermore, we have discussed on how to develop teaching materials in pre-service teacher education, and developed the teaching materials for student teachers and teachers, primarily in science education field, referring to the collaboration with other STEM subjects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は、STEM教育と教師教育(教師教育研究者養成も含む)に関する協働的で包括的な研究であり、理論的かつ実証的な研究で、新しい研究方法や研究分野の開拓につなげることが可能である。また、社会的意義としては、STEM教育は単に将来の科学者、技術者、エンジニアを養成することだけを目的とはしておらず、すべての国民に必要なSTEMに関する教養を育成することも目的としており、その視点で学校教育や教員養成教育と現職教育に取り組む必要性を示している点が指摘できる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report

Research Products

(71 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (34 results) (of which Peer Reviewed: 18 results,  Open Access: 17 results) Presentation (31 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 日本型STEM教育の構築に向けての理論的研究-比較教育学的視 座からの分析を通して-2021

    • Author(s)
      磯﨑 哲夫、磯﨑 尚子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 45

    • NAID

      130008065718

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationship between Strategies of Note Taking and Self-efficacy, Perceived Effectiveness and Cost in Undergraduate Students2021

    • Author(s)
      田中 光、山根 嵩史、魚崎 祐子、中條 和光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 89-92

    • DOI

      10.15077/jjet.S44047

    • NAID

      130007995787

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校技術科におけるエネルギーの変換を利用した製作品に関する教材の特徴2021

    • Author(s)
      渡津 光司、大谷 忠
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 63 Pages: 65-73

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Specification of Technical Awards qualification STEM by the AQA Examination Board2021

    • Author(s)
      谷田 親彦、磯部 征尊、大谷 忠
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 3 Pages: 315-324

    • DOI

      10.15077/jjet.44007

    • NAID

      130007998595

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 技術科加工学習における技能の内容に関する指導過程の内容抽出2021

    • Author(s)
      小祝 達朗、大谷 忠
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 43 Pages: 39-49

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学的な見方・考え方の成長をどう見極めるか2021

    • Author(s)
      二宮 裕之
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 602 Pages: 12-15

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生物の形態観察における3Dスキャンアプリの活用2021

    • Author(s)
      竹下 俊治
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 9-16

    • NAID

      120007002510

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 移動観測による局地気象観測の授業実践-学部生と大学院生の捉え方の違い-2021

    • Author(s)
      吉冨 健一、磯村 美優
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 139-144

    • NAID

      120007002504

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「主体の育成」に関する教育原理的考察-「学ぶ主体」が「学び続ける」ために-2021

    • Author(s)
      深澤 広明
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1244 Pages: 6-13

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業研究における分析と評価―校内研修に果たす役割と課題―2021

    • Author(s)
      深澤広明、宮本勇一、安藤和久、櫻井瀬里奈、藤原由佳、金原遼
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 526-537

    • NAID

      40022559469

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of the Composition Strategies Use in Argumentative Writing Scale for 5th-6th Grade Elementary School Students2020

    • Author(s)
      田中 光、上山 瑠津子、山根 嵩史、中條 和光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 49-58

    • DOI

      10.15077/jjet.43115

    • NAID

      130007872224

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Teaching Methods for Children to Foster Independence and Critical Thinking Skills2020

    • Author(s)
      中山 貴司、桃原 研斗、木下 博義
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 309-320

    • DOI

      10.11639/sjst.20058

    • NAID

      130007944823

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Conceptual framework of STEM based on Japanese subject principles2020

    • Author(s)
      Yata Chikahiko, Ohtani Tadashi, Isobe Masataka
    • Journal Title

      International Journal of STEM Education

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1186/s40594-020-00205-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Society5.0を支えるSTEAM/STREAM教育の推進に向けた小学校教育課程の教科等構成の在り方と学習指導形態2020

    • Author(s)
      山崎 貞登、松田 孝、二宮 裕之、久保田 善彦、磯部 征尊、川原田 康文、大森 康正、上野 朝大
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 525-538

    • NAID

      120006811211

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生を対象とする意見文作成方略使用尺度の開発2020

    • Author(s)
      田中光、上山瑠津子、山根嵩史、中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 19 Pages: 93-105

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] VR技術を用いた理科教材の開発と諸課題の検討2020

    • Author(s)
      竹下俊治、雜賀大輔、吉冨健一
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 26 Pages: 9-14

    • NAID

      120006841715

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校物理におけるSTEM教育に関する研究-STEMの要素間の関係理解に着目して-2020

    • Author(s)
      山中真悟、木下博義
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 8 Pages: 85-91

    • NAID

      120006846062

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学と義務教育学校の連携による天体観望会の実施 -感動を伝えるために準備すべきこと-2020

    • Author(s)
      吉冨健一、中村達一、久森洸希
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 26 Pages: 95-100

    • NAID

      120006841725

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Theory of Organizing the Contents of Science (<i>rika</i>) Curricula: Who Decides How the Curricula are Organized, and What Criteria should be Adopted?2019

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 267-278

    • DOI

      10.11639/sjst.18040

    • NAID

      130007769879

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Toward an Elementary School Science Curriculum Incorporating the “Nature of Science”: Based on an Analysis of the National Science Curriculum in England2019

    • Author(s)
      志田 正訓,野添 生,磯﨑 哲夫
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 133-142

    • DOI

      10.11639/sjst.18010

    • NAID

      130007696323

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] レポート作成における読み手を意識した文章作成方略使用尺度の開発2019

    • Author(s)
      田中 光,山根崇史,中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 18 Pages: 159-173

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Science teacher education in Japan: past, present, and future2018

    • Author(s)
      Isozaki Tetsuo
    • Journal Title

      Asia-Pacific Science Education

      Volume: 4 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1186/s41029-018-0027-2

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Photobiont diversity within populations of a vegetatively reproducing lichen, Parmotrema tinctorum, can be generated by photobiont switching2018

    • Author(s)
      Ohmura Yoshihito, Takeshita Shunji, Kawachi Masanobu
    • Journal Title

      Symbiosis

      Volume: 77 Pages: 59-72

    • DOI

      10.1007/s13199-018-0572-1

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「簡単 スマートフォン-顕微鏡アダプター」の製作2018

    • Author(s)
      竹下俊治,三谷俊夫,原田吏,浅海詩織,雜賀大輔
    • Journal Title

      生物教育

      Volume: 60 Pages: 23-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Research on Fostering Critical Thinking through Programming Learning -Focusing on Reflective Thinking in the Unit“Use of Electricity”in 6th Grade Elementary School Science-2018

    • Author(s)
      Nakayama Takashi, Kawasaki Kosaku, Kinoshita Hiroyoshi
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 21 Pages: 53-67

    • NAID

      130007840069

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳科授業における問いの研究―中学校道徳科教科書の分析を中心にー2018

    • Author(s)
      深澤広明,松尾奈美,安藤和久,櫻井瀬里奈
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 114-125

    • NAID

      40021868890

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Study on Elementary School Teacher Discussion Guidance in Science Observations and Experiments*2018

    • Author(s)
      Hiroyoshi Kinoshita
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 41-52

    • DOI

      10.15077/etr.41069

    • NAID

      130006565574

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Googleマイマップを利用した植物図鑑の作成2018

    • Author(s)
      竹下 俊治、石原 悠作、今村 亮介、潘 祐佳、堀田 晃毅
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 61-65

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Laboratory work as a teaching method: A historical case study of the institutionalization of laboratory science in Japan2017

    • Author(s)
      Isozaki Tetsuo
    • Journal Title

      Espacio, Tiempo y Educacion

      Volume: 4 Pages: 101-101

    • DOI

      10.14516/ete.177

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Value of Learning Earth Science in School: Why Do Students Need to Study It?2017

    • Author(s)
      磯崎 哲夫
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 246-257

    • DOI

      10.14935/jssej.41.246

    • NAID

      130005775806

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ICTの活用に対する教員志望大学生の意識:効力感と機器の利用頻度,活用方法に関する講義,授業での体験との関係2017

    • Author(s)
      山根 嵩史,田中 光,有馬 比呂志,中條 和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 17 Pages: 35-45

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 民間教育機関におけるSTEM教育推進のための教材開発と産学連携の取り組み2017

    • Author(s)
      木村 優里、原口 るみ、後藤田 洋介、吉原 久美子、柏原 寛、大谷 忠、金子 嘉宏
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要自然科学系

      Volume: 69 Pages: 249-256

    • NAID

      120007047846

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習指導案の歴史的変遷とその役割に関する研究-指導案作成における顕在的側面と潜在的側面に着目して-2017

    • Author(s)
      二宮 裕之
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌

      Volume: 23 Pages: 73-82

    • NAID

      130007704491

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] RaspberryPiをもちいたWebクリッカーの開発2017

    • Author(s)
      吉冨 健一、朝倉 一晃、妹尾 息吹
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第二部

      Volume: 66 Pages: 9-16

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] STEM系教師教育を指向した大学院教育-化学分野における教材と学習活動の開発を例にして-2020

    • Author(s)
      網本貴一
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会(誌上発表)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM系教師教育を指向した探究的アプローチ-生物・地学分野の教材開発におけるVRコンテンツの作成-2020

    • Author(s)
      竹下俊治、雜賀大輔、吉冨健一
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会(誌上発表)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM系教師教育を指向した学習指導法の探究的アプローチ2020

    • Author(s)
      木下博義
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会(誌上発表)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育をどう捉え展開するか2020

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] STEM系教師教育に関する総合的研究(課題研究趣旨説明)2020

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会(誌上発表)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] VR技術を用いた生物教材の開発と課題2020

    • Author(s)
      毛利玲美、大西佳子、小笠原広大、鎌田ちひろ、西琴子、平山開士、雜賀大輔、吉冨健一、竹下俊治
    • Organizer
      日本生物教育学会第104回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Features of Japanese Lower Secondary School Science Lessons: A Sociocultural Perspective2019

    • Author(s)
      Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      Australasian Science Education Research Association (ASERA) 2019 conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of Implemented Science Curricula: An approach from teachers’ pedagogical perspectives2019

    • Author(s)
      Susumu Nozoe、Tetsuo Isozaki
    • Organizer
      European Science Education Research Association (ESERA) 2019 conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学教育の原理的研究におけるアプローチの再構築とその展開2019

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 360度画像を活用したバーチャル観察教材の開発2019

    • Author(s)
      雜賀大輔、吉冨健一、竹下俊治
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM系教員としての資質・能力の伸長を目指した教員養成と現職教員への支援-ICT活用を含む化学教育の事例報告-2019

    • Author(s)
      網本貴一
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「化学が拓く世界・化学が築く未来」に向けた実験教材と学習展開2019

    • Author(s)
      網本貴一
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地学分野における STEM 教材の開発と実践例2019

    • Author(s)
      吉冨健一
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 河川教育を通して児童に身に付く力に関する基礎的研究2019

    • Author(s)
      木下博義、宇谷亮介、西村洸、桃原研斗
    • Organizer
      日本理科教育学会全第69回国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカの STEM 系教員を対象とした大学院プログラムについての事例研究2019

    • Author(s)
      高橋一将
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学科におけるコンピュータ利用とプログラミング教育2019

    • Author(s)
      二宮裕之
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の教師教育者養成プログラムの構築に関する研究(1)-その必要性-2018

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] What Contributes to Teacher Knowledge Development of Prospective Science Teachers?2018

    • Author(s)
      Ochi Takuya, Isozaki Tetsuo
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What Affects Japanese Science Teachers‘ Pedagogical Perspectives in Lower Secondary Schools?2018

    • Author(s)
      Nozoe Susumu, Isozaki Tetsuo
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学・技術に関わる教育の連携・協働-学校教育におけるSTEM教育の枠組みの在り方-2018

    • Author(s)
      大谷 忠,谷田親彦,磯部征尊
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] BSCSの科学教科書に見られるSTEM教育の理論的検討 ―前期中等教育段階の教科書分析を通してー2018

    • Author(s)
      高橋 一将,野添 生
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 化学分野における教材開発-学習活動開発-授業実践2018

    • Author(s)
      網本貴一
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の数学的活動における素朴理論に関する研究-Na&iuml;ve Mathematicsの概念規定-2018

    • Author(s)
      二宮裕之,中坪史典,中島優希
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] An Analysis of Teaching Methods in Science Lessons: Based on the Results of National Assessment of Academic Ability in Japan2018

    • Author(s)
      Matsura Takuya, Kinoshita Hiroyoshi
    • Organizer
      International Science Education Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 簡易「スマートフォン-顕微鏡アダプター」の製作2018

    • Author(s)
      竹下 俊治、三谷 俊夫、原田 吏
    • Organizer
      日本生物教育学会第102会全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Japanese pre-service science and technology teachers' views on science and technology: Why are they different from those of typical definitions found in the international literature?2017

    • Author(s)
      Kazumasa Takahashi, Tadahiko Koizumi
    • Organizer
      Australasian Science Education Research Association 48th Annual Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学・技術にかかわる教育の連携・協働-STEM 教育の視点から見た技術・理科・数学の位置づけと関係の在り方-2017

    • Author(s)
      大谷 忠、谷田 親彦、磯部 征尊
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 脱アセチル化キチンを用いた化学実験教材-金属イオンのイオン交換実験-2017

    • Author(s)
      網本 貴一、竹村 将和
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育における数学の位置づけ2017

    • Author(s)
      二宮 裕之
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 簡単な数学モデルによる日食周期の計算2017

    • Author(s)
      吉冨 健一、寺垣内 政一、北臺 如法、斎藤 敏夫・山本 亮介
    • Organizer
      日本地学教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育の観点から考える中学校理科のものづくり(1) ―理科教科書の分析を通して―2017

    • Author(s)
      高橋 一将
    • Organizer
      日本学校教育実践学会 第22回研究発表大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教師教育講座第15巻中等理科教育(改訂版)2020

    • Author(s)
      磯﨑哲夫編著
    • Total Pages
      361
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319106851
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学習集団づくりが育てる「学びに向かう力」2020

    • Author(s)
      深澤広明・吉田成章編著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863274921
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 実践生物実験ガイドブック実験観察の勘どころ2020

    • Author(s)
      半本秀博監修
    • Total Pages
      386
    • Publisher
      エヌ・ティー・エス
    • ISBN
      9784860436520
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ポスト・コロナの学校教育-教育者の応答と未来デザイン2020

    • Author(s)
      草原和博・吉田成章編著
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275287
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 中等理科教育改訂版2020

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Total Pages
      361
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 学習集団づくりが描く「学びの地図」2018

    • Author(s)
      深澤 広明、吉田 成章編著
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi