• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An international comparative study on the curriculum and educational method to increase the effectiveness of multi-age class

Research Project

Project/Area Number 17H04569
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

FUSEGI HISASHI  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00362088)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林 寛平  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10726376)
市川 洋子  敬愛大学, 国際学部, 教授 (40593588)
吉野 康子  東京家政大学, 人文学部, 特任准教授 (50321435)
山辺 恵理子  都留文科大学, 文学部, 講師 (60612322)
坂田 哲人  大妻女子大学, 家政学部, 講師 (70571884)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥12,610,000 (Direct Cost: ¥9,700,000、Indirect Cost: ¥2,910,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords異学年混合方式 / 複式学級 / へき地校の授業 / 小規模校の教育 / 小規模校の教育実践 / オルタナティブスクール / 異学年混合学級 / 学級編成の国際比較 / 次世代型の教育 / 小規模校 / 少人数学級 / 複式学級の授業改善 / 海外の小規模校 / 教育方法の国際比較 / オルタナティブ教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify from a survey of advanced in Japan and overseas cases that educational methods in multi-grade classe are favorable conditions for promoting next-generation education, and to organize conditions for enhancing the educational effects of such methods, including curriculum, classroom environment, teaching materials, and teaching methods, through international comparisons.
Through this research, we believe that we can propose to the Japanese educational field an educational theory and instructional method that will position in multi-grade classes, which are expected to increase in the future, as a positive educational method. This report is a comparative study from an international perspective, using schools in remote areas and small schools in Japan as well as schools in Finland, the Netherlands, New Zealand, and the United States as field sites.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果として、学術的には国際社会において学校統廃合の教育政策を概観した上で、従来は解消されるべき学習形態とされてきた複式学級に対して、異学年混合方式による利点をあきらかにし、その積極的な側面を報告することができた。
また、社会的意義としては、今後ますます増加することが予想される地方の小規模校・少人数学級において、一斉授業型とは異なる個別最適な学びを重視した学習方法を、一人ひとりの自己学習能力を高める方向で授業方法を具体的にコーチングすることができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (6 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 「個別最適な学び」と「協働的な学び」の一体的な指導を推進するための校長の役割2023

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      教育実践ライブラリ

      Volume: Vol.6 Pages: 16-19

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「チーム学校」を目指す経営戦略―フィンランドのリーダーシップ研修をヒントに―2023

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      小学校時報

      Volume: No.857 Pages: 4-8

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員研修制度の改革における大学の新たな役割-教職大学院と教育委員会の連携を例に-2022

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 第31号 Pages: 42-52

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校の空気が変わる「校内研修」(「校内研修」のモヤモヤ解消!②)2022

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: - Pages: 30-31

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「探究的な学習」を創り出す子どもと教師の営み ―子どもの探究を教師はどのように支えるのか―2020

    • Author(s)
      白鳥勝教・伏木久始
    • Journal Title

      せいかつ&そうごう

      Volume: 27 Pages: 40-49

    • NAID

      40022196743

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小規模校の条件を生かした新たな学びの開発事業における協働体制2020

    • Author(s)
      伏木久始・宮島新
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 38 Pages: 37-47

    • NAID

      40022213034

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ーストラリアにおける異学年混合方式による教育の特徴―ブリスベーン及びアデレード郊外の学校視察を手がかりに-2020

    • Author(s)
      吉野康子・伏木久始・坂田哲人
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 14 Pages: 249-257

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のカリキュラム・デザイン力を高める要件2020

    • Author(s)
      市川洋子
    • Journal Title

      敬愛大学国際研究

      Volume: 33 Pages: 43-58

    • NAID

      120006849145

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学びの総合化」を目指す幼小中一貫教育のアプローチ -教科融合的な「領域」のカリキュラムに焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      中村祐介・伏木久始
    • Journal Title

      日本義務教育学会紀要

      Volume: 3 Pages: 27-34

    • NAID

      120007173399

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新たな時代の学校と地域との協働2019

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 1592 Pages: 1-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びが成立する教室2018

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 487 Pages: 16-21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育行政事象としての国際アセスメントと日本からの貢献のあり方2018

    • Author(s)
      林寛平
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 44 Pages: 176-180

    • NAID

      130007710018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「社会的な見方・考え方」を深める授業づくり2017

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      まなびと

      Volume: 2018年春号 Pages: 6-9

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国教育視察2017-報告書-2017

    • Author(s)
      市川洋子
    • Journal Title

      PBLブックレット(NPO法人日本PBL研究所編)

      Volume: - Pages: 14-17

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The Latest Situation of Japanese Multi-Age Classrooms in the Small Schools2023

    • Author(s)
      Hisashi Fusegi
    • Organizer
      6th International Conference on Research in EDUCATION
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 個の追究を深める協働的な学びと協働的な学びの質を深める個の追究2022

    • Author(s)
      伏木久始
    • Organizer
      日本個性化教育学会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フィンランドにおける教員の養成-採用-研修の今日的状況2022

    • Author(s)
      伏木久始
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドのへき地における複式学級指導の実情2022

    • Author(s)
      伏木久始
    • Organizer
      日本教育大学協会研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Finnish and Japanese Multi-Age Classrooms: Possibility of Child-Centered Education2022

    • Author(s)
      Hisashi Fusegi,Taina Peltonen,Risto Kilpelainen,
    • Organizer
      Finnish Educational Research Association
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「学びの総合化」を目指す幼小中一貫教育のアプローチ -幼小中一貫の教育課程指定研究の取り組みを通して-2019

    • Author(s)
      中村祐介・伏木久始
    • Organizer
      日本義務教育学会(京都凌風学園)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 宮島新,小規模校の条件を生かした新たな学びの開発事業における協働体制2019

    • Author(s)
      伏木久始・宮島新
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会(岡山大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Rethinking the Ethical Validity of Restorative Justice in Education2019

    • Author(s)
      Eriko YAMABE
    • Organizer
      Annual Conference of the World Educational Research Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An international comparison of the effectiveness of multi-age classes2019

    • Author(s)
      Tetushito SAKATA; Hisashi FUSEGI; Kampei HAYASHI; Yasuko YOSHINO
    • Organizer
      The Nordic Educational Research Association 46th Annual Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Rethinking Comparative Education as Translation2019

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Organizer
      The Nordic Educational Research Association , 46 Annual Congress
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特色ある教育現場へのフィールドワークの教育的意義と課題2018

    • Author(s)
      伏木久始、市川公明、宮島新
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会(奈良教育大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Education Export: Edu-business by Government and Educational Colonialism2018

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Organizer
      第3回人文社会科学セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Exporting and Importing Educational Goods and Values: The New Paradigm of Policy Transfer, European Educational Research Association2018

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Organizer
      The European Conference on Educational Research 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ニュージーランドにおける「モダンラーニング」の教育理念とカリキュラム2017

    • Author(s)
      伏木久始
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会(岡山大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼小中の学びの連続性における「くらし」領域のカリキュラム開発(1)~小学校低学年におけるチャボの飼育を手がかりに~2017

    • Author(s)
      中村祐介,伏木久始
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第26回全国大会(東京大会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] コミュニティ・スクールを持続可能にする地域コーディネーターのキックオフ2019

    • Author(s)
      青木一・前川浩一編著、伏木久始分担執筆
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「一人学び」の教育的意義2019

    • Author(s)
      竹内淑子・伏木久始他著/小山儀秋監修
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      黎明書房
    • ISBN
      9784654023134
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] New Practices of Comparison, Quantification and Expertise in Education; Conducting Empirically Based Research2019

    • Author(s)
      Molstad C. E. & Pettersson D. (Eds.)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 地域研究 : 多様性の教育学へ2018

    • Author(s)
      中矢 礼美、西野 節男、近藤 孝弘(編)
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 専門職としての教師教育者:教師を育てるひとの役割、行動と成長2017

    • Author(s)
      武田信子・山辺恵理子(監訳)
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405433
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 山と湖の小さな町の大きな挑戦 -信濃町の小中一貫教育の取り組み-2017

    • Author(s)
      伏木久始,峯村均
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027260
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] フィンランド教育フォーラム2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi