• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

a study on the impact of the control to schools by education administration in teachers' professional development

Research Project

Project/Area Number 17H06499
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Miura Satoko  弘前大学, 教育学部, 准教授 (20803224)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教員の職能成長 / 教育行政と学校 / 指導主事 / 教員の専門性 / 学校におけるミドルリーダー / 指導主事の力量開発 / 教育の職能開発 / 教員の職能開発 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This paper analyzes the relation between the school board's action and school management in the view of teachers' collaboration for professional development. I consider that education administration should facilitate teachers' professional development through school management. But, teachers' consultants don't have sufficient opportunities for improving job skills. I examine the problem facing teachers' consultants on performance of a task.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員の協働的な職能成長を促進する教育委員会の機能を追究する視点から、指導主事の職務と職能に注目した。教育委員会を対象とした質問紙調査により、教員の学習指導を中心とした教育活動に対する指導主事による支援は積極的に実施されるも、学校経営に対する支援や自治体における教育政策形成に関する指導主事のスキルについては消極的に捉えられる傾向があることを明らかにした。地方教育行政における業務の管理系統と指導系統の分離という理念の下で維持されてきた指導主事の職務が抱える今日的課題について指摘した。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教職大学院における教員の職能開発とその効果検証の方法:「授業アンケート」の可能性と課題2019

    • Author(s)
      三浦智子、上野秀人、吉原寛
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 121 Pages: 189-198

    • NAID

      120006619278

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員間の協働が学校の「民主性」にもたらす影響―教員及び保護者を対象とした質問紙調査結果の分析を通して―2018

    • Author(s)
      三浦 智子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 119 Pages: 127-135

    • NAID

      40021552031

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Book] 教育経営における責任・統制構造に関する研究2019

    • Author(s)
      三浦智子
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922592
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi