Project/Area Number |
17H02363
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Hiroshima City University |
Principal Investigator |
AOKI Nobuyuki 広島市立大学, 国際学部, 教授 (80202472)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 繁夫 名古屋大学, 国際言語文化研究科, 名誉教授 (50162946)
渡辺 智恵 広島市立大学, 国際学部, 教授 (80275396)
池上 真人 松山大学, 経営学部, 教授 (60420759)
松原 緑 名古屋大学, 教養教育院, 准教授 (00547036)
榎田 一路 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (20268668)
寺嶋 健史 松山大学, 人文学部, 准教授 (90368845)
汪 曙東 島根大学, 学術研究院教育研究推進学系, 准教授 (50435046)
高橋 英也 岩手県立大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (90312636)
阪上 辰也 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (60512621)
江村 健介 岩手県立大学, 公私立大学の部局等, 助教 (60757128)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
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Keywords | eラーニング / 英語教育 / 共通教育 / 英語力低下 / eラーニング |
Outline of Final Research Achievements |
This study was conducted in 6 universities (3 national, 1 prefectural, 1 municipal and 1 private universities) using the same English e-learning system and the same e-learning management system with two research purposes: to measure the decline in English abilities after a long vacation and to explore the possibilities of using English e-learning to prevent such decline. As a result of offering an English e-learning program during the summer break, it was shown that the participants' English abilities didn't decline but stayed the same and that when the proper learning management was in place, their English abilities improved considerably.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は一義的には、授業期間及び長期休暇期間を通じた英語力の維持・向上について取り組んだものであるが、大学英語教育全体について、実際のデータをもとに大きな問題提起を行った点に社会的意義があると考えられる。つまり、長期休暇期間における英語力低下の実態、そして豊富なリソースをもたない昨今の大学教育環境において、特に留学等にも参加できない多くの学生に対して、授業も合わせて大学がどういった支援ができるのか、こういった問題提起とともに一つの解決策を探るものにつながったと思われる。
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