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デュアル・チャネルの選択と成果

Research Project

Project/Area Number 17J03156
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Commerce
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

石井 隆太  慶應義塾大学, 商学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2017-04-26 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,800,000 (Direct Cost: ¥2,800,000)
Fiscal Year 2018: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywordsマーケティング・チャネル / 流通 / デュアル・チャネル / マルチ・チャネル / 組織能力 / 生産財流通 / 輸出 / 資源ベース理論 / チャネル・コンフリクト
Outline of Annual Research Achievements

平成30年度の年間研究計画においては、デュアル・チャネルの選択に及ぼす影響の促進要因に関する研究を行うために、(1)既存研究レビューの精緻化と仮説の設定、(2)データの準備と実証分析の実施、(3)文章の執筆と論文の投稿、(4)学会での発表という目標を設定していた。加えて、(5)デュアル・チャネルの成果に関する研究の再分析を実施するという目標も設定していた。
第1に、チャネル論や組織能力論の丹念なレビューを実施し、それを踏まえて、新たな仮説を設定することができた。第2に、部品や原材料のような生産財を海外に輸出している国内メーカー839社に質問紙を送付し、173社からデータを収集した。そして、このデータを用いて、参入市場における顧客の多様性に関する仮説を支持する結果を得ることができた。第3に、デュアル・チャネルに関する理論的検討を行った論文を執筆し、国内の学術誌に掲載された。また、実証分析の結果を取りまとめた論文を執筆し、現在、海外学術誌への投稿準備中である。第4に、実証分析の内容は、国内および国外にて発表し、国内外の研究者たちから、研究を高質化するための知見を得ることができた。第5に、デュアル・チャネルの成果に関する研究の再分析を行った。具体的には、変数の測定方法を精緻化した上で、媒介分析を実施した。そして、その結果を論文として取りまとめて、海外学術誌への投稿を完了した。
さらに、企業側の視点ではなく、消費者側の視点に立って、消費者のチャネル選択に関する研究も行った。近年、数多くの企業がマルチ・チャネル化、デュアル・チャネル化しているため、消費者は、購買のために多様なチャネルを利用することができる。本研究では、消費者がどのような条件で、オンラインチャネルとオフラインチャネルを利用するのかを探究した。研究成果は、国内の学術誌に掲載された。また、後続研究も継続して実施している。

Research Progress Status

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] Multiple Channel Strategy in International Markets2019

    • Author(s)
      石井隆太
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 38 Issue: 3 Pages: 86-94

    • DOI

      10.7222/marketing.2019.007

    • NAID

      130007580380

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2019-01-17
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Regulatory Focus on Channel Choice and Recommendation:2018

    • Author(s)
      石井隆太・菊盛真衣
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 52-67

    • DOI

      10.7222/marketing.2018.040

    • NAID

      130007530695

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2018-09-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] マーケティング・チャネルにおける対立に関する研究:再検討2018

    • Author(s)
      石井隆太
    • Journal Title

      JSMDレビュー

      Volume: 2 Pages: 29-38

    • NAID

      130007737922

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Effects of Perceived Channel Characteristics on Store Preference and Recommendation: The Moderating Role of Regulatory Focus2019

    • Author(s)
      Mai Kikumori, Ryuta Ishii, and Akinori Ono
    • Organizer
      Marketing Trends Association, 2019 International Marketing Trends Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際市場におけるマーケティング・チャネルの選択問題: デュアル・チャネル選択要因の探究2018

    • Author(s)
      石井隆太
    • Organizer
      日本商業学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] International Market Entry: An Analysis of the Choice of Dual Export Channels2018

    • Author(s)
      Ryuta Ishii
    • Organizer
      Global Alliance of Marketing and Management Associations, 2018 Doctoral Colloquium
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Why Do Firms Use Dual Channel Systems?2018

    • Author(s)
      Ryuta Ishii
    • Organizer
      Marketing Trends Association, 2018 International Marketing Trends Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining Antecedents of Dual Distribution Channels: A Resource-Based Perspective2018

    • Author(s)
      Ryuta Ishii
    • Organizer
      American Marketing Association, 2018 Winter Academic Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デュアル・チャネルにおけるコンフリクトと事前知識の役割2017

    • Author(s)
      石井隆太
    • Organizer
      日本商業学会関東部会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] マーケティング・チャネルコンフリクトの管理:デュアル・チャネル採用企業に着目して2017

    • Author(s)
      石井隆太
    • Organizer
      日本商業学会第67回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Dual Channels of Distribution in the Fashion Industry2017

    • Author(s)
      Ryuta Ishii
    • Organizer
      Global Alliance of Marketing and Management Associations, 2017 Doctoral Colloquium
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Which Do Multichannel Shoppers Choose and Recommend: Online or Offline Stores?2017

    • Author(s)
      Ryuta Ishii and Mai Kikumori
    • Organizer
      Korean Scholars of Marketing Science, 2017 International Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

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Published: 2017-05-25   Modified: 2024-03-26  

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