• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International collaborative development and dissemination to teachers of geography and history lessons from the perspective of diversity and interdisciplinarity of qualities and abilities

Research Project

Project/Area Number 17H02704
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

ITO Naoyuki  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20390453)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井田 仁康  筑波大学, 人間系, 教授 (20203086)
由井 義通  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (80243525)
原田 昌博  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60320032)
宇都宮 明子  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40611546)
山田 秀和  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (50400122)
田中 伸  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
阪上 弘彬  兵庫教育大学, その他部局等, 助教 (30791272)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥13,000,000 (Direct Cost: ¥10,000,000、Indirect Cost: ¥3,000,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords資質・能力 / 多様性 / 学際性 / 地理歴史授業 / 地理教育 / 歴史教育 / ワークショップ / 授業開発
Outline of Final Research Achievements

This study aims to structure the 'qualities and abilities' seen in geography and history education from the perspective of the 'qualities and abilities' that stand in the 'diversity' of geography and history with an emphasis on individuality, and the 'qualities and abilities' that stand in the 'interdisciplinarity' that geography and history share.
Then, through interdisciplinary collaboration between subject pedagogics researchers and geography/history researchers, and through dialogue with overseas research collaborators, a workshop will be held for school teachers in Japan to develop and critique lesson plans based on the structured 'qualities and abilities' and to return the results to students, who should be the greatest beneficiaries of these plans. The aim is to return the results to the students, who should be the greatest beneficiaries.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義として,第一に,コンピテンシーの育成の世界的な潮流を受けるなかで,資質・能力のもつ「学際性」や「多様性」という観点から,地理歴史教育がどのような資質・能力の育成のために再編されようとしているかを,各研究者の得意とする分野・領域の事例を通して具体的に描くことができた点がある。第二に,国内外の研究者と学校教師の協働によって,資質・能力の育成を見据えた地理歴史授業のあり方について議論し,具体的な授業モデルを開発し,実践できた点が挙げられる。第三に,地理学・歴史学の研究者との協働によって,資質・能力の育成を見据えた地理歴史教育の“研究のあり方”について展望を示すことができた点が挙げられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2022 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (15 results) (of which Open Access: 9 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 5 results) Book (6 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Hodder Education(英国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Lise Meitner Gymnasium(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Hodder Education(英国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Lise Meitner Gymnasium(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」と「地理探究」で育成する資質・能力2020

    • Author(s)
      由井義通
    • Journal Title

      地歴・公民科資料 教授用資料 ChiReKo

      Volume: 創刊号 Pages: 8-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツ地理教育における地理的コンピテンシーの特徴―初等と中等における教育スタンダードの分析から―2020

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 56 Pages: 209-218

    • NAID

      120006808574

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of the GeoCapabilities project in Japan2020

    • Author(s)
      Hyunjin Kim, Ryuta Yamamoto, Naoyuki Ito and Takashi Shimura
    • Journal Title

      International Research In Geographical and Environmental Education

      Volume: 29 Pages: 244-259

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ワイマル共和国中・後期の政治的暴力に関する研究の現状2019

    • Author(s)
      原田昌博
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 215-244

    • NAID

      120006591309

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科学習指導要領におけるアウトカム志向への転換に関する考察 : FUER歴史意識プロジェクトのコンピテンス・モデルに基づいて2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第42巻第2号 Pages: 13-23

    • NAID

      130007980871

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科学習指導要領におけるアウトカム志向への転換に関する考察-FUER歴史意識プロジェクトのコンピテンス・モデルに基づいて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42-2 Pages: 13-23

    • NAID

      130007980871

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発:鎌倉時代の単元を事例に2018

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 2-2 Pages: 19-35

    • NAID

      120006990471

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「システム」をカリキュラムの目線からみる ー ドイツの場合2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・山本隆太
    • Journal Title

      地理

      Volume: 63-7 Pages: 104-109

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」と「地理探求」で育成する資質・能力2018

    • Author(s)
      由井義通
    • Journal Title

      地理・地図資料

      Volume: 2018年度特別号 Pages: 2-5

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成大学で問う「歴史とは何か」 ~「初等中等教育実践基礎演習」での実践より~2018

    • Author(s)
      原田昌博
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 17 Pages: 23-31

    • NAID

      120006553667

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 翻訳 コンピテンス志向の歴史授業 : ペーター・ガウチ教授初来日記念講演会2018

    • Author(s)
      ペーターガウチ著 原田信之、宇都宮明子訳
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科人間文化研究

      Volume: 29 Pages: 227-250

    • NAID

      120006682898

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 資質・能力としての社会的な見方・考え方を働かせた姿―事実を通した概念探求―2018

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      鳴門教育大学附属中学校教育研究発表会研究紀要

      Volume: 62 Pages: 59-59

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」の方向性とGIS2017

    • Author(s)
      井田仁康
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 65-2 Pages: 83-91

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察:日独の歴史教育学研究の検討を通して2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 2-1 Pages: 1-14

    • NAID

      120006990504

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツ地理教育におけるコンピテンシーの位置づけ-16州の地理カリキュラムの比較から-2017

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      地理科学

      Volume: 72-4 Pages: 209-222

    • NAID

      130007649356

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会科教育、地理教育、防災教育の違いと接点2022

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      日本地理学会2022年春季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 汎用的な資質・能力の育成を担う地理授業2020

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      日本地理学会2020年春季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの初等・中等地理教育におけるコンピテンシーの特徴2019

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理学会2019年秋季学術大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国地理教科書における「探究学習」はいかに作られるかーTHIS IS GEPGRAPHYの場合ー2019

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] スイスドイツ語圏における歴史教師のビリーフ研究に関する考察-日本でのビリーフ調査の実施に向けて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      社会系教科教育学会第30回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Characteristics of Education Sustainable Development in Japanese Geography Education: Focused on a New High School Subject “Comprehensive Geography”2019

    • Author(s)
      Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      The 2019 EUROGEO Annual Meeting and Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中高接続を踏まえた中学校地理的分野、高校地理実践の在り方2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      人文地理学会第42回地理教育研究部会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Characteristics of the geography curriculum in new course study in Japan2018

    • Author(s)
      Ida Yoshiyasu
    • Organizer
      IGU-Commission on geographical education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校社会地理的分野における防災教育のモデル教科書2018

    • Author(s)
      井田仁康
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Issue of multicultural education in Japan2018

    • Author(s)
      Ida Yoshiyasu
    • Organizer
      International Symposium of Multicultural and Education Quality Assurance in the International Perspective
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Moral education and geography education2017

    • Author(s)
      Yoshiyasu Ida
    • Organizer
      National postdoctoral forum on moral and civic education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発-鎌倉時代の単元を事例に-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察-日独の歴史教育学研究の考察を通して-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Trends of Education for Sustainable Development on Geographical Curriculum: Focused on Japan and Germany2017

    • Author(s)
      Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      2017韓国地理環境教育学会夏季学術大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Challenge to GAP in Japanese Education after DESD2017

    • Author(s)
      Yoshimichi Yui
    • Organizer
      2017韓国地理環境教育学会夏季学術大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 初等社会科における地図学習実践の試み2017

    • Author(s)
      村田翔・今井貴秀・沖西啓子・阪上弘彬・由井義通
    • Organizer
      2017年度 日本地理教育学会 第67回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 基調提案:「主体的・対話的で深い学び」を実現する社会科教科書のあり方を考える2017

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Organizer
      第34回鳴門社会科教育学会研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「地理総合」実践に向けた社会系教員対象公開ワークショップ―地理的な見方・考え方を自覚化する地理ケイパビリティ・プロジェクト成果研修材体験2017

    • Author(s)
      志村喬・永田成文・秋本弘章・KIM Hyunjin・伊藤直之
    • Organizer
      2017年度 日本地理教育学会 第67回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『地理歴史授業の国際協働開発と教師への普及』2022

    • Author(s)
      伊藤 直之
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924169
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 日本教科教育学会編『教科とその本質―各教科は何を目指し,どのように構成するのか―』2020

    • Author(s)
      山田秀和「21世紀の教育において教科等はどのような役割を果たすのか:教科の現代的意義 (2)アメリカ」pp.44-49
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 初等社会科教育2018

    • Author(s)
      吉田武男,井田仁康,唐木清志
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083145
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法・技術論-主体的・対話的で深い学びに向けて2018

    • Author(s)
      齋藤義雄,宇都宮明子
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      大学図書出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ドイツ地理教育改革とESDの展開2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253062
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 授業が変わる! 新しい中学社会のポイント2017

    • Author(s)
      井田仁康,中尾敏朗,橋本康弘
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536600996
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 未来の社会をつくるための教科書の活用方略を考える~イギリスと日本の「資質・能力」~2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi