• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Laicite in the Revival of Early Music in 19th Century France: Vincent d'Indy and his Musical Activities

Research Project

Project/Area Number 17H07075
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Art at large
Research InstitutionKitasato University

Principal Investigator

YASUKAWA Tomoko  北里大学, 一般教育部, 講師 (70535517)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords古楽復興 / ヴァグネリスム / ドビュッシスム / 和声 / ヴァンサン・ダンディ / ドビュッシー / 近代フランス音楽 / 西洋音楽史 / 音楽理論史 / ライシテ / ラモー / 19世紀フランス / 20世紀フランス
Outline of Final Research Achievements

There were many reasons for the “regeneration of early music” in France in the late 19th Century, but it appears that unique religious circumstances in France at the time played a role. This research sought to clarify the background of this regeneration, focusing on Vincent d’Indy, the French composer who was one of the founding members of the Schola Cantorum.
The findings of this research reveal that early music restoration activities paved the way for a golden period in French music, especially due to the relationship between the act of listening to early music and modern French harmony and that between the restoration of baroque opera and the philosophical tidal current of Wagnerism and Debussyism. The research also reveals that the freedom from religious-secular boundaries in d’Indy's musical education and activities were extremely significant for the rise of this golden period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、古楽を「聴く」という聴覚の問題が近代フランス音楽の新しい和声へと道を開いた可能性を、当時の音楽批評や理論書、時代背景の考察を通じて提示し、音楽雑誌に集う人脈を整理することで、新しい音楽的・思想的潮流がいかに生まれたかを考察した。
古楽復興という題材は、20世紀に古楽演奏が流行を極め、また現在その流行が(当たり前になったという意味で)下火になっていることから、多くの問題解決を必要とする現代的なテーマである。バロック・オペラの復興と、その重要な役割を担ったフランスの作曲家ダンディについての本研究は、これまで見落とされてきた古楽復興の背景を明らかにした点で、意義があったと考える。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 『メルキュール・ミュジカル』創刊号(1905)をめぐる音楽と批評の人脈図――ヴァグネリスムとドビュッシスムの考察に向けて』(研究ノート)2019

    • Author(s)
      安川智子
    • Journal Title

      北里大学一般教育紀要

      Volume: 24 Pages: 35-47

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 古楽を聴く耳の形成―ドビュッシーの時代に聴かれたラモーの音楽2018

    • Author(s)
      安川智子
    • Journal Title

      北里大学一般教育紀要

      Volume: 第23号 Pages: 1-20

    • NAID

      130007383207

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ヴァグネリスムとドビュッシスム2019

    • Author(s)
      安川智子
    • Organizer
      日本音楽学会支部横断企画「周縁か中心か?―音楽史の中のベルギー」第1回シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Mitsukuri Shukichi’s Japanese Harmony and its French Inspiration2019

    • Author(s)
      Tomoko Yasukawa
    • Organizer
      International Musicological Society Regional Association for East Asia (IMS-EA) Fifth Biennial Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Styles of Listening to Early Music and the Creation of French Harmony: Rameau's Music in the Debussy Era2018

    • Author(s)
      Tomoko Yasukawa
    • Organizer
      International Conference "Editing, Performing and Re-Composing the Musical Past: French Neoclassicism (1870-)”
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 世紀転換期フランスにおけるワーグナーの「音楽的」受容2018

    • Author(s)
      安川智子
    • Organizer
      日本ワーグナー協会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランス的和声誕生の一断面―『メルキュール・ミュジカル』1905年創刊号を読み解く2018

    • Author(s)
      安川智子
    • Organizer
      美学会(東部会例会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Listening to Early Music and the Creation of French Harmony: Rameau's Music in the Debussy Era2018

    • Author(s)
      Tomoko Yasukawa
    • Organizer
      Editing, Performing and Re-Composing the Musical Past (Conference)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ハーモニー探究の歴史――思想としての和声理論2019

    • Author(s)
      西田紘子・安川智子(編著)、大愛崇晴、関本菜穂子、日比美和子(著)
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276102545
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 《悪魔のロベール》とパリ・オペラ座――19世紀グランド・オペラ研究2019

    • Author(s)
      澤田肇・佐藤朋之・黒木朋興・安川智子・岡田安樹浩(編著)
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      上智大学出版
    • ISBN
      9784324106051
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ハーモニー探求の歴史―思想としての和声理論2018

    • Author(s)
      西田紘子・安川智子編
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      音楽之友社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi