• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The validation of the college impact theory by the IR and construction of the STEM evaluation model

Research Project

Project/Area Number 17H02657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Hosokawa Toshiyuki  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (00157025)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 淳  北海道大学, 総合IR室, 特任准教授 (00374645)
鈴木 久男  北海道大学, 理学研究院, 教授 (20192619)
山田 邦雅  北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (30399802)
藏崎 正明  北海道大学, 地球環境科学研究院, 准教授 (80161727)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
KeywordsIR / STEM教育 / 教学評価 / カレッジ・インパクト理論
Outline of Final Research Achievements

A. W. Astin (1993) theorized the process of the effect of university education on students (College Impact Theory) and presented the I-E-O model. In this study, we verified that this theory holds in Japan by utilizing the results of questionnaire survey of students and graduates at one university in Japan.
We also wrote and electronically published the textbook entitled "Integrated Science" for STEM education, and then constructed a model of STEM education and its evaluation method and opened on a Web. We examined the way to develop specialists of academic IR by referring to the interview to institutes in the United States. We examined the analysis method using multivariate analysis and opened these as an "educational IR introduction guide" on a Web.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学生などを対象にしたアンケートをもとにした大学の教育力評価に関する研究は日本では少なく,本研究がその道を開いた。ここで用いられている多変量解析の手法(重回帰分析,クラスタ分析,因子分析)により,大学の教育力の評価が可能であることが示された。これにより,全国の大学で評価に基づいた教育改革を行えるようになることが期待される。また,教学IRの組織化についてもガイドブックで解説されており,多くの大学で本研究の成果が活用できる。
STEM教育の導入は容易ではないが,本研究で制作されたテキストや教育手法を用いることで,多くの大学で可能になるであろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 日本における《カレッジ・インパクト理論》の有効性の検証-日本の一大学のIRデータを使って-2020

    • Author(s)
      細川敏幸,山田邦雅,宮本淳
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習-

      Volume: 27 Pages: 45-54

    • NAID

      120006866537

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために <ラウンドテーブル報告>2019

    • Author(s)
      吉永契一郞,斉藤準,礒田正美,野口範子,細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40 Pages: 85-88

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Trend of questionnaire survey about learning situation in U.S.A. and Korea2019

    • Author(s)
      細川敏幸,山田邦雅,宮本淳
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 26 Pages: 59-65

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.26.59

    • NAID

      120006603766

    • ISSN
      1341-9374
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Simulation of grouping and evaluating students and universities by IR data2019

    • Author(s)
      山田邦雅,宮本淳,細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 26 Pages: 67-76

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.26.67

    • NAID

      120006603767

    • ISSN
      1341-9374
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Survey of higher educational institutional research activities in institutions in the United States2019

    • Author(s)
      宮本淳,山田邦雅,細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 26 Pages: 77-81

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.26.77

    • NAID

      120006603768

    • ISSN
      1341-9374
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために <課題研究シンポジウム>2019

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41 Pages: 29-30

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習の質保証―北海道大学の取り組み2019

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      IDE現代の大学教育

      Volume: 612 Pages: 30-33

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] AAC&U Meeting2017の報告 <課題研究シンポジウムⅡ>2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40 Pages: 59-62

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために<課題研究シンポジウムⅡ>2018

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40 Pages: 47-48

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Introduction to the Assessment Policy2018

    • Author(s)
      細川敏幸,山田邦雅,宮本淳
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 25 Pages: 69-73

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.25.69

    • NAID

      120006469024

    • ISSN
      1341-9374
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために<STEM教育シンポジウム>2017

    • Author(s)
      細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39 Pages: 74-75

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A New Strategy for STEM Learning in a Changing Society: Focusing on the Undergraduate Program2019

    • Author(s)
      M. Ogasawara, T. Hosokawa, A. Miyamoto, M. Kawazoe, H. Suzuki, R. Yamada
    • Organizer
      World Education Research Association 2019: Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために<ラウンドテーブル4>2018

    • Author(s)
      吉永契一郎,斉藤準,礒田正美,野口範子,細川敏幸
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために <シンポジウム>2018

    • Author(s)
      山田礼子,宮本陽一郎,中村優希,鈴木久男,細川敏幸
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために ラウンドテーブル22017

    • Author(s)
      鈴木久男、斉藤準、吉永契一郎、齋藤芳子,細川敏幸
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために シンポジウム2017

    • Author(s)
      五島譲司,山田礼子,鈴木久男,細川敏幸
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] インテグレート科学: 現代を生きるための科学力養成講座2018

    • Author(s)
      鈴木久男,細川敏幸
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      アマゾン(電子出版)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 教学IR導入ガイド

    • URL

      https://high.high.hokudai.ac.jp/report/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] STEM教育コンテンツ・データベース

    • URL

      https://daigakukyoiku-gakkai.org/site/stem_database/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi