• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a global integrated curriculum of social science and science for a sustainable society

Research Project

Project/Area Number 17H02689
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Ida Yoshiyasu  筑波大学, 人間系, 教授 (20203086)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 裕一  千葉大学, 教育学部, 教授 (00216855)
大西 宏治  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (10324443)
國分 麻里  筑波大学, 人間系, 准教授 (10566003)
金 ヒョン辰  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10591860)
伊藤 直之  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20390453)
池 俊介  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30176078)
唐木 清志  筑波大学, 人間系, 教授 (40273156)
永田 成文  三重大学, 教育学部, 教授 (40378279)
山本 容子  筑波大学, 人間系, 准教授 (40738580)
荒井 正剛  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (40795712)
吉水 裕也  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 理事(副学長) (60367571)
藤井 大亮  東海大学, 課程資格教育センター, 准教授 (60638807)
國原 幸一朗  名古屋学院大学, 現代社会学部, 准教授 (60757566)
志村 喬  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (70345544)
浅川 俊夫  東北福祉大学, 教育学部, 准教授 (70450153)
大高 皇  常磐大学, 人間科学部, 准教授 (70709261)
山本 隆太  静岡大学, 教職センター, 特任准教授 (80608836)
村井 大介  静岡大学, 教育学部, 講師 (80779645)
永田 忠道  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90312199)
秋本 弘章  獨協大学, 経済学部, 教授 (90327015)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords持続可能な社会 / 社会科・理科 / 地理・歴史・公民 / カリキュラム開発 / ネットワーク
Outline of Final Research Achievements

This research has analyzed curricula of Social Studies, Geography and History, Civics, Science, and integrated subject through global trends, practical research and fieldwork. The perspectives of developing a global and integrated curriculum are summarized in the following two points. The first is to clarify the learning process and balance the learning content with abilities such as thinking ability. The second is to show the learning content in a spiral over the grades because knowledge and skills can be utilized beyond the boundaries between subjects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、2021年3月に書籍として出版し、研究者、教員をはじめとする社会一般で共有できるようにした。学術的意義としては特定の課題について、融合的な新科目をつくるべきという見解や教科間の連携でカリキュラムを調整すべきとの見解があるなかで、どのようなカリキュラムが望ましいのかといったことに示唆が与えられた。社会的意義としては、学校教育においての教科融合的なカリキュラムの作成について方向性を示せたことがあげられる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report

Research Products

(98 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (40 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 8 results) Presentation (42 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 14 results) Book (15 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 「地理総合」の方向性と防災教育の位置付け2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      科学

      Volume: 91 Pages: 482-485

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理総合での学び‐タピオカドリンクから考えるESD‐2021

    • Author(s)
      秋本弘章
    • Journal Title

      環境共生研究

      Volume: 14号 Pages: 65-70

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development and challenges of ESD in American social studies through the relevance of standards, textbooks, and instruction books description2021

    • Author(s)
      國原幸一朗
    • Journal Title

      名古屋学院大学論集 人文・自然科学篇 = THE NAGOYA GAKUIN DAIGAKU RONSHU; Journal of Nagoya Gakuin University; HUMANITIES and NATURAL SCIENCES

      Volume: 57 Issue: 2 Pages: 37-53

    • DOI

      10.15012/00001297

    • NAID

      120006956221

    • ISSN
      0385-0056
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1083/00001297/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of a learning material for flood prevention : In case of “Oigawa river and human history”2021

    • Author(s)
      山本隆太
    • Journal Title

      静岡大学地域創造教育研究 = Bulletin of the Education Center for Regional Studies Shizuoka University

      Volume: 2 Pages: 31-41

    • DOI

      10.14945/00028167

    • NAID

      120007027600

    • URL

      http://hdl.handle.net/10297/00028167

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」の設立―未来志向の地理教育へ2020

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      都市計画

      Volume: 69 Pages: 104-105

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 朝鮮人女学生と改名-1940~1945年のトンネ高等女学校を中心として-2020

    • Author(s)
      國分麻里
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 63号 Pages: 75-87

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校百年史から見る朝鮮人児童の創氏改名2020

    • Author(s)
      國分麻里
    • Journal Title

      アジア教育史研究

      Volume: 28・29(合併)号 Pages: 43-60

    • NAID

      130008057494

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 持続可能性に基づいたESDとしての地理的探究による中等地理授業-オーストラリアNSW州の環境単元を手がかりに-2020

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 32号 Pages: 1-10

    • NAID

      40022479901

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的・研究的な見方・考え方を働かせるヨーロッパ学習への期待2020

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 68 Pages: 81-83

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] A study of children’s environmental awareness and discovery of hidden geographies based on the award-winning maps from the Asahikawa environmental map contest2020

    • Author(s)
      KIM Hyunjin and Barbara Osnovna
    • Journal Title

      European Journal of Geography

      Volume: 11 Pages: 19-32

    • DOI

      10.48088/ejg.h.kim.11.2.19.32

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科教育におけるネイチャージャーナリングの活用の検討―アメリカの初等・中等教育段階の環境教育事例をもとに―2020

    • Author(s)
      山本容子
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44 Pages: 527-530

    • NAID

      130007945573

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理教育におけるフィールドワークの類型化に関する試論2020

    • Author(s)
      池俊介・齊藤亮次・山本隆太・吉田裕幸
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 34 Pages: 1-19

    • NAID

      120006814572

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポルトガルにおけるコンピテンシー重視の地理教育をめぐる近年の動向2020

    • Author(s)
      池 俊介
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 34 Pages: 1-19

    • NAID

      40022190773

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地理的分野の学習評価で期待される深い学びへと導く振り返り-「学習をふりかえろう」の効果的な活用への期待-2020

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      中学校社会科のしおり

      Volume: 49 Pages: 9-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] タイ・コンケーン大学附属学校訪問記 第1回2020

    • Author(s)
      井田仁康 秋本弘章
    • Journal Title

      地理

      Volume: 65 Pages: 38-45

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」とは何か.2019

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 24 Pages: 10-14

    • NAID

      130007818340

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科におけるまちづくり学習の研究動向と展望論文2019

    • Author(s)
      吉水裕也,澁谷友和,佐藤克士,曽川剛志
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 1-10

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コンピテンシー重視の教育改革と地理教育の課題-ポルトガルの経験に学ぶ-2019

    • Author(s)
      池 俊介
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 67 Pages: 1-19

    • NAID

      130007906071

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地理教育における地域学習の位置-子どもたちの地域学習体験からの2019

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 67 Pages: 1-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アラル海の教材化に向けて-ウズベキスタンからとらえたアラル海2019

    • Author(s)
      荒井正剛・志村喬・吉水裕也
    • Journal Title

      地理

      Volume: 64 Pages: 84-91

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウズベキス タンからとらえたアラル海(第1回)ウズベキスタンへ2019

    • Author(s)
      井田仁康・國原幸一朗・永田成文
    • Journal Title

      地理

      Volume: 64(2) Pages: 66-73

    • NAID

      40021790037

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウズベキスタンの教育・文化2019

    • Author(s)
      タスタンベコワ・クアニシ、秋本洋子、荒井正剛
    • Journal Title

      地理

      Volume: 64(4) Pages: 74-81

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウズベキスタンからとらえたアラル海② 西アラル海を見る。2019

    • Author(s)
      浅川俊夫・秋本弘章
    • Journal Title

      地理

      Volume: 64(3) Pages: 4-11

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ESDからみたアラル海の環境問題とイスラム世界―ウズベキスタンの訪問を通して―2019

    • Author(s)
      國原幸一朗
    • Journal Title

      名古屋学院大学教職センター年報

      Volume: 3 Pages: 23-44

    • NAID

      120006599688

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Characteristics of The New Subject "Public" Captured from The Transition of Course Formulation in The Civics Department:Through Content Analysis of Course of Study2019

    • Author(s)
      村井大介
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 29 Pages: 72-79

    • DOI

      10.14945/00026355

    • NAID

      120006594592

    • URL

      http://hdl.handle.net/10297/00026355

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域の課題を外国に伝えるESDとしての総合学習の効果-社会参加の高ま2019

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      『三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 373-380

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理教育におけるAR(拡張現実)技術の有用性ー位置情報型ARに焦点をあててー2018

    • Author(s)
      井田仁康・伊藤悟
    • Journal Title

      GISー理論と応用

      Volume: 26 Pages: 23-28

    • NAID

      130007964540

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新設科目「地理探究」と交通・通信、観光2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 66 Pages: 59-67

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際地理オリン ピックにおける地球環境における出題傾向2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 23 Pages: 36-41

    • NAID

      130007514258

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポルトガルの農村ツーリズム2018

    • Author(s)
      池俊介
    • Journal Title

      E-journal-GEO

      Volume: 13 Pages: 359-366

    • NAID

      130007396431

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ジオパークで「持続可能な地域づくり」を学ぶ : 地理オリンピック強化研修会2018

    • Author(s)
      山本隆太 , 鈴木雄介 , 新名阿津子
    • Journal Title

      地理

      Volume: 63 Pages: 1-4

    • NAID

      40021642511

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」を支える教員研修の必要性2018

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      経済地理学年報

      Volume: 64 Pages: 79-85

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 公民的分野との連携を意図した地理授業の創造2018

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 714 Pages: 22-25

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 論理と感性の包摂による創造主義の社会科-社会科授業における共感的理解と科学的説明の越境-2018

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      社会科授業研究(韓国社会科授業学会)

      Volume: 6 Pages: 135-149

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 富山市のコンパクトなまちづくりと現状2018

    • Author(s)
      大西宏冶
    • Journal Title

      農業法研究

      Volume: 53 Pages: 35-48

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 家族が成長する環境地図づくり2018

    • Author(s)
      大西宏冶
    • Journal Title

      自然と社会-北陸-

      Volume: 84 Pages: 1-14

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理教育を支えるための体制の整備2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      科学

      Volume: 88 Pages: 171-174

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域づくり・社会参画を見据えた授業づくりの視点2017

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 65 Pages: 77-80

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地域再生」を担う人材育成をめざす社会科授業-学校と地域を結ぶしく2017

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: No.131 Pages: 1-12

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地理総合」方向性とGIS2017

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 65 Pages: 83-91

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] How to protect yourself from disasters2021

    • Author(s)
      IDA,Yoshiyasu
    • Organizer
      The third JEARSS-ISSA International Forum
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Resilience for global citizenship; disaster prevention and global education2021

    • Author(s)
      IDA,Yoshiyasu
    • Organizer
      SEAMEO-The university of Tsukuba Symposium Ⅸ
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 災害教育を地理教育へどのように反映させるか2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2021年度春季学術大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校社会科地理的分野と高等学校『地理総合』2021

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      歴史地理学会例会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The international Geography Olympiad and Geography Education in Japan.     JpGU - AGU Joint Meeting 20202020

    • Author(s)
      IDA,Yoshiyasu
    • Organizer
      JpGU - AGU Joint Meeting 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高校地理探究と東南アジア・オセアニア地誌学習2020

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2020年秋季学術大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中高連携を踏まえた「アフリカ州」の学習指導のあり方 ―イギリスでの学習指導を参考に―2020

    • Author(s)
      荒井正剛
    • Organizer
      日本社会科教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活文化の多様性からみた東南アジア・オセアニアの地理授業2020

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      日本地理学会 2020年度秋季学術大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ネイチャーライティングを導入した自然観察活動の検討─生物教育における生徒の環境倫理意識の向上を目指して─2020

    • Author(s)
      山本容子
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大持続可能な社会の形成のための歴史学習2020

    • Author(s)
      藤井大亮
    • Organizer
      日本教材学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本中學社会教科書探究式教材與教學設計2020

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      歴史地理学会例会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 汎用的な資質・能力の育成を担う地理授業-思考ツールの活用を通して-2020

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      2020年度日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「深い学び」を生み出す授業づくり2020

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      第6回筑波大学附属小中高大連携社会科授業研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Transition of Description in Geography Textbook as far Natural Disaster,Japan.2019

    • Author(s)
      Ida Yoshiyasu
    • Organizer
      2nd International Congress on Geogaraphical Education,
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 中学校社会科地理的分野で育成すべき学力-PBL的単元構成による社会認識と思考力育成-2019

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      人文地理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Children's Discovery of Hidden Geographies through Environmental Mapping Activity2019

    • Author(s)
      Kim Hyunjin, Muhic Barbara
    • Organizer
      EUROGEO 2019 Annual Conference in Ljubljana, Slovenia
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コンピテンシー重視の教育課程と地理教育の課題2019

    • Author(s)
      池 俊介
    • Organizer
      人文地理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 地理と生物の教科横断的な学習からみる自然地理学習の課題2019

    • Author(s)
      吉田裕幸, 田中岳人, 山本隆太
    • Organizer
      2019年度日本地理学会秋季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アラル海はいま -2016年カザフスタン・2018年ウズベキスタン調査から-2019

    • Author(s)
      浅川俊夫
    • Organizer
      2019年埼玉県高等学校社会科研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「国際理解と国際協力」に関する内容の中学校地理的分野と「地理総合」の接続・関係について2019

    • Author(s)
      荒井正剛
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界遺産の顕著な普遍的価値への理解を深める地理ESD授業2019

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      2019年度日本地理教育学会第69回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 歴史的な見方・考え方という観点からの教材の検討―歴史的意義に焦点をあてて―2019

    • Author(s)
      藤井大亮
    • Organizer
      日本教材学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 新科目「公共」の学問知と教師の専門性―大学教育課程の参照基準から市民性教育と学問知の関係を探る―2019

    • Author(s)
      村井大介
    • Organizer
      日本社会科教育学会 第69回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 朝鮮人女学生と改名-1940~1945年のトンネ高等女学校を中心として-2019

    • Author(s)
      國分麻里
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における環境倫理の視点を導入した自然体験学習の実践的検討-ディープエコロジワークの実践を通して-2019

    • Author(s)
      山本容子
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国地理教科書における「探究学習」はいかに作られるか2019

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Characteristics of the geography curriculum in new course study in Japan2018

    • Author(s)
      Ida Yoshiyasu
    • Organizer
      IGU-Commission on geographical education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Issue of multicultural education in Japan2018

    • Author(s)
      Ida,Yoshiyasu
    • Organizer
      International Symposium of Multicultural and Education Quality Assurance in the International Perspective
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 中学校社会地理的分野における防災教育のモデル教科書2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンシー重視の地理教育の課題-ポルトガルを事例に-2018

    • Author(s)
      池俊介
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ESD-SDGsの文脈におけるジオパーク教育の理論と実践2018

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中高接続を踏まえた中学校地理的分野、高校地理実践の在り方2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      人文地理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会的な見方・考え方の全体構造―開かれた主権者・市民の発展的育成のために―2018

    • Author(s)
      永田忠道
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning compact city policy and ESD: a case study in Toyama city2018

    • Author(s)
      Koji OHNISHI
    • Organizer
      IGU地理教育コミッション2018年大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地理空間情報を活用したまちづくり-富山市におけるスマートシティの取組と市民による活用の可能性-2018

    • Author(s)
      大西宏冶
    • Organizer
      北陸地理空間フォーラム in 富山
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学び続ける教師のために-新時代の教育と教員免許状更新講習-2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      平成29年度教員免許状更新講習シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 地理教育の振興2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2018年春季学術大会、公開シンポジウム「これからの地理学と日本地理学―「新ビジョンのめざすもの」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 考えよう!アラル海と霞ヶ浦―共通教材の追究2017

    • Author(s)
      荒井正剛
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Japan's Geography Education at a Turning Point.2017

    • Author(s)
      Hyunjin KIM, Yoshiyasu IDA, and Takashi SHIMURA
    • Organizer
      The 12th KCJ Joint (3rd Asian) Conference on GEOGRAPHY
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドイツの地理教育における天然資源の位置づけ 地学的内容との融合.2017

    • Author(s)
      山本隆太
    • Organizer
      日本社会科教育学会第67回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Role of the Geography Education Research for New National Curriculum  in Japan -for Compulsory Subject of Geography and History.2017

    • Author(s)
      Yoshiyasu IDA
    • Organizer
      CGE Lisbon Symposium 2017, Lisbon University
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Environmental Education through Children’s Map Contest2017

    • Author(s)
      Hyunjin Kim, Ken Kuribayashi, and Seisuke Sakai
    • Organizer
      The 8th Pacific Rim Conference on Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 持続可能な社会に向けての教育カリキュラム2021

    • Author(s)
      井田 仁康
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772242196
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 社会科教育へのケイパビリティ・アプローチ2021

    • Author(s)
      志村喬
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923698
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「地理総合」の授業を創る2021

    • Author(s)
      井田仁康
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784184412187
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 大学生のための初等社会科概論2021

    • Author(s)
      田部俊充(池俊介他著)
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923742
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] イスラーム/ムスリムをどう教えるか―ステレオタイプからの脱却を目指す異文化理解―2020

    • Author(s)
      荒井正剛・小林春夫
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750350455
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Human Geoscience. (担当:Education for a Sustainable Society)2019

    • Author(s)
      Himiyama Yukio, Satake Kenji, Oki Taikan (Eds.) (Yoshiyasu Ida)
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789813292239
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 社会系教科教育学研究のブレイクスルー : 理論と実践の往還をめざして2019

    • Author(s)
      社会系教科教育学会編 (吉水裕也)
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923001
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 地理授業づくり入門―中学校社会科での実践を基に―2019

    • Author(s)
      荒井正剛
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253277
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「ヨーロッパ」(分担:第2章 自然環境)2019

    • Author(s)
      山本隆太(加賀美雅彦編)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254169317
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「地理 総合」ではじまる地理教育(「「地理総合」の内容とその特性」分担)2018

    • Author(s)
      井田仁康(碓井照子編)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253178
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「地理総合」ではじまる地理教育-持続可能な社会づくりをめざして-2018

    • Author(s)
      池俊介(碓井照子編)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253178
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「地理総合」ではじまる地理教育-持続可能な社会づくりを目指して-(分担:「地理総合」と社会科教育)2018

    • Author(s)
      志村喬(碓井照子編)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253178
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 社会科教育と災害・防災学習-東日本大震災に社会科はどう向き合うか-2018

    • Author(s)
      池 俊介 ・ 鎌田和宏(日本社会科教育学会編)
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347097
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『社会科 教育と災害・防災学習-東日本大震災に社会科はどう向き合うか-』(分担:「あとがきー日本社会科教育学会としての役割-」2018

    • Author(s)
      井田仁康(日本社会科教育学会編)
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347097
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「地理 総合」ではじまる地理教育(「「地理総合」の内容とその特性」分担)2018

    • Author(s)
      井田仁康(長谷川直子編)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      山川出版
    • ISBN
      9784634592018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日韓地理教育シンポジウム「持続可能な社会へ 向けての社会科教育・地理教育」2019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi