• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of Curriculum of Mathematics Teacher Education Based on the Notion of Mathematical Literacy

Research Project

Project/Area Number 17H01985
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionSugiyama Jogakuen University

Principal Investigator

NAMIKAWA Yukihiko  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (20022676)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根上 生也  横浜国立大学, 大学院環境情報研究院, 教授 (40164652)
真島 秀行  お茶の水女子大学, お茶の水女子大学, 名誉教授 (50111456)
三宅 正武  名古屋大学, 多元数理科学研究科, 名誉教授 (70019496)
趙 雪梅  南九州大学, 人間発達学部, 准教授(移行) (10586499)
清水 美憲  筑波大学, 人間系, 教授 (90226259)
伊藤 仁一  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (20193493)
濱中 裕明  兵庫教育大学, 連合学校教育学研究科, 教授 (20294267)
安野 史子  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (00370081)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
竹内 聖彦  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (30236418)
白井 朗  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (70454345)
高橋 聡  椙山女学園大学, 教育学部, 准教授 (20613665)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥12,740,000 (Direct Cost: ¥9,800,000、Indirect Cost: ¥2,940,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Keywords教員養成カリキュラム改革 / 数学リテラシー / 数学教育 / 教科内容学 / 統計教育 / 数学史 / 科学高等教育 / 教員養成教育 / 高等科学教育 / 教員養成数学教育カリキュラムモデル / 数学教員数学リテラシー / 教科内容構成研究 / 名古屋大学数学教育セミナー
Outline of Final Research Achievements

We have studied mathematical eduction to develop new curriculum of mathematics teacher education based on the study of principles of math education on the balance of tradition and new change such as statistics and information. For that purpose we have given analyses to import new areas of mathematics in education, and proposed several new general principles to be considered in building up shool curricula as a process of learning. Because of too rapid change of the world, however, we only clarified several points of view including difficulties, and the proposal of a concrete math curriculum is still on the way.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

情報化社会に向けた教育改革は必須の課題であり,特にその成否の鍵を握る教員養成の改革が重要である。また数学は科学文明社会,情報化社会の基礎であり,数学教育は本質的な重要さを持つ。本研究がその(技術的方法論ではなく)教育内容的な部分に対して行っているいくつかの原理的視点の提案は,未だ具体的提案に至っていないとは言え,改革への道を切り開くために意義があると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (5 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Development of Mathematical Problems with Dynamic Objects for Computer-Based Testing Using Tablet PC2019

    • Author(s)
      F. Yasuno, K. Nishimura, S. Negami, Y. Namikawa
    • Journal Title

      Intern. J. of Technology in Math. Ed.

      Volume: 26-3 Pages: 131-137

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 子どもの深い学びと学生の実践力向上を目指して2019

    • Author(s)
      趙 雪梅
    • Journal Title

      数学文化

      Volume: 32 Pages: 102-105

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題2019

    • Author(s)
      清水 美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 7 Pages: 119-122

    • NAID

      40022495163

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学リテラシー概念に基づく数学教員養成カリキュラム改革の試み(III)2019

    • Author(s)
      竹内聖彦,伊藤仁一,髙橋敏,白井朗
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 233-242

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 箱ひげ図の指導に関する一考察-指導に関して必要な事項の抽出と指導事例に対する検討-2019

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌

      Volume: 61 Pages: 35-44

    • NAID

      120006777660

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学リテラシー概念に基づく数学教員養成カリキュラム改革の試み (III)2019

    • Author(s)
      竹内聖彦,髙橋聡,白井朗,伊藤仁一
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 233-242

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Narrative Mathematics Learning: A practice in Challenge Mathematics, Journal of the Human Development Research2019

    • Author(s)
      Zhao, X.M.(趙雪梅)
    • Journal Title

      南九州大学論究

      Volume: 55 Pages: 57-61

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Curriculum Reform of Japanese High Schools and Teacher Education Based on Literacy2018

    • Author(s)
      Yukihiko Namikawa
    • Journal Title

      Proc. ICMI Study

      Volume: 24 Pages: 474-479

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「主体的・対話的で深い学び」は行われていないのか ー数学科授業の国際比較研究から浮かび上がる日本の授業の特質2018

    • Author(s)
      清水美憲
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団研究紀要

      Volume: 47 Pages: 19-29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ニュージーランドの統計教育から得られる示唆-カリキュラム,教材・授業事例,評価制度の観点から-2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 100-7 Pages: 11-20

    • NAID

      130007937344

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 統計的問題解決を取り入れた授業実践の在り方に関する一考察―既存のデータを活用した問題解決活動におけるプロセスの相違に着目して―2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      統計数理

      Volume: 66-1 Pages: 97-105

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「複素数平面」の学習における「平面上の変換」の概念化についての考察―APOS理論の視点から―2018

    • Author(s)
      濱中裕明,吉川昌慶
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 24-1 Pages: 37-45

    • NAID

      130007704475

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 平行四辺形になるための条件の真偽判断を通した証明的思考 -中等教育を一貫する論証指導の視座から-2017

    • Author(s)
      濱中裕明,熊倉啓之,宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 5 Pages: 101-108

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Lexicon project: Identifying and unpacking the technical vocabulary of Japanese mathematics teachers. The Future of Mathematics Education and Mathematics Education for the Future2017

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu
    • Journal Title

      The Proceedings of 2017 NIMS & KSME International Workshop on Mathematics Education

      Volume: 1 Pages: 117-122

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本の中学校・高等学校における統計教育の現状と課題について2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      ECO-FORUM

      Volume: 32-3 Pages: 81-92

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective2019

    • Author(s)
      Y. Shimizu
    • Organizer
      XV CIAEM-IACME, Medellin, Colombia
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 全教科を俯瞰した教科内容の原理 -「体系的理解」の共有に向けての非体系的メモ―2019

    • Author(s)
      浪川 幸彦
    • Organizer
      日本教科内容学会,京都教育大学,京都
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の数学教育の中の統計教育を振り返って(再論)2019

    • Author(s)
      真島秀行
    • Organizer
      日本数学教育史学会年会,東京学芸大学,東京
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Reversing cube and Origami tent2019

    • Author(s)
      Jin-ichi Itoh
    • Organizer
      International Symposium on Discrete Geometry and Convexity,Hebei Normal University, Shijiazhuang, China
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 箱ひげ図の指導にあたっての単元構成と指導事項について―単元構成5時間でのケーススタディ―2019

    • Author(s)
      青山 和裕
    • Organizer
      科学教育学会第43回年会,宇都宮大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective2019

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu
    • Organizer
      International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects” in East Asia, The Graduate School of Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 全教科を俯瞰した教科内容の原理―「体系的理解」の共有に向けての非体系的メモ―2018

    • Author(s)
      浪川幸彦
    • Organizer
      日本教科内容学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 集合論的視点に基礎を置く高校数学教育の改革2018

    • Author(s)
      浪川幸彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第100回記念大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 法知の指導に向けた数学的モデリング及び統計教育研究の展開について―大学生対象のケーススタディを足がかりとして―2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第6回春期研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的問題解決の評価方法に関する一考察―分析に用いた見方・考え方に注目して―2018

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Reversing a polyhedral surface and some topics of Intuitive geometry2018

    • Author(s)
      伊藤仁一
    • Organizer
      榎本一之教授退職直前ワークショップ
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Japanese Lexicon: Embedding Values in Practice2017

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu, Yuka Funahashi
    • Organizer
      AERA 2017 - San Antonio
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 統計的探究プロセスの授業化に向けた一考察 -既存のデータを活用した問題解決活動に対する捉え方-2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 統計と日本社会2019

    • Author(s)
      国友直人,山本拓編,青山和裕,他15名
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130434010
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的に深く学ぶ算数・数学教育―コンテンツとコンピテンシーを見すえて2018

    • Author(s)
      小寺隆幸編著,清水美憲,浪川幸彦,他9名
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083367
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Proceedings of ICMI Study 24, School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities2018

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu & Renuka Vithal (eds.)
    • Total Pages
      587
    • Publisher
      University of Tsukuba
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] [平成29年版]小学校 新学習指導要領ポイント総整理 算数2017

    • Author(s)
      清水 美憲、齊藤 一弥
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491033990
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] レッツ! データサイエンス 親子で学ぶ! 統計学はじめて図鑑2017

    • Author(s)
      渡辺美智子、青山和裕、川上貴、山口和範
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      日本図書センター
    • ISBN
      9784284203944
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 椙山女学園大学教育学部数学教育プログラム/数学教育研究

    • URL

      http://www.edu.sugiyama-u.ac.jp/math/education.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 椙山女学園大学教育学部教育プログラム/数学教育研究

    • URL

      http://www.edu.sugiyama-u.ac.jp/math/education.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.math.nagoya-u.ac.jp/~namikawa/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi