• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proposal of competency-based education in training childcare professionals

Research Project

Project/Area Number 17K00766
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionJapan Women's College of Physical Education (2020-2021)
Fukuyama City University (2017-2019)

Principal Investigator

Kuramori Mihoko  日本女子体育大学, 体育学部, 教授 (90435355)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上山 瑠津子  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (10804445)
光本 弥生  広島修道大学, 人文学部, 教授 (80280155)
大村 眞依子 (渡邉眞依子)  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (60535285)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords保育者養成 / 保育者志望学生 / 専門性 / 学び / 学生 / 明示化 / 援助 / 構造 / コンピテンス / 保育者 / コンピテンシー / 養成段階 / 可視化 / 構造化
Outline of Final Research Achievements

The aim of our study was to examine the knowledge and skills (professional competencies) that are required in early childhood pre-service teacher education. A survey revealed four domains (“Understanding of children”, “Environmental setting to support daily life”, “Environmental composition of play”, and “Building interpersonal relationships”) with a total 10 factors as competencies required for early childhood teachers. Furthermore, it was found that some competencies trained in early childhood pre-service teacher education did not meet the level required for beginner teachers. From the standpoint of training schools of kindergarten and day care nursery teachers, we found that the challenge is to come up with course content that fills those gaps.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

養成段階で獲得すべき最小限必要な専門的な知識や技術(コンピテンシー)を「可視化」することができれば,達成すべき課題は学生たちにとってより鮮明で明解なものになる。さらに,可視化は保育に関する知識やスキルをどの程度獲得できたかを自己評価する時のみならず,保育者自身が自ら学び専門的に成長する存在としての在り方を考える枠組みを構築する一助となる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2021 2020 2019 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 保育者志望学生に求められる専門的力量 ‐実習指導経験のある保育者への調査を通じて‐2021

    • Author(s)
      倉盛 美穂子, 上山 瑠津子, 光本 弥生, 渡邉 眞依子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 9 Pages: 21-30

    • NAID

      40022532682

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育環境構成力の習得に向けたケースメソッド法を用いた授業実践 ーICT活用の展開事例ー2021

    • Author(s)
      光本弥生
    • Journal Title

      広島修道大学教職課程年報修大フォーラム

      Volume: 13 Pages: 29-36

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Characteristics of Interaction Between Teachers and Children in the First Term of Elementary School Classes: Focusing on the Differences in Goals that Teachers Emphasize in Japanese Language and Mathematics Classes2020

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 8 Issue: 8 Pages: 49-60

    • DOI

      10.15027/48910

    • NAID

      120006822641

    • ISSN
      2187-6800
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2023586

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツ・ヘッセン州における幼小連携・接続の取り組み2020

    • Author(s)
      渡邉眞依子
    • Journal Title

      生涯発達研究

      Volume: 12 Pages: 97-103

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 二〇一八年、あの夏の子どもたち―カウンセラーの方からお話を伺う―2019

    • Author(s)
      光本 弥生
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 295 Pages: 68-75

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 分科会報告 集団づくり (特集 第58回全国保育問題研究集会・報告)2019

    • Author(s)
      光本 弥生,中洲 良子 ,長瀬 美子 ,大元 千種
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 299 Pages: 53-71

    • NAID

      40022053163

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育における組織的なリスクマネジメントを通じた環境調整2017

    • Author(s)
      上山瑠津子・倉盛美穂子・杉村伸一郎
    • Journal Title

      子ども環境学研究

      Volume: 13 Pages: 47-53

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保育者志望学生の個と集団に応じた援助理解の検討-4歳児のケース教材を用いて-2021

    • Author(s)
      上山 瑠津子・光本 弥生・倉盛 美穂子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 接続期における保育者と小学校教諭の指導観の差異2020

    • Author(s)
      倉盛美穂子・長原千香子・森美智代・新開美晴
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者志望学生に求められる専門的力量の構造化(4)2019

    • Author(s)
      倉盛美穂子・上山瑠津子・光本弥生・渡邉眞依子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおけるコンピテンシー志向の幼児教育改革に関する一考察―幼小連携・接続の取り組みを中心に―2019

    • Author(s)
      渡邉眞依子
    • Organizer
      中部教育学会第68回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Competencies required in Japanese early childhood pre-service teacher education2019

    • Author(s)
      Rutsuko Ueyama, Mihoko Kuramori, Yayoi Koumoto and Maiko Watanabe
    • Organizer
      The PECERA 20th Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Differences in nursery teachers and elementary school teachers’ teaching behavior2019

    • Author(s)
      Mihoko Kuramori, Chikako Nagahara, Michiyo Mori and Miharu Shingai
    • Organizer
      The PECERA 20th Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スリルのある遊びについての価値が遊びの管理に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      平川 真,上山瑠津子,倉盛美穂子,平田香奈子,杉村伸一郎
    • Organizer
      発達心理学会第28回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] あなたとわたしの心理学 教養として心理学と出会う愉しみ2021

    • Author(s)
      羽野ゆつ子 竹原卓真 編著 (第5章 学習のありかたは多様である -学習に関する心理学 担当)
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515576
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 実践につながる教育心理学2020

    • Author(s)
      谷口篤・豊田弘司 編著 (第3章 知的発達のメカニズム 担当)
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917788
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしく学ぶ保育の心理学[第2版]2020

    • Author(s)
      浜崎隆司・田村隆宏・湯地宏樹 編著(第5章「感情の発達」担当)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514043
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] PISA後のドイツにおける学力向上政策と教育方法改革2019

    • Author(s)
      久田敏彦監修、ドイツ教授学研究会編(第7章「コンピテンシー志向の幼児教育改革の意義と課題」担当)
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917580
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの理解と援助2019

    • Author(s)
      清水益治・森俊之編著  (伊藤優・乙部貴幸・倉盛美穂子・斎藤多江子・斎藤崇・清水益治・鈴木智子・関口道彦・多田幸子・田中浩司・堀越紀香・三木美香・森俊之・森野美央・若林紀乃)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805857908
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] あなたと生きる発達心理学 -子どもの世界を発見する保育のおもしろさを求めて2019

    • Author(s)
      藤崎亜由子・羽野ゆつ子・渋谷郁子・網谷綾香 編著 (網谷綾香・大倉得史・大橋喜美子・興津真理子・倉盛美穂子・郷式徹・佐藤弥・渋谷郁子・少徳仁・鈴木亜由美・鈴木勇・羽野ゆつ子・平沼博将・廣瀬聡弥・藤崎亜由子・松阪崇久・松本信吾・安田志津香・横山真貴子・吉次豊見)
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513701
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] あなたと創る教育心理学 新しい教育課題にどう応えるか2017

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・倉盛美穂子・梶井芳明
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779511704
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi