• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The mechanisms of making meaning of life and its times from adolescence to middle-age: Long-term longitudinal study

Research Project

Project/Area Number 17H02634
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Shirai Toshiaki  大阪教育大学, 教育学部, 名誉教授 (00171033)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 尾崎 仁美  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授 (10314345)
日潟 淳子  姫路大学, 教育学部, 教授 (20621121)
中村 知靖  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (30251614)
徳田 治子  高千穂大学, 人間科学部, 准教授 (40413596)
遠藤 利彦  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (90242106)
上田 裕美  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (80302636)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥11,830,000 (Direct Cost: ¥9,100,000、Indirect Cost: ¥2,730,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords生涯発達 / 時間的展望 / アイデンティティ / ジェネラティヴィティ / 縦断研究 / 成人期 / ナラティブ / ライフコース / 自己 / パーソナリティ / 青年期 / 人生の意味
Outline of Final Research Achievements

This study is an internationally unique long-term longitudinal study lasting more than 30 years. This study expanded the longitudinal data of people in their 40s, and first, identity status dropped in their 30s, contrary to general expectations. It was interpreted that this is because people in their 30s cannot spend time for themselves as they focus on family and work in contemporary societies. Secondly, it was shown in either the further rise in adolescent future orientation or the changing to present orientation toward middle age. The former showed a consistent height of crisis, which was assumed to be caused by unstable lives, and the latter meaning was verified by waiting for the analysis of full-fledged midlife profile data in their 50s. Third, it was suggested that research participants’ looking back on regular surveys could create positive meaning of life. These results were thought to reflect the social unstable situation in modern age in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代日本で「失われた10年」と言われた世代が40代となり、年長フリーター(厚生労働省, 2010)など、かつてない問題を抱えている現状を踏まえ、本研究はアイデンティティと時間的展望の関連の検討から人生の意味づけのメカニズムと時代性を解明した。生涯発達心理学への貢献としては、「発達の主体」としての個人の発達メカニズムを解明し、成人期の発達が一人ひとりの人生の文脈に埋め込まれていることを示唆した。社会への貢献としては、たとえば家庭中心で自分中心の時間を持てないといった成人期の在り方を改善し、他者と人生の振り返りをすることが、30代から40代の幸福を高める可能性があると提言した。

Report

(6 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] フローニンゲン大学(オランダ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] フローニンゲン大学(オランダ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] フローニンゲン大学(オランダ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Groningen(オランダ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] フローニンゲン大学(オランダ)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の発達とメンタルヘルスに関する縦断研究の意義と課題-生涯発達心理学からのアプローチ-2023

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 71 Pages: 393-412

    • DOI

      10.32287/TD00032527

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32527

    • Year and Date
      2023-02-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ボトムアップ型長期縦断研究の個人の幸福追求に資する意義―青年期から中年期におけるアイデンティティと時間的展望の発達―2022

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 33(4) Pages: 234-243

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 語りから立ち上がる人生-聴き手の役割-2020

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      N: ナラティヴとケア

      Volume: 11 Pages: 79-84

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 語りから立ち上がる未来-前方視的再構成法-2020

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 116 Pages: 236-236

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自伝的記憶と成長の関係を考える―生涯教育の様々なステージで―2019

    • Author(s)
      伊東裕司・佐藤浩一・下島裕美・楢原真也・山本晃輔・白井利明
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 58

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 面接調査の醍醐味2018

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      日本発達心理学会ニューズレター

      Volume: 84 Pages: 6-7

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人生の発達と語り直し-青年期から中年期の縦断研究-2018

    • Author(s)
      白井利明・野村晴夫・尾崎仁美・日潟淳子・徳田治子・中村知靖・遠藤利彦
    • Journal Title

      日本教育心理学会第60回総会発表論文集

      Volume: 60 Pages: 38-39

    • NAID

      130007984858

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自伝的記憶と成長との関係を考える-生涯教育の様々なステージで-2018

    • Author(s)
      伊東裕司・佐藤浩一・下島裕美・楢原真也・山本晃輔・白井利明
    • Journal Title

      日本教育心理学会第60回総会発表論文集

      Volume: 60 Pages: 10-11

    • NAID

      130007984544

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ダイナミック・システムズ・アプローチによる縦断データ分析-2018

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      日本発達心理学会第30回大会発表論文集

      Volume: 60 Pages: 452-452

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] クルト・レヴィンにとって時間的展望とは何か―ダイナミック・システムズ・アプローチとしての生活空間論―2018

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要(総合教育科学)

      Volume: 66 Pages: 75-94

    • NAID

      120006416704

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人生の語り直しの生涯発達をとおした時間論の構築2018

    • Author(s)
      白井利明・野村晴夫・やまだようこ・都筑 学・森岡正芳・清水寛之
    • Journal Title

      日本発達心理学会大会発表論文集

      Volume: 29 Pages: 58-59

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] A balanced time orientation and identity formation in adulthood: A longitudinal study from age 20 to 372017

    • Author(s)
      Shirai, Toshiaki, Nakamura, Tomoyasu, & Higata, Atsuko
    • Journal Title

      Proceedings of International Society for Research on Identity

      Volume: 24 Pages: 34-34

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現在のキャリア満足は過去の就職活動の意味づけを肯定化するか―青年期から中年期への縦断研究(Ⅰ)―2017

    • Author(s)
      白井利明
    • Journal Title

      日本心理学会大会発表論文集

      Volume: 81 Pages: 16-16

    • NAID

      130007819996

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 青年期から成人期の時間的指向性とアイデンティティの曲線モデルからの発達軌跡分析―青年期から中年期への縦断研究(Ⅱ)―2017

    • Author(s)
      白井利明・中村知靖
    • Journal Title

      日本青年心理学会大会発表論文集

      Volume: 25 Pages: 62-63

    • NAID

      130006302485

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 縦断研究において調査協力者と振り返る意義と方法-研究者と協力者の対話的関係性の構築-2023

    • Author(s)
      白井利明・藤﨑眞知代・都筑 学・遠藤利彦・日潟淳子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 調査結果のフィードバックによる確認の仕方(1)-ローゼンバーグ自尊感情尺度得点の納得への他者参照の効果-2023

    • Author(s)
      白井利明
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] リアルタイムのアイデンティティと時間的指向性の変動性-大学生に対する日誌調査-2022

    • Author(s)
      白井利明
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの時間的展望研究に望むもの-理論と実践の視点から-2022

    • Author(s)
      高澤健司・半澤礼之・都筑学・白井利明・柏尾眞津子・園田直子・大橋靖史
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人期女性の語りにおけるアイデンティティと時間的展望2020

    • Author(s)
      白井利明・中村知靖・杉村和美・日潟淳子・野村晴夫
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 過去展望から捉える青年の時間的展望2020

    • Author(s)
      半澤礼之・園田直子・柏尾眞津子・石川茜恵・大橋靖史・白井利明
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アイデンティティ」の魅力を再考する(その6)-アイデンティティの測定法再考-2020

    • Author(s)
      谷 冬彦・大倉得史・中谷陽輔・白井利明
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生のアイデンティティと時間的指向性の理想と現実-アイデンティティと時間的指向性における発達の方向-2020

    • Author(s)
      白井利明
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A 26-years longitudinal study of identity and time perspective (TP) in adolescence and adulthood2017

    • Author(s)
      Shirai, Toshiaki
    • Organizer
      Time Perspective Seminar
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Time orientation and culture from the perspective of Japan: A balanced time orientation2017

    • Author(s)
      Shirai, Toshiaki
    • Organizer
      Time Perspective Seminar
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] On Zimbardo’s balanced time perspective2017

    • Author(s)
      Shirai, Toshiaki
    • Organizer
      Time Perspective Seminar
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 人生の意味づけのメカニズムと時代性-26年間の縦断研究からみた青年期から中年期に至る発達-2017

    • Author(s)
      白井利明
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] ワードマップ アイデンティティ2022

    • Author(s)
      白井利明・杉村和美
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 生涯発達の理論と支援2020

    • Author(s)
      白井利明
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895779
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Book] 多様な人生のかたちに迫る発達心理学2020

    • Author(s)
      川島 大輔、松本 学、徳田 治子、保坂 裕子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514425
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Book] 生徒指導・進路指導2019

    • Author(s)
      原 清治、春日井 敏之、篠原 正典、森田 真樹、山岡 雅博
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081943
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 多様な人生のかたちに迫る発達心理学2019

    • Author(s)
      川島大輔・松本学・徳田治子・保坂裕子(編)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi