• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a cycle for designing, distributing, and evaluating international education programs: Quality improvement through collaboration between secondary and higher education

Research Project

Project/Area Number 17H02688
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Horie Miki  立命館大学, 国際教育推進機構, 教授 (70377761)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋庭 裕子  一橋大学, 大学院経営管理研究科, 講師 (10313826)
星野 晶成  名古屋大学, 国際機構, 特任講師 (40647228)
筆内 美砂  立命館大学, 国際教育推進機構, 嘱託講師 (60362208)
近藤 祐一  立命館アジア太平洋大学, アジア太平洋学部, 教授 (80178433)
平井 達也  立命館アジア太平洋大学, 教育開発・学修支援センター, 教授 (80389238)
藤井 基貴  静岡大学, 教育学部, 准教授 (80512532)
高木 ひとみ  名古屋大学, 国際機構, 特任准教授 (90420364)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥14,040,000 (Direct Cost: ¥10,800,000、Indirect Cost: ¥3,240,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords国際教育 / 異文化感受性 / 異文化教育 / ワークショップ開発 / SGU / SGH / グローバル人材 / 高大連携 / ファシリテーター育成 / プログラム開発 / 異文化学習 / 教材開発 / ファシリテータ育成 / 海外研修 / 多文化間共修 / 質保証
Outline of Final Research Achievements

As a scale of international education practices rapidly expanded for the sake of globalization, one of the challenges at schools in Japan is a lack of international education practitioners capable of designing, operating, and evaluating programs that are theoretically reasonable, feasible for practitioners, and meaningful for leaners. We critically examined various theories and conceptual frameworks relevant to intercultural learning and personal growth and created a set of modules as a professional training workshop for international education practitioners. We went through a process of designing, operating and getting feedback from participants every year in order to improve the quality and feasibility of the workshop as well as conducting survey to understand the real voices of international education practitioners. We will continue offering this workshop regularly and also publish a self-study guidebook which illustrates the learning process offered by the workshop.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、理論研究と現場での実践を往復しつつ、国際教育実践現場を担う人材育成に寄与するワークショップを開発した。このワークショップでは、異文化感受性の育成、すなわち、社会におけるダイバーシティ・インクルージョンを牽引できる人材の育成を、国際教育の究極の目的と捉えている。国際移動を伴うかどうかにかかわらず、「異文化体験から学ぶ」という現象を、理論的枠組みをもって整理し、現場の教育実践者にとっても理解しやすく、実践しやすい汎用性の高い形にまとめることができたこと、そして、教育実践者自身が継続的に異文化感受性を高める必要性の理解を促進できたことは、本研究の大きな社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report

Research Products

(37 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Bringing the world to the Japanese classroom2019

    • Author(s)
      Akiba, H., Yonezawa, Y., & Suematsu, K.
    • Journal Title

      EAIE Spring Forum

      Volume: 1 Pages: 16-18

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「現代的な課題」を取り上げた道徳科の教材・授業開発―防災を題材とした「主体的・対話的で深い学び」の実践―2019

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      日本道徳教育学会編『道徳と教育』

      Volume: 337 Pages: 109-120

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 静岡県の道徳授業2019

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      『道徳教育』

      Volume: 727 Pages: 86-87

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] International Students' Recruitment in Japan2018

    • Author(s)
      Emiko Katsu and Miki Horie
    • Journal Title

      Internationalization of Higher Education: A Handbook

      Volume: 2 Pages: 95-113

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際教育従事者の人材育成とネットワーク構築:BRIDGE Instituteの取組と挑戦2018

    • Author(s)
      川平英里・星野晶成
    • Journal Title

      JASSO ウェブマガジン『留学交流』

      Volume: 89 Pages: 34-42

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] p4cで探究の教室を開こう2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      教室の窓

      Volume: 2 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「考え、議論する道徳」の実現に向けて2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      楷樹

      Volume: 62 Pages: 3-4

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育の理念並びに教育に関する歴史及び思想2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      横須賀薫監修『概説 教職課程コアカリキュラム』ジダイ社

      Volume: - Pages: 23-30

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Local Students’ Views of English-Medium Courses in a Japanese Context2018

    • Author(s)
      Emiko Yukawa & Miki Horie
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 18 Pages: 93-109

    • NAID

      40021562168

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 立命館アジア太平洋大学の『グローバル・ラーニング』2018

    • Author(s)
      近藤祐一
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 18 Pages: 17-30

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員のICT活用指導力の向上に関する一考察 外国語教育におけるE-ラーニング導入の課題と可能性2018

    • Author(s)
      大瀧綾乃、中村美智太郎、藤井基貴
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 28 Pages: 58-67

    • NAID

      120006402133

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 心情円を使った道徳授業2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      道徳用語と授業

      Volume: 1 Pages: 12-13

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学部レベルの海外留学経験がキャリアにもたらすインパクト-学位取得目的、単位取得目的留学者と留学未経験者に対するオンライン調査結果の比較より-2017

    • Author(s)
      秋庭裕子、新見有紀子、太田浩、横田雅弘
    • Journal Title

      留学交流

      Volume: 74 Pages: 14-26

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Going beyond campus: Comprehensive internationalization with local and business communities2020

    • Author(s)
      Suematsu, K., Akiba, H., Yonezawa, Y., & Hirai, T
    • Organizer
      AIEA Annual Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 『異文化体験から学ぶ』教育実践の質向上を目指してー国際教育ファシリテーター育成の現状と展望ー2019

    • Author(s)
      堀江未来・秋庭裕子・高木ひとみ・筆内美砂・平井達也
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際教育におけるプロフェッショナリズム2019

    • Author(s)
      Darla Deardorff、太田浩、澤谷敏行、堀江未来、アンジー・リー
    • Organizer
      国際教育夏季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 異文化体験を通した学びの場作りー海外留学プログラミングー2019

    • Author(s)
      堀江未来・星野晶成・川平英里
    • Organizer
      国際教育夏季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 成長する海外留学プログラム:学びの質向上を目指して2019

    • Author(s)
      堀江未来
    • Organizer
      CIEE教育者セミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Encompassing multiple voices: a comparison of study abroad trends and practices across Australia, Europe and Japan2019

    • Author(s)
      Coelen, R., Tran, L., & Akiba, H.
    • Organizer
      EAIE Annual Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協定校開拓の現場―過去・現在・未来―2019

    • Author(s)
      星野晶成, 山本甫, 小幡浩司, 坂本友香
    • Organizer
      国際教育夏季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Nurturing our youth for sustainable future2019

    • Author(s)
      M. Horie, Y. Chung, C. Yu, & W. Ruenglertpanyakul
    • Organizer
      Thailand International Science Fair
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Bringing out the Best in Faculty: Enhancing Intercultural Interaction and Learning in the Classroom.2019

    • Author(s)
      K. Suematsu, H. Akiba & Y. Yonezawa.
    • Organizer
      AIEA Annual Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化間共修Cross Cultural Encountersの教育実践―他者との出会いから創造する学び、二言語アプローチの意義ー2019

    • Author(s)
      筆内美砂
    • Organizer
      第24回FDフォーラム「大学におけるダイバーシティ」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 海外派遣留学プログラムを通して育む異文化理解:異文化理解の解釈の再考と振り返りを促す意義について2019

    • Author(s)
      筆内美砂
    • Organizer
      名古屋大学国際教育交流センター主催研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Quality over quantity: Professional development for internationalizing Japanese universities and high schools.2018

    • Author(s)
      M. Horie, A. Hoshino, K. Rikimaru, C. Koda, J. Okada, & T. Hirai
    • Organizer
      16th Asia Pacific Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Moral Education in Japan: Reform and Possibilities2018

    • Author(s)
      M. Fujii
    • Organizer
      Hokkaido Moral Education Seminar
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 静岡県における教師の働き方に関する考察-A市におけるアンケート調査の分析から2018

    • Author(s)
      藤井基貴・高林真衣
    • Organizer
      中部教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 海外留学の学びとプログラミングを考える2018

    • Author(s)
      星野晶成・川平英里
    • Organizer
      第5回BRIDGE Institute-国際教育の理論と実践を学ぶワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 異文化接触の学びの理論2018

    • Author(s)
      堀江未来、平井達也、秋庭裕子
    • Organizer
      第5回BRIDGE Institute-国際教育の理論と実践を学ぶワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 海外派遣留学プログラムを通して育む異文化理解:異文化理解の解釈の再考と学びの可能性2018

    • Author(s)
      筆内美砂
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 異文化体験を通じた学びと異文化感受性の発達2018

    • Author(s)
      堀江未来
    • Organizer
      第4回教学実践フォーラム「留学を通した学び-支援及びアセスメント-」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の大学における国際共修の取り組みとその展開:異文化間教育の視点から2017

    • Author(s)
      堀江未来
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学英語科目開講(EMI)における多言語使用2017

    • Author(s)
      湯川笑子・堀江未来
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバルラーニングを根幹とした一般教育ーカリキュラムとAoL2017

    • Author(s)
      近藤祐一
    • Organizer
      九州地区大学教育研究協議会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Building Intercultural Competence through the MEXT Global Human Resources Development Program2017

    • Author(s)
      Hiroko Akiba & Robin Sakamoto
    • Organizer
      SIETAR USA the 17th Annual Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 国際共修:文化的多様性を生かした授業実践へのアプローチ2019

    • Author(s)
      末松和子、秋庭裕子、米澤由香子(編)
    • Total Pages
      314
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798915769
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 海外留学がキャリアと人生に与えるインパクト: 大規模調査による留学の効果測定2018

    • Author(s)
      横田 雅弘, 太田 浩, 新見 有紀子, 花田 真吾, 渡部 由紀, 秋庭 裕子, 小林 明, 米澤 彰純 , 新田 功 , 河村 基, 黒田 一雄, 貝沼 知徳, 芦沢 真五
    • Total Pages
      291
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028021
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi