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Study for Informal Learning Environment though an Ethnographic Study of Amateur Creative Activities

Research Project

Project/Area Number 17K00213
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Cognitive science
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

OKABE DAISUKE  東京都市大学, メディア情報学部, 教授 (40345468)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords創造的活動 / フィールドワーク / 状況的学習論 / アフィニティ・ネットワーク / 興味に衝き動かされた学習 / 共愉 / 創作活動 / 状況的認知 / 集合的創造性 / 日常 / インフォーマルな学習 / 日常認知 / 創造 / 趣味 / 創作 / 創造性 / ものづくり / コミュニティ / 認知科学 / 人間生活環境
Outline of Final Research Achievements

There is a growing interest in the enjoyment and pleasure that people driven from creating something meaningful to them on their mundane lives. In the field of cognitive science, researchers are interested not only in creativity that is used as a means for economic growth, but also in the "everyday creativity" that colors the lives of ordinary people.
In this study, qualitative data were collected with fieldwork method for 7 research collaborators.Based on the data obtained, I conceptualized the characteristics of (a) the inseparability of creativity from the environment and situation, (b) the cooperative character of creative activities, (c) the "social gaze from others" that certifies small creativity, and (d) the practice of cultivating their own space for creative activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中央教育審議会生涯学習分科会の第 11 期報告では,人々が生成変化しながら交わり,継続的な活動を愉しむ状況は,分散型で共創的な社会の実現のため推進されている.ただし,個々人にとって意味あるものを創出し,知識や技術を蓄積していく愉しさや歓びを得るためには,「学習環境デザイン」も必要となる.これまで,世界を大きく変える卓越した製品開発や非凡な芸術作品を残したアーティストなどの史料などを元に,その認知特性や発見に至る契機となった出来事の共通項を探究する方法がとられてきた.日常的な創作活動を創造性研究の俎上にあげるなら,市井の人々の生活を彩る,「普段使いの創造性」に着目することもまた学術的意義となる.

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] A Case Study of High School Information Classes with Digital Fabrication Tools2020

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介, 渡辺ゆうか
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 3 Pages: 325-333

    • DOI

      10.15077/jjet.44044

    • NAID

      130007998596

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-12-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Case Study of Learning Environment Design for Music College Students with Artificial Intelligence2020

    • Author(s)
      岡部大介, 大谷紀子, 永盛祐介
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 161-166

    • DOI

      10.14926/jsise.37.161

    • NAID

      130007826024

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-04-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Fieldwork Study at Home:2019

    • Author(s)
      松浦 李恵、加藤 文俊、岡部 大介
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 26 Issue: 4 Pages: 440-455

    • DOI

      10.11225/jcss.26.440

    • NAID

      130007804318

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2019-12-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] アーティストと人工知能技術の協働作曲にみる創造と省察2019

    • Author(s)
      岡部大介、大谷紀子
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 18 Pages: 61-75

    • NAID

      130008024028

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Journal Article] アマチュアの身体表現にみる物理的特徴の分析ーコスプレコミュニティの事例からー2018

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介, 大谷紀子, 岩野公司
    • Journal Title

      情報文化学会誌

      Volume: 24 Pages: 35-42

    • NAID

      40021327782

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 越境するBTSファンダムにおける連帯と熱狂2022

    • Author(s)
      千田真緒, 岡部大介
    • Organizer
      第19回日本質的心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ものづくりのための学習環境デザインの検討2020

    • Author(s)
      松浦 李恵、岡部 大介、渡辺 ゆうか
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルデザインを志向した学習環境デザイン2019

    • Author(s)
      松浦 李恵、岡部 大介、渡辺 ゆうか
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 楽曲創作における自動作曲システムの活用―音楽大学における学習環境デザインのケーススタディ―2019

    • Author(s)
      岡部大介,大谷紀子
    • Organizer
      情報処理学会インタラクション2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自動作曲システムを介したアーティストの楽曲制作場面のフィールドワーク2018

    • Author(s)
      片山尊弘,岡部大介,大谷紀子
    • Organizer
      第1回日本AI音楽学会フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Learning and Teaching Through Social Fabrication: From an Ethnographic Study in "Fablab Kamakura"2018

    • Author(s)
      Rie Matsuura, Daisuke Okabe
    • Organizer
      The 11th International Conference on Cognitive Science
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Making Agencies Visible through costume making and artifacts: An Ethnographic Study of Cosplay Fandom2018

    • Author(s)
      Daisuke Okabe, Rie Matsuura
    • Organizer
      The 11th International Conference on Cognitive Science
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ファンダムエコノミー入門2022

    • Author(s)
      コクヨ野外学習センター
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      プレジデント社
    • ISBN
      4833441292
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] TaTTVa: ポストコロナのビジネス&カルチャーブック (Vol.5(Apr.2022))2022

    • Author(s)
      tattva, BOOTLEG
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      ブートレグ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ファンカルチャーのデザイン2021

    • Author(s)
      日本認知科学会、岡部 大介
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      9784320094680
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ファンカルチャーのデザイン:彼女たちはいかに学び,創り,「推す」のか2021

    • Author(s)
      岡部大介
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      共立出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

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