• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Meta-historical Study on the History of Educational Ideas

Research Project

Project/Area Number 17H02673
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionBukkyo University (2018-2021)
Hiroshima Shudo University (2017)

Principal Investigator

Sohma Shinichi  佛教大学, 教育学部, 教授 (90268657)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 椋木 香子  宮崎大学, 教育学部, 教授 (00520230)
尾崎 博美  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (10528590)
河野 桃子  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 講師 (10710098)
高宮 正貴  大阪体育大学, 教育学部, 准教授 (20707145)
鈴木 宏  上智大学, 総合人間科学部, 准教授 (40631891)
関根 宏朗  明治大学, 文学部, 専任准教授 (50624384)
岸本 智典  昭和音楽大学, 音楽学部, 講師 (50757713)
小山 裕樹  聖心女子大学, 現代教養学部, 准教授 (60755445)
綾井 桜子  十文字学園女子大学, 教育人文学部, 准教授 (70350189)
生澤 繁樹  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)
日暮 トモ子  目白大学, 人間学部, 准教授 (70564904)
下司 晶  日本大学, 文理学部, 教授 (00401787)
室井 麗子  岩手大学, 教育学部, 准教授 (40552857)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Keywords教育思想史 / メタヒストリー / 近代 / 歴史観 / カノン化 / 自然 / 自然主義 / 古典 / 近代化 / 教育思想 / 思想史 / 西洋受容 / 受容史 / 近代教育 / 西洋教育思想 / 教員採用試験 / 西洋教育 / 教師教育 / 教職教養
Outline of Final Research Achievements

This study aimed, through the historical reexamination, to clarify the possibilities and challenges of the history of educational ideas which was established in the 19th century when public schools were being institutionalized in Europe and the United States. We organized five colloquiums in the annual meetings of the History of Educational Thought Society, from 2017 to 2020, and dealt with (1) the representative texts of the history of educational ideas in the United States, the United Kingdom, Germany, and France, (2) the nature and naturalism as the main concepts in the history of educational ideas, (3) the transformation of Pestalozzi's interpretation, (4) the history of educational ideas in the Qing Dynasty and the Republic of China, as the example of the acceptance of the European-born history, and (5) metahistorical perspective by Hayden White. The colloquiums provided meaningful discussions, and the results appeared in the "Forum on Modern Education, " Vol. 27 to Vol.30.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育思想史は、国民国家を支える公立学校の教員養成のために書かれ始めた。その記述は、歴史研究の進展からすれば多くの問題があるにもかかわらず、シェマ的なゆえの分かりやすさのために、かなりの部分が依然として私たちの教育認識の前提的な知識であり続けている。本研究は、具体的なテクストをとりあげ、教育学の通説が歴史的に形成され、いわゆるカノン化に至ったのかを考察した。この考察は、教職課程において必須とされている教育の理念・歴史・思想の学修のあり方を考察するために多くの示唆をもたらすものである。

Report

(5 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (116 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (53 results) (of which Open Access: 42 results,  Peer Reviewed: 21 results) Presentation (38 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (25 results)

  • [Journal Article] 戦前期日本におけるコメニウス言説再考 42022

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      佛教大学教育学部論集

      Volume: 33 Pages: 15-36

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 翻訳.ヨハネス・コメニウス『P.セラリウスの反論についての所見』13~29節2022

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 62(1) Pages: 101-115

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 道徳教育において「生命」を問うこと2022

    • Author(s)
      関根宏朗
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 44 Pages: 29-38

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 翻訳.ヨハネス・コメニウス『P.セラリウスの反論についての所見』30~47節2022

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 63(1)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Reconsideration on Comenius' Criticism to Descartes: 1 Focusing on His Tractate Cartesius cum sua Naturali Philosophia a Mechanicis Eversus in 16592021

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 147-165

    • DOI

      10.15097/00003083

    • NAID

      120007171629

    • URL

      https://shudo-u.repo.nii.ac.jp/records/3155

    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] テクノロジーの進歩と社会的分断の時代におけるデモクラシーと教育2021

    • Author(s)
      古田 雄一, 間篠 剛留, 石嶺 ちづる, 岸本 智典, 福野 裕美, 原田 早春
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association

      Volume: 80 Issue: 0 Pages: 87-88

    • DOI

      10.11555/taikaip.80.0_87

    • NAID

      130008107049

    • ISSN
      2433-071X
    • Year and Date
      2021-08-16
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦前期日本におけるコメニウス言説再考32021

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      佛教大学教育学部論集

      Volume: 32 Pages: 32-39

    • NAID

      120007019996

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コメニウスのデカルト批判再考2:『P.セラリウスの反論についての所見』(1667)を中心に2021

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 21 Pages: 1-16

    • NAID

      40022827986

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] パンソフィア 三百五十の 年月に やまとの言葉と なって現れ…2021

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 194-197

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育思想史と自然および自然主義2021

    • Author(s)
      綾井桜子, 相馬伸一, 髙宮正貴, 今井康雄
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 115-122

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育思想家と歴史2021

    • Author(s)
      小山裕樹, 生澤繁樹, 日暮トモ子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 123-129

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 思想史は私たちに何を教えるか?ククリック『アメリカ哲学史』翻訳の経験から2021

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 185-189

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「「個性」を飼いならす?―道徳教育と「個性」の困難な関係」2021

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      道徳教育(明治図書)

      Volume: 758 Pages: 80-81

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポップカルチャーの教育思想2021

    • Author(s)
      渡辺哲男, 小山裕樹, 間篠剛留, 田中智輝
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 163-169

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評「坂越正樹監修、丸山恭司・山名淳編著『教育的関係の解釈学』」2021

    • Author(s)
      小山裕樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 196-199

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦前期日本におけるコメニウス言説再考2020

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      佛教大学教育学部論集

      Volume: 31 Pages: 33-54

    • NAID

      40022207412

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦前期日本におけるコメニウス言説再考22020

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 19 Pages: 37-50

    • NAID

      120007025642

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 〈教育思想史〉の誕生(4)--フランスとアメリカにおける教育学的カノンの形成--2020

    • Author(s)
      相馬伸一, 関根宏明, 綾井桜子, 岸本智典
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 148-155

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] リベラルな教育思想における美学の問題――J.S.ミルにおける個性と教育2020

    • Author(s)
      髙宮正貴
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 25-31

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ケンブリッジ学派の方法論が切り開くペスタロッチ研究の展望と課題ールソー政治思想研究者との対話を通してー2020

    • Author(s)
      椋木香子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 140-146

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] (書評) 小山静子/小玉亮子(編著)『子どもと教育――近代家族というアリーナ――』2020

    • Author(s)
      綾井桜子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 32 Pages: 81-84

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの道徳性はどこからくるのか : 19世紀米国における超自然主義的有機体論を再考する (特集 アメリカ哲学史をリブートする)2020

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 5(2) Pages: 154-167

    • NAID

      40022351484

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 田中智志編著『教育哲学のデューイ : 連関する二つの経験』2020

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 218-221

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評 山本孝司著『アメリカ進歩主義教育の源流 : ブロンソン・オルコット思想研究』2020

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 122 Pages: 71-77

    • NAID

      40022426474

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「道徳教育における「性」をめぐる問題への視点―ヌスバウムの議論から考える」2020

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      道徳教育(明治図書)

      Volume: 746 Pages: 84-85

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 白銀夏樹著『アドルノの教育思想 「アウシュヴィッツ以降」の啓蒙』2020

    • Author(s)
      関根宏朗
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 193-199

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦前期日本におけるコメニウス言説再考22020

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 19 Pages: 37-50

    • NAID

      120007025642

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ホリスティックな知がもたらす道徳的発達の可能性―R.シュタイナーによる「一体となって知ること(Sich-Einswissen)」を手がかりに2020

    • Author(s)
      河野桃子
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 23 Pages: 31-43

    • NAID

      40022204402

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「考え、議論する道徳」に向けた道徳授業のために(その3)――「対話的な学び」を可能にする探究活動――」2020

    • Author(s)
      綾井桜子
    • Journal Title

      児童教育実践研究

      Volume: 13 Pages: 53-60

    • NAID

      40022549567

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 相馬伸一『コメニウスの旅――〈生ける印刷術〉の四世紀――』2019

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 178-178

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 〈教育思想史〉の誕生(3)フランスにおける成立とドイツにおける展開2019

    • Author(s)
      相馬伸一、下司晶、綾井桜子、河野桃子、尾崎博美
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 100-106

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「熟議デモクラシー」から「妥協の精神」へ?─分断社会におけるエイミー・ガットマンの葛藤をいかに読み解くか─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 51-59

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 同時代のテクストに向き合うことの困難と可能性2019

    • Author(s)
      関根宏朗
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 60-66

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「近代フランスにおける教養の揺らぎと再定位―技芸(arts)の習得から「知」の教育へ―」2019

    • Author(s)
      綾井桜子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 9-20

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「19世紀フランスにおける教育思想史の誕生―ミシュレからコンペレの『教育学の歴史』に至るまで」2019

    • Author(s)
      綾井桜子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 138-140

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 進歩主義教育批判としての新実在論??フレデリック・S・ブリードによる主題カリキュラム擁護の方略に着目して2019

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      プロセス思想

      Volume: 19 Pages: 144-158

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 〈教育思想史〉の誕生(2)ペスタロッチと英米教育思想史2018

    • Author(s)
      相馬伸一 , 下司晶 , 椋木香子 , 髙宮正貴 , 岸本智典 , 眞壁宏幹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 118-124

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 綾井桜子著『教養の揺らぎとフランス近代 : 知の教育をめぐる思想』2018

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 61 Pages: 161-163

    • NAID

      130007622732

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コメニウスから考える教育政治2018

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 43-49

    • NAID

      130007704274

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「未来」を考慮に入れること─真理と実在をめぐるプラグマティズムの経験論─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 100-110

    • NAID

      130007704223

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポスト基礎付け主義と規範の行方─政治と教育から問いなおす─2018

    • Author(s)
      室井麗子,玉手慎太郎,田畑真一,市川秀之,山本圭,関根宏朗
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 136-144

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自然のなかの「聖なるもの」と遊び-里山保育ひなたぼっこの事例から2018

    • Author(s)
      河野桃子
    • Journal Title

      教職研究

      Volume: 第10号 Pages: 43-51

    • NAID

      120007099934

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員採用試験における教職教養分野の特質と課題――教育思想史分野を中心に2018

    • Author(s)
      相馬伸一・室井麗子・椋木香子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 58‐2

    • NAID

      120006415193

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職課程の再課程認定にどう対応するか?~「教育の理念並びに教育に関する歴史及び思想」の場合~2018

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      『修大教職フォーラム』

      Volume: 10

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ブラウニングの『教育理論史入門』における教育思想史叙述の意図について――「範例」としての教育思想史2018

    • Author(s)
      髙宮正貴
    • Journal Title

      『大阪体育大学健康福祉学部研究紀要』

      Volume: 15 Pages: 37-55

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Publicness of the Curriculum and the Ambiguity of the Shift to Participatory Politics: The Intersection of Politics and Education Regarding ”Representation”2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 12 Pages: 135-151

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] <教育思想史>の誕生――日本とドイツ――2017

    • Author(s)
      相馬伸一・下司晶・鈴木宏・日暮トモ子・尾崎博美・塩見剛一
    • Journal Title

      『近代教育フォーラム』

      Volume: 26 Pages: 117-113

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コメニウスにおける宗教と教育2017

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Journal Title

      『近代教育フォーラム』

      Volume: 26

    • NAID

      130007474589

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育史はいかにして教員養成に組み込まれえたか――キリスト教的価値の消失過程におけるライナス・ブロケット『教育の進歩と歴史』の意義2017

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      『作新学院大学女子短期大学部研究紀要』

      Volume: 1

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] W. ジェイムズ教育論における「注意の持続」の意味2017

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      『日本デューイ学会紀要』

      Volume: 58 Pages: 1-10

    • NAID

      40021365200

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プラグマティズムは「教育」をどう問いなおしてきたか?─現代プラグマティズムが切り拓く問いの地平を踏まえながら─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 115 Pages: 133-139

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 実践知と政治教育のリアリティ─「構想力」を育む学びに向けて─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      『学校教育研究』

      Volume: 32 Pages: 21-40

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 荒野をさまよう「判断」と「責任」─デューイアン・プラグマティズムの論理と行動によせて─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 116 Pages: 60-81

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Typographeum Vivum as The World of Knowledge: J. A. Comenius as a Metahistorical Thinker2021

    • Author(s)
      Shinichi Sohma
    • Organizer
      Between the Labyrinth and the Way of Light: Early Modern Metaphors of Knowledge and Johannes Amos Comenius
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ペスタロッチ『わが祖国の自由について』の再検討ースイス史研究の動向を踏まえてー2021

    • Author(s)
      椋木香子
    • Organizer
      教育哲学会第64回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ哲学史にとっての心理学――「実験心理学」の生成とそれへの批判(シンポジウム 「世紀転換期アメリカ哲学と心理学――ジェイムズ、デューイからパークへ」)2021

    • Author(s)
      岸本智典
    • Organizer
      東京大学共生のための国際哲学研究センター(UTCP)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育思想史と自然および自然主義2020

    • Author(s)
      相馬伸一, 髙宮正貴, 今井康雄
    • Organizer
      教育思想史学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育思想家と歴史2020

    • Author(s)
      小山裕樹, 生澤繁樹, 日暮トモ子
    • Organizer
      教育思想史学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育思想史のメタヒストリー(4)2019

    • Author(s)
      相馬伸一、関根宏朗、綾井桜子、岸本智典
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] スペンサーを読み解く近代日本とジョン・デューイ─教育と政治における「翻訳」の磁場を再考するために─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] プラグマティズムの格率と社会批判のための教育理論2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第62回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ポップカルチャーの教育思想2019

    • Author(s)
      渡辺哲男、小山裕樹、間篠剛留、田中智輝
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育(学)と政治(学):「翻訳」から捉える交差と懸隔2019

    • Author(s)
      室井麗子、 髙宮正貴、 生澤繁樹、 藤井佳世、エディ・デュフルモン
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] J.S.ミルの正義論と教育思想2019

    • Author(s)
      髙宮正貴
    • Organizer
      日本イギリス理想主義学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 道徳性の概念と道徳教育:アリストテレス、カント、ミル、デューイの比較から2019

    • Author(s)
      髙宮正貴
    • Organizer
      日本道徳教育学会第94回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ホリスティックな「対話」の場における自己物語の語り直し―暮らしのなかのホリスティックなあり方に焦点づけて―2019

    • Author(s)
      河野桃子、池田華子、津山直樹、福若眞人
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会 第3回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ホリスティックな知がもたらす道徳的発達の可能性―R.シュタイナーによる「一体となって知ること(Sich-Einswissen)」を手がかりに―2019

    • Author(s)
      河野桃子
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会 第3回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Holistic Education/Care Research in Japan -Focusing on the 2019 Conference Report2019

    • Author(s)
      Atsuhiko Yoshida, Hanako Ikeda, Yoko Okumoto, Mehaeng Sohn, Momoko Kono, Hiroyuki Oyama, Hiroe Kido
    • Organizer
      The 7th Roundtable Meeting of Asia-Pacific Network for Holistic Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代米国教育改革におけるナショナル・アイデンティティの問題を問う2019

    • Author(s)
      市川秀之、 森本和寿、 太田知美、 小野瀬善行、 岸本智典
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈教育思想史〉の誕生(3)フランスにおける成立とドイツにおける展開2018

    • Author(s)
      相馬伸一、綾井桜子、河野桃子
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The Principle of Hope and Education according to J. A. Comenius2018

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Organizer
      The International Network of Philosophers of Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Creating Inquiry-based Learning: Rereading and Recontextualizing of Dewey’s Educational Thought2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      the 38th Annual International Seminar, International Society for Teacher Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ジョン・デューイと社会変革への教育─アメリカ革新主義の一断面─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      第52回アメリカ学会年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 今ここからホリスティック教育/ケアの可能性を探る2018

    • Author(s)
      河野桃子、曽我幸代、高橋和也、吉田敦彦、成田喜一郎
    • Organizer
      2018年度日本ホリスティック教育/ケア学会 第2回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育が新しい教育哲学をつくる?!2018

    • Author(s)
      田口賢太郎、富田純喜、米津美香、河野桃子
    • Organizer
      教育哲学会第61回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 平和という理念の実現に向けた道徳教育の可能性の検討2018

    • Author(s)
      鈴木宏
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「近代フランスにおける教養の揺らぎと再定式化―技芸(arts)の習得から「知」の教育へ―」2018

    • Author(s)
      綾井桜子
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新実在論は進歩主義教育批判としていかに機能したか――フレデリック・S. ブリードによる主題カリキュラム擁護の方略に着目して2018

    • Author(s)
      岸本智典
    • Organizer
      日本ホワイトヘッド・プロセス学会(第40回大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Diderot and Analogy: Exploration of Touch-Centered World and its Influence on Education2018

    • Author(s)
      室井麗子
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Australasia Annual Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 〈教育思想史〉の誕生(2)――ペスタロッチと英米教育思想史2017

    • Author(s)
      相馬伸一・下司 晶・椋木京子・髙宮正貴・岸本正典・真壁宏幹
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 積極的平和を志向した道徳教育に関する一考察――カントの平和論を手がかりに――2017

    • Author(s)
      鈴木宏
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ヘルバルトにおける「陶冶可能性」概念の再検討――「完全性」概念との関わりから2017

    • Author(s)
      小山裕樹
    • Organizer
      日本ディルタイ協会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育哲学・教育思想研究をどう進めるか?2017

    • Author(s)
      下司晶
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師教育の改革動向をどう受け止めるか2017

    • Author(s)
      牛渡淳・丸山和昭・下司晶
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 『教育哲学研究』に投稿する前に――査読制度を通して「教育哲学とは何か」を考える2017

    • Author(s)
      下司晶・井谷信彦・平田仁胤
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 規範への抵抗としての規範の語り─ポスト基礎付け主義と批判的教育の集合的記憶をめぐって─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] リセの「哲学」における「深い学び」とは―自律した思考のための教育2017

    • Author(s)
      綾井桜子
    • Organizer
      フランス教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 『教養の揺らぎとフランス近代―知の教育をめぐる思想』2017

    • Author(s)
      綾井桜子
    • Organizer
      フランス教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] John Dewey’s Pragmatism and the Disputes about ”Human Nature”: Rethinking the Philosophy of Politics and Education in Modern Japan2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      The Philosophy of Education Society of Australasia
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] A Study on the Reception of Rousseau’s Naturalism in Japanese Educational Thought and Philosophy2017

    • Author(s)
      室井麗子
    • Organizer
      The Philosophy of Education Society of Australasia
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] How has the concept ‘nature’ in Comenius been discussed in the historical studies of educational ideas in Japan?2017

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Organizer
      The Philosophy of Education Society of Australasia
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] J.S.ミルの教育思想――自由と平等はいかに両立するのか2021

    • Author(s)
      髙宮正貴
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860145
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教育と教職のフロンティア2021

    • Author(s)
      伊藤良高, 岡田愛, 荒井英治郎, 伊藤聖良, 知識伸哉, 高柳奈月, 冨江英俊, 河野桃子, 生澤繁樹, 鈴木悠太, 西森尚己, 青木研作, 雪丸武彦, 香﨑智郁代, 冨田晴生, 小池由美子, 桐原誠, 下坂剛, 竹下徹, 大津尚志, 柴田賢一, 橋本一雄, 石村秀登
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771034822
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] シュタイナーの思想とホリスティックな知2021

    • Author(s)
      河野桃子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251544
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] パンオルトシア 世界会議の創設2020

    • Author(s)
      コメニウス, 太田光一, 相馬伸一
    • Total Pages
      528
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916590
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] オンライン教育熟議オン・コメニウス2020

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771034402
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 民主主義と教育の再創造: デューイ研究の未来へ2020

    • Author(s)
      日本デューイ学会
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251476
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ワークで学ぶ発達と教育の心理学2020

    • Author(s)
      竹尾 和子, 井藤 元
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514913
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 西洋教育思想史〔第2版〕2020

    • Author(s)
      眞壁宏幹、小山裕樹、綾井桜子
    • Total Pages
      683
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766426588
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] アメリカ哲学史――一七二〇年から二〇〇〇年まで2020

    • Author(s)
      ブルース・ククリック、大厩諒、入江哲朗、岩下弘史、岸本智典
    • Total Pages
      474
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326102792
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 哲学の変換と知の越境―伝統的思考法を問い直すための手引き―2019

    • Author(s)
      牧野英二、小野原雅夫、山本英輔、齋藤元紀
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      法政大学出版局
    • ISBN
      9784588130267
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 変容する世界と日本のオルタナティブ教育―生を優先する多様性の方へ2019

    • Author(s)
      荒井(大塚)絢子、一見真理子、植田みどり、菊地栄治、河野桃子、木戸啓絵、金泰勲、吉良直、斉藤泰雄、坂野慎二、澤野由紀子、清水満、鈴木優美, 高山龍太郎, 鄭廣姫, 永田佳之, 長嶺宏作, 中村浩子, 福若眞人, 本図愛美, 吉田敦彦, 米山尚子
    • Total Pages
      710
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860091
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ウィリアム・ジェイムズのことば2019

    • Author(s)
      岸本智典、入江哲朗、岩下弘史、大厩諒
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      教育評論社
    • ISBN
      9784866240169
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] しょうせつ教育原論202X2019

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771031722
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 共同体による自己形成─教育と政治のプラグマティズムへ─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Total Pages
      528
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106415
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 哲学の変換と知の越境2019

    • Author(s)
      牧野 英二、小野原雅夫、山本英輔、齋藤元紀、小山裕樹
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      法政大学出版局
    • ISBN
      9784588130267
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『保育原理 新・基本保育シリーズ①』2019

    • Author(s)
      天野珠路・北野幸子編著、金子幸、竹石聖子、中谷奈津子、椋木香子
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805857816
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] コメニウスの旅 〈生ける印刷術〉の四世紀2018

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Total Pages
      404
    • Publisher
      九州大学出版会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育原理2018

    • Author(s)
      森田健宏、田爪宏二、島田和幸、高宮正貴
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081769
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] やさしく学ぶ教育原理2018

    • Author(s)
      佐々木司、熊井将太、鈴木宏
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる! 教職エクササイズ 教育原理2018

    • Author(s)
      島田和幸、高宮正貴、鈴木宏、岸本智典、関根宏明
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育課程論2018

    • Author(s)
      尾崎博美、井藤元、岸本智典
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779512670
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ウィリアム・ジェイムズのことば2018

    • Author(s)
      入江哲朗、大厩諒、岩下弘史、岸本智典
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      教育評論社
    • ISBN
      4866240164
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『ヨハネス・コメニウス――汎知学の光』2017

    • Author(s)
      相馬伸一
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784062586498
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『カントの批判哲学の教育哲学的意義に関する研究』2017

    • Author(s)
      鈴木宏
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759921953
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『教養の揺らぎとフランス近代 知の教育をめぐる思想』2017

    • Author(s)
      綾井桜子
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326299140
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi